خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » فیلم و موسیقی » موسیقی متن سریال یوسف پیامبر
موسیقی متن سریال یوسف پیامبر

موسیقی متن سریال یوسف پیامبر

یوسف پیامبر یکی از پیامبران اهل کتاب و یکی از شخصیت‌های مهم در دین اسلام است. او در قرآن به عنوان یوسف بن یعقوب یاد شده است و داستان زندگی و ماجراهای او در سوره یوسف قرآن کریم ذکر شده است.

یوسف پیامبر فرزند یعقوب بود و از برادرانش به خاطر زیبایی و فضیلت‌های وی به نام آمده است. داستان یوسف پیامبر در قرآن، داستان عشق و زندگی او در مصر و تجربه‌های دشوار و دشمنانش را بیان می‌کند.

به گفته قرآن، یوسف پیامبر به خاطر زیبایی و جذابیت فراوانش، مورد تعقیب زنان مصر قرار گرفت. اما وی به دلایل دینی از پاسخگویی به این تعقیبات خودداری کرد. او با تجربه‌های سخت و دشواری روبرو شد، اما با صبر و ایمان به خداوند، او تحمل کرد و در نهایت به جایگاه بالاتری در مصر رسید.

داستان یوسف پیامبر نشان می‌دهد که ایمان، صبر و توکل بر خداوند می‌تواند به هر مشکلاتی که در زندگی باشد، کمک کند. این داستان نشان می‌دهد که حکمت و عقلانیت همواره باید در تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای انسان حاکم باشد.

به طور کلی، یوسف پیامبر به عنوان نمادی از صبر، عدالت، و توکل بر خداوند در دین اسلام شناخته می‌شود. داستان زندگی و تجربه‌های او برای مسلمانان نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه با صبر و ایمان به خداوند، مشکلات و دشواری‌های زندگی را می‌توان فرصت و چالش‌های جدید در راستای رسیدن به هدف‌های الهی دانست.

سریال تلویزیونی یوسف پیامبر

خلاصه داستان

زمانی که یعقوب علیه‌السلام، مردمان بنی‌اسرائیل را به معبود یگانه عالم فرا خوانده و از پرستش خدایان سرد و سنگی انذار می‌دهد؛ خداوند کریم، پیامبر بعدی را در نسل او قرار داده و یوسف علیه‌السلام را به وی عطا می‌کند که در حسن و جمال، بی‌نظیر است. یوسف علیه‌السلام در کودکی رویای عجیبی می‌بیند؛ رویایی که در آن خورشید و ماه و ۱۱ ستاره برای او به سجده می‌افتند. یعقوب علیه‌السلام که این رویای عظیم را می‌شنود؛ به او توصیه می‌کند تا آن را از برادران خود پنهان کند. پس از چندی، برادران یوسف که به علاقه پدرشان نسبت به یوسف رشک می‌ورزیدند، او را به صحرا برده و به چاه بدخواهی می‌افکنند؛ اما خداوند که اراده فرموده تا به واسطه یوسف علیه‌السلام، مردم را به راه نجات و هدایت دعوت نماید؛ او را از پستی چاه رهانیده و بلندی مقام و مرتبت عطا می‌نماید.

هزینه ساخت

مدیر سابق روابط عمومی این سریال در پی اختلاف با کارگردان و تهیه‌کننده آن فرج‌الله سلحشور گفت که کل مبالغ هزینه شده برای ساخت این سریال بیش از ۱۲ میلیارد تومان بوده‌است؛ که ۶ میلیارد تومان آن توسط صداوسیما و بقیه توسط شهرداری تهران،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت شده‌است کارگردان سریال (فرج‌الله سلحشور) با حضور در شبکه جهانی جام جم ۳ ضمن تکذیب ادعای مدیر سابق روابط عمومی این سریال گفت: مجموع هزینه‌های ساخت این سریال حدوداً ۷ میلیارد تومان بوده‌است.

تولید و پخش

به گفته سلحشور طرح اولیه مجموعه یوسف پیامبر (ع) در دوازدهم فروردین ۷۶ نوشته شده و در همان سال خلاصه ۲۸ قسمتی سریال در ۲۸ صفحه تقدیم شبکه ۲ شد که مسکوت ماند. اما از ابتدای سال ۷۹ به درخواست علی لاریجانی٬ رییس وقت سازمان صداوسیما تحقیق و نگارش و تولید آن آغاز شد. در نگارش فیلمنامه که ۴ سال به طول انجامید٬ علاوه بر منابع مکتوب، از نظرات علمای معاصر نیز استفاده شده است. ناصر غریب‌شاه، دکتر محمد قاسمی، علی دارور (مترجم و محقق) و محمد لنکرانی، سلحشور را در نگارش فیلم‌نامه یاری دادند. همچنین منصور براهیمی (استاد ادبیات نمایشی) به عنوان مشاور فیلمنامه و جمال شورجه به عنوان مشاور کارگردانی وی را همراهی کردند.
فیلمبرداری مجموعه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳ در شهرک سینمایی دفاع مقدس آغاز و طی ۳۲ ماه و حدود دو سال و هشت ماه در روز‌های پایانی سال ۸۵ به پایان رسید و اولین قسمت آن جمعه ۷ تیر ماه ۱۳۸۷ ساعت ۲۲ از شبکه اول سیما به نمایش درآمد.

دکور‌های مجموعه

دکور‌های مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر که طراحی آن بر عهده مجید میرفخرایی و فرهاد علیزاده آهی بود٬ در کنار یک رودخانه به مساحت ۲۷ هزار متر ساخته شده است. این رودخانه و این زمین در منطقه‌ای در نزدیکی حرم امام خمینی در شهرک سینمایی دفاع مقدس واقع شده است. البته نما‌های داخلی کاخ‌های مصر، زندان و دیگر بخش‌های اثر در سوله‌های فرهنگ سرای خاوران ساخته شد. شهر فدان، شهر کنعان و معبد ایشتار که در قسمت‌های اولیه به نمایش درآمدند هم در همین شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده‌اند.

موسيقي سريال حضرت يوسف(ع) چگونه انتخاب شد؟

فرج‌الله سلحشور درباره‌ي انتخاب آهنگساز مجموعه‌ي حضرت يوسف(ع) گفت: صدا و سيما اصرار داشت كه يكي از موسيقي‌دان‌هاي بزرگ ارمني ايران، آهنگ سريال حضرت يوسف (ع) را بسازد. ولي من تعصب خاصي دارم و معتقدم تا زماني كه « بچه مسلمان‌ها» هستند، چرا اين كار را به فردي ديگري بسپاريم.
اين كارگردان با بيان اين كه در انتخاب عوامل به تنهايي عمل نمي‌كنم، چون صاحب كار فرد ديگري است. افزود: براي انتخاب آهنگساز مجموعه، عده‌اي را به روسيه و آذربايجان فرستاديم و از حدود ۱۰ تا ۱۵ موسيقيدان اين كشورها نوار كاست و لوح فشرده آورند و آن‌ها را گوش كرديم، ولي توانايي پرداخت دستمزد‌هاي آن‌ها را نداشتيم. سلحشور ادامه داد: البته داخل ايران نيز هنرمنداني چون فرهاد فخرالديني، مجيد انتظامي و محمدرضا عليقلي هم براي ساخت موسيقي مجموعه‌ي «حضرت يوسف (ع)»‌ در نظر گرفته شدند و حتي يك موسيقيدان ايراني كه در اوكراين كار مي‌كند، به ايران آمد و نمونه‌ي كارش را گوش كرديم، ولي به اين نتيجه رسيديم كه اثر او « به دل نمي‌نشيند» سپس به اين نتيجه رسيديم كه بايد منتظر بمانيم.
كارگردان سريال «حضرت يوسف (ع)‌» اضافه كرد: روزي به اتفاق برخي از اعضاي گروه در حال تماشاي ۶ قسمت آماده از سريال بوديم. در آن زمان با موسيقي كه تدوينگر به صورت انتخابي روي اثر گذاشته شد، مواجه شديم و همه‌ي سران گروه از جمله مجيد ميرفخرايي مدير هنري، مدير فيلمبرداري، رسول احدي، مدير صدابرداري، احمد امري به اين نتجيه رسيديم كه موسيقي دادخواه ما همين است. ولي بايد پرحجم‌تر شود.
سلحشور در پايان گفت: اين موسيقي ساخته‌ي پيمان يزدانيان بود كه تاكنون براي ۳۴ فيلم سينمايي ايراني و سه اثر خارجي موسيقي متن ساخته و با اركستر‌هاي مختلف برنامه اجرا كرده است. او پس از اطلاع از سريال به شدت شيفته اثر و با او قرارداد بسته شد.

آهنگ های سریال یوسف پیامبر

آهنگ شماره ۱

لینک دانلود

آهنگ شماره ۲

لینک دانلود

آهنگ شماره ۳

لینک دانلود

آهنگ شماره ۴

لینک دانلود

آهنگ شماره ۵

لینک دانلود

آهنگ شماره ۶

لینک دانلود

آهنگ شماره ۷

لینک دانلود

آهنگ شماره ۸

لینک دانلود

آهنگ شماره ۹

لینک دانلود

آهنگ شماره ۱۰

لینک دانلود

آهنگ شماره ۱۱

لینک دانلود

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است