خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » بیوگرافی خوانندگان » آشنایی با بزرگان موسیقی » زندگی نامه زنده یاد استاد بابک بیات‎
زندگی نامه زنده یاد استاد بابک بیات‎

زندگی نامه زنده یاد استاد بابک بیات‎

بدون شک یکی از حرفه ای ترین موزیسین های ایرانی، استاد بزرگ بابک بیات هستند. این مرد بزرگ، استاد خوانندگان بینظیری مانند نیما مسیحا، حمید حامی، مانی رهنما و بسیاری دیگر هستند. نام اصلی ایشان علی حسین بیات زرندی مطلق است که با نام مستعار بابک بیات شناخته می شدند. این استاد زنده یاد در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۲۵ در تهران متولد شدند و ساز اصلی و حرفه ای شان پیانو بود که در سبک های پاپ و بلوز فعالیت داشتند. بابک بیات در آذر ماه سال ۱۳۸۵ و در سن ۶۰ سالگی بر اثر عارضه کبدی درگذشتند. امروز در نظر داریم تا یک بیوگرافی کامل از ایشان به شما عزیزان ارائه دهیم، بنابراین در ادامه متن همراه ما باشید.

بیوگرافی بابک بیات

استاد بیات آهنگساز ؛ نوازنده ؛ تنظیم کننده و آهنگساز فیلم ایرانی در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد. دارای دو برادر، پدرش ارتشی، مادرش خانه دار و اصالت پدری‌اش روستای مامونیه در اطراف تهران است.

علی‌حسین از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل شد و بعدها اسم بابک را برگزید. وی درباره فامیل خود می‌گوید: یک اسم و فامیلی خیلی دراز داشتم: «علی حسین بیات زرندی مطلق» وقتی بزرگ‌تر شدم زرندی را برداشتم و شد بیات مطلق و یک اسم مستعار هم برای خودم انتخاب کردم به نام بابک. شدم بابک بیات و همه من را به این اسم می‌شناختند.

بیات در گروه کر باغچه بان به عنوان خواننده رسمی، فعالیت هنری خود را آغاز کرد. وی همچنین در کنار ساخت موسیقى، حدود ۸ سال در دانشگاه‌هاى تهران موسیقى فیلم تدریس مى‌کرد.

وی فعالیت سینمایی‌اش را به عنوان سازنده موسیقی متن در سال ۱۳۴۹ با فیلم حسن کچل ساخته علی حاتمی آغاز کرد.

از سن ۱۹ سالگى در اپراى تهران و زیر نظر خانم اولین باغچه بان, آقاى ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلى با موسیقى کلاسیک و جهانى آشنا شد و در حدود پنج سال همکارى خود را با این اپرا ادامه داد.

بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد.

ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند، در زندگی بیات و خانواده‌اش بسیار مؤثر بود.

موسیقی فیلم

بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلم‌های :خوشید در مرداب، شب آفتابی (با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیاری موسیقی فیلم‌های دیگر را ساخت.

بابک موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد ساخته بهرام بیضایی شروع کرد و در سال ۱۳۶۲ موسیقی فیلم‌های نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت، او در سال‌های بعد آهنگسازی را با فیلم‌های شاید وقتی دیگر و مسافران ساخته‌های بهرام بیضایی، سریال سلطان و شبان، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دست‌های آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی و سریال ولایت عشق ادامه داد.
بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندید بودن برای موسیقی فیلم جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد و برای بار دوم در سال ۱۳۷۵ سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را برای فیلم‌های سرزمین خورشید و مردی شبیه باران به دست آورد. وی قطعه کرال و ارکسترال سرزمین خورشید را ساخت که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری استاد فریدون ناصری اجرا شد.

آهنگسازی برای خوانندگان

بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی، حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا، مالک غنمی، سیاوش عباسی و … پرداخت.

وی ترانه‌های بسیاری را با کلام ترانه‌سرایانی چون ایرج جنتی عطایی، بابک صحرایی، پیام پارسا، شهرام دانش و … و با صدای خوانندگانی همچون داریوش اقبالی، ابراهیم حامدی، عارف، ستار و گوگوش تا همیشه تاریخ جاودانه کرده است.

جوایز استاد بابک بیات

بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندیدا بودن براى موسیقى فیلم بالاخره این سال وقتى که از پنج کاندیدا موسیقى فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را براى فیلم عروس دریافت کرد.

همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتى که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد, مجددا سیمرغ بلورین را دریافت نمود.در خانه سینما براى فیلم ساحره جایزه اول موسیقى فیلم را دریافت کرد.در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازى را براى صد سالگى سینما از آن خود کرد.

در سال ۱۳۸۱ در مراسمى که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد.همچنین در همین سال و در مراسمى دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدیر شد که در این مراسم پیامهایى از ایرج جنتى عطایى، بهرام بیضایى و… قرائت گردید.

از دیگر فعالیتهایى بابک بیات در این سالها ساخت قطعه کرال و ارکسترال “سرزمین خورشید” بود، که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبرى استاد “فریدون ناصرى” اجرا شد.

سرانجام این استاد تکرار ناشدنی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۵ به علت نارسایی کبدی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

ازدواج

استاد بابک بیات قبل از انقلاب اسلامی ازدواج کرده که ثمره آن سه فرزند پسر به نام های مانی ، بامداد و باربد و یک دختر بنام غزل می باشد

پسرش مانی در ۱۰ سالگی فوت کرد که در زندگی بابک بیات بسیار اثرگذار بود

سرنوشت فرزندان

باربد در ارکستر سمفونیک کاناداست ، ساز تخصصی اش فرنج هورن (ساز بادی) است ، باربد پیانیست و آهنگساز می باشد که در موسیقی فیلم کار می کند

غزل هم نقاش است و سبک آبستره کار می کند که بابک بیات می گوید : “من کار غزل را خیلی دوست دارم و با آن ارتباط برقرار می کنم”

نقش ماندگار در موسیقی

بابک آهنگسازی بود که ملودی های بسیار زیبایی چه قبل و چه بعد از انقلاب از خود به یادگاری گذاشت ، ترانه های او سال ها ورد زبان مردم بودند

ترانه هایی که برای خوانندگان قبل از انقلاب ساخت همگی از آثار سنگین و ماندگار آن دوران به شمار می روند.

پس از انقلاب هم چنین ترانه هایی را برای محمد اصفهانی ، نیما مسیحا ، مانی رهنما ، حامی و .. سخت که در آشفته بازار موسیقی پاپ برگ زرینی می باشد

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است