خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » صدای آزاردهنده جاروبرقی از چیست؟

صدای آزاردهنده جاروبرقی از چیست؟

جاروبرقی یکی از پرکاربردترین لوازم موجود در خانه است. این وسیله با حضورش می تواند کمک بسیار خوب و موثری در از بین بردن کثیفی ها و گرد و خاک ها باشد. استفاده از این وسیله بسیار آسان است و علاوه بر اینکه می تواند خانه و محیط پیرامون ما را به بهترین شکل ممکن تمیز نماید، صرفه جویی های بسیاری هم در زمان و هم در انرژی دارد.

اما جاروبرقی یک دستگاه مصرفی است، بنابراین دور از انتظار نیست که بعد از مدتی دچار ایراد شود و نیاز به تعمیرات پیدا کند. یکی از شایع ترین مشکلاتی که بسیاری از کابرران جاروبرقی با آن مواجه هستند، تولید سر و صدای زیاد توسط این دستگاه است.

جاروبرقی در هنگام کار حد متوسطی از صدا را تولید می کند، گرچه این صدا ممکن است اندکی زیاد باشد، اما به هیچ عنوان اذیت کننده نیست و به گوش های شما آزاری نمی رساند.

هنگامی که متوجه شدید که صدای جاروبرقی شما از حالت عادی خارج شده و صداهای بیشتری تولید می کند، حتما باید از تعمیرکاران و متخصصان بخواهید تا دستگاه شما را بررسی نموده و ایراد آن را بیابند. اما قبل از آن خود شما هم می توانید علت های این صدا را بررسی نموده و مشکل را بیابید و اگر توانستید آن را رفع نمایید. بنابراین با بررسی علت صدای جاروبرقی همراه ما باشید.

صدای جاروبرقی

در ادامه تعدادی از علت هایی که سبب می شوند تا صدای تولید شده توسط جاروبرقی شما بلند و آزار دهنده باشد را بررسی می کنیم. این موارد غالبا در تمامی برندها و طرح های جاروبرقی مشترک هستند. بنابراین ممکن است این موارد علت صدای جاروبرقی فیلیپس ، سامسونگ، ال جی، پارس خزر، اسنوا و … هم باشد.

دلایل صدای زیاد جاروبرقی

  • ممکن است بلبرینگ های جاروبرقی شما خراب شده باشند.

بلبرنیگ ها بعد از این که به صورت مداوم کار می کنند و زمان زیادی از عمر آن ها می گذرد، می توانند خشک شوند و روان بودن اولیه خود را از دست دهند. این خشک شدن بلبرینگ ها صدای غیر عادی و آزار دهنده ای را تولید می کند. اگر مدت زمان زیادی است که به بلبرینگ ها رسیدگی نکرده اید، مشکل از بلبرینگ های شما است، در این شرایط باید بلبرینگ جدید خریداری نموده و با نوع قدیمی جایگزین نمایید.

  • جسم خارجی به داخل موتور وارد شده است.

ممکن است یک جسم خارجی و سخت از داخل کیسه جاروبرقی خارج شده و پس از عبور از فیلتر، به موتور رسیده باشد. در این شرایط باید به قسمت مربوط دسترسی بیابید و آن جسم خارجی را خارج نمایید.

  • عوامل دیگری که می توانند علت سر و صدای زیاد و آزار دهنده باشند:

قاب جاروبرقی دچار شکستگی شده است.

پروانه موتور شکسته است.

کلکتور جاروبرقی خراب شده است.

موتور از داخل قاب جاروبرقی خارج شده است.

فیلتر جاروبرقی کثیف شده است و یا نیاز به تعویض دارد.

مانعی در لوله خرطومی گیر کرده و باعث ایجاد صدای زیاد می شود.

برس جاروبرقی دچار شکستگی شده است.

کیسه جاوربرقی پر شده است.

روشن نشدن جاروبرقی

تصور کنید که تصمیم گرفتید در یک روز خوب، اقدام به تمیز نمودن خانه نمایید. هنگامی که به سراغ جاروبرقی می روید، متوجه می شوید که جاروبرقی شما روشن نمی شود. یا ممکن است شروع به کار کنید و ناگهان جاروبرقی خاموش شود. در این شرایط، مطمئنا شما بسیار ناراحت و دلسرد خواهید شد. اما نگران نباشید. شما می توانید به راحتی به بررسی علت های این خاموشی ها بپردازید و با از بین بردن عوامل ایجاد کننده آن، مجددا به جارو کردن بپردازید. این علت ها در جاروبرقی های برندهای مختلف می تواند مشترک باشد بنابراین موارد زیر می تواند علت روشن نشدن جاروبرقی کنوود ، فیلیپس، ال جی، بوش، سامسونگ، اسنوا، پارس خزر و …. هم باشد.

چرا جاروبرقی روشن نمی شود؟

اگر جاروبرقی شما روشن نمی شود، قبل از هر کاری به سراغ چک کردن اتصال برق بروید و مطمئن شوید که جریان برق برقرار است.

در گام بعد به سراغ بررسی سیم بروید. ممکن است در صورت کشیدن های زیاد سیم رابط دچار مشکل و یا پارگی شده باشد، همچنین ممکن است سیم برق از زیر پوشش خود دچار قطعی شده باشد. اگر سیم دچار ایراد شده باشد، برق به موتور جاروبرقی منتقل نمی شود و همین امر سبب می شود که جاروبرقی شما روشن نشود. در این گام شما باید سیم را به طور کامل بررسی نمایید. البته ممکن است آسیب سیم به راحتی و با چشم قابل دیدن نباشد. در این حالت شما می توانید از تعمیرکاران بخواهید تا سلامت سیم برق جاروبرقی شما را تشخیص دهند.

باید سلامت دکمه روشن جاروبرقی را هم بررسی نمایید. اگر شما جزء افرادی هستید که با پا این دکمه را خاموش و روشن می کنید، لازم است به شما یادآوری نماییم که فشار زیادی را به این دکمه وارد خواهید کرد و ممکن است به آن آسیب برسانید. همچنین بعضی از افراد تصور می کنند که اگر جاروبرقی را تند تند، روشن و خاموش کنند به آن استراحت داده اند، در صورتی که اصلا اینطور نیست و در این شرایط تنها به دکمه پاور فشار آورده اید.

حال باید به سراغ بررسی سیم جمع کن جاروبرقی بروید. شاید تعجب کنید که سیم جمع کن جاروبرقی هم می تواند سبب روشن نشدن جاروبرقی شود. سیم جمع کن با کمک شاخک هایی به حلقع گردان متصل است و با کمک آنها جریان برق را به موتور می رساند. اگر کوچکترین ایرادی در این قسمت ایجاد شود، برق به موتور نمیرسد و دستگاه روشن نمی شود.

در این مرحله باید موتور جاروبرقی را بررسی نمایید. جاروبرقی هم مانند هر وسیله دیگری دارای موتور می باشد که وظیفه اصلی آن روشن کردن دستگاه است. اگر موتور جاروبرقی شما بسوزد و یا نیم سوز شود و یا دچار هرگونه ایراد دیگری گردد، دستگاه شما روشن نخواهد شد. اگر موتور جاروبرقی شما بسوزد، باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. برای تعویض موتور می توانید از تعمیرکاران کمک بخواهید و یا خودتان در خانه با تهیه موتور جدید، اقدام به تعویض موتور جاروبرقی نمایید. از جمله عواملی که می توانند به موتور جاروبرقی شما آسیب برسانند می توان به زیاد روشن بودن جاروبرقی و جمع کردن مایعات اشاره نمود.

اشتراک گذاری
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است