خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » فیلم و موسیقی » بررسی موسیقی فیلم حرفه ای ژان پل بلموندو‎
بررسی موسیقی فیلم حرفه ای ژان پل بلموندو‎

بررسی موسیقی فیلم حرفه ای ژان پل بلموندو‎

یکی از فیلم های بسیار موفق سینمای فرانسه فیلم “حرفه ای” به کارگردانی ژرژ لوتنر و با بازی جادویی ژان پل بلومند است. متاسفانه چند روز پیش، بازیگر فقید فرانسه یعنی ژان پل بلوموندو در گذشت. در مراسم وداع با این بازیگر، قطعه ای از موسیقی متن فیلم حرفه ای با بازی ژان پل بلموندو نواخته شد. آهنگ فیلم حرفه‌ای (The Professional) از آثار ماندگار انیو موریکونه، آهنگساز و رهبر ارکستر ایتالیایی و یکی از مشهورترین موسیقی‌های متن تاریخ سینما می‌باشد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی موسیقی فیم حرفه ای بپردازیم. اما ابتدا شما را با ویژگی های این فیلم بیشتر آشنا می کنیم و سپس سراغ موسیقی تاثیرگذار این فیلم می رویم.

فیلم حرفه‌ای –  The Professional (1981)

کارگردان: ژرژ لوتنر
نویسنده: میشل اودیار – ژرژ لوتنر – پاتریک الکساندر (رمان: مرگ یک حیوان پوست‌نازک)
بازیگران: ژان‌پل بلموندو – ژان دسایی – روبر حسین -برنار-پیر دونادیو -الیزابت مارگونی
موسیقی: انیو موریکونه

موسیقی این فیلم یکی از ماندگار ترین آثار ساخته شده توسط انیو موریکونه است.

ژوسلَن بومُن معروف به «ژوس» (ژان‌پل بلموندو) یک مأمور اطلاعاتی فرانسوی است که از سوی دولت فرانسه مأمور به قتل رئیس‌جمهور دیکتاتورِ مالاگاوی (کشوری خیالی در قارهٔ آفریقا) می‌شود. اما این مأموریت شکست می‌خورد و او دستگیر و زندانی می‌شود. بومُن پس از دو سال موفق به فرار از مالاگاوی می‌شود و وقتی به فرانسه بازمی‌گردد متوجه می‌شود که در طول مأموریتِ او روابط دولت‌های فرانسه و مالاگاوی تغییر کرده و او قربانی این ماجرا بوده‌است. به این ترتیب، بومُن تصمیم به انتقام‌گرفتن از کسانی می‌گیرد که در این مسئله دخیل بوده‌اند و باعث شکست مأموریت و دستگیری او شده‌اند…

آهگنساز فیلم “حرفه ای” کیست؟

اِنیو موریکونه (Ennio Morricone) متولد ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸ آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی است. موسیقی متن فیلم حرفه ای از آثار برتر و ماندگار موسیقی متن توسط انیو موریکونه ساخته شده است.

طی شش دهه انیو موریکونه برای بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشته است. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساخته‌های اوست. وی با کارگردانان بسیاری چون سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است.

بررسی موسیقی فیلم حرفه ای

بی شک انیو موریکونه (Ennio Morricone) یکی از برترین آهنگسازان تاریخ سینما است، در این لحظه قصد دارم دو قطعه موزیک فوق العاده زیبا از آلبوم موسیقی متن فیلم حرفه ای (The Professional – Le professionnel) که اثری از انیو موریکونه هستش رو معرفی و برای دانلود قرار بدم.

این ۲ قطعه موزیک بسیار زیبا در فیلم فرانسوی خاطره انگیز حرفه ای یا تکتاز (The Professional) به کارگردانی ژرژ لوتنر و با بازی ژان‌ پل بلموندو (Jean-Paul Belmondo)، ژان دسایی (Jean Desailly) و روبر حسین (Robert Hossein) که در سال ۱۹۸۱ ساخته شده‌ است پخش شد.

این فیلم اقتباسی از رمان مرگ یک حیوان پوست‌ نازک نوشته پاتریک الکساندر است.

پ.ن:به خاطر میارم اولین باری که فیلم رو دیدم در سکانس پایانی فیلم به این آهنگ علاقه مند شدم…و سال ها دنبالش بودم…پیشنهاد میکنم این دو موزیک بسیار زیبا از موسیقی متن فیلم حرفه ای رو از دست ندید…

اطلاعات بیشتر
آهنگساز (Artist) Ennio Morricone
آلبوم (Album) حرفه ای یا تکتاز Le professionnel
سبک (Genre) Soundtrack
لیبل (Label) General Music France
سال انتشار (Release) ۱۹۸۱
حجم (Size) ۵٫۱MB
کیفیت (Quality) ۱۲۸Kbps
فرمت (Format) mp3
تعداد قطعات (Total Tracks) ۲
آهنگ پیشنهادی (Suggested) All

قطعه بالا، مشهورترین قطعه موسیقی این فیلم است که «چی مای» نام دارد که به زبان ایتالیایی به معنای کی؟ من؟ است.

مروری بر زندگی انیو موریکونه

انیو موریکونه از آهنگسازان ایتالیایی مشهور بود که به عنوان رهبر ارکستر، نوازنده ترومپت و خالق موسیقی متن فیلم های معروف به شهرت جهانی رسیده است. او در تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸ در رم ایتالیا متولد شد و در تاریخ ۶ جولای سال ۲۰۲۰ در همین شهر از دنیا رفت.

انیو موریکونه پسر لیبرا ریدولفی و ماریو موریکونه (نوازنده) بود و ۴ خواهر و برادر کوچک تر از خودش به نام های آدریانا، آلدو، ماریا و فرانکا داشت. پدرش یک نوازنده ترومپت حرفه ای بود که در ارکسترهای موسیقی فعالیت می کرد و مادرش یک کسب و کار کوچک نساجی راه اندازی کرده بود.

پدر انیو او را با دنیای موسیقی آشنا کرد و زبان موسیقی را به او آموخت تا جایی که انیو اولین کمپوزیسیون خود را در سن شش سالگی نوشت. او در سن ۱۲ سالگی وارد آکادمی ملی سانتاسیسیلیا شد و دوره رسمی ترومپت را تحت نظر آمبرتو سمپرونی گذراند، سپس زیر نظر گوفردو پتراسی در زمینه های مختلف از جمله ترومپت، کمپوزیسیون و موسیقی کرال آموزش دید.

او سال ۱۹۴۶ دیپلم ترومپت و سال ۱۹۵۴ دیپلم کمپوزیسیون خود را دریافت کرد.

موریکونه در طول سال های بعد از آن و تا سال ۱۹۵۹ به ساخت آهنگ برای تئاتر و همچنین موسیقی کلاسیک برای پیانو و آواز ادامه داد و در اواخر دهه ۵۰ به خلق آهنگ برای نمایش های رادیویی روی آورد که باعث محبوبیت او شد، سپس در اوایل دهه ۶۰ میلادی آهنگسازی برای فیلم های مختلف را آغاز کرد.

آهنگ های انیو موریکونه

از جمله اولین آثار انیو موریکونه می توان به آهنگ Il Mattino (صبح) اشاره کرد که برای پیانو و آواز روی متن فوکوکو آماده شده بود. آهنگ های Distacco I، Intimità، Imitazione و Distacco II از دیگر آثار این آهنگساز می باشند.

انیو موریکونه آهنگسازی برای سینما را از سال ۱۹۶۱ و با فیلم فاشیست آغاز کرد.

او در طول سال های فعالیتش با ساخت بیش از ۴۰۰ موسیقی متن برای سینما و تلویزیون و همچنین بیش از ۱۰۰ اثر کلاسیک به عنوان یکی از پر کارترین و بزرگ ترین آهنگسازان فیلم کل دوران شناخته شده است.

نام انیو موریکونه روی بسیاری از فیلم های مشهور تاریخ سینما به خصوص آثار وسترن خودنمایی می کند که از جمله آن ها می توان به موسیقی متن فیلم های یک مشت دلار، خوب بد زشت، روزی روزگاری در غرب، دسته سیسیلی ها، به من میگن هیچ کس، جن گیر ۲، موجود، روزی روزگاری در آمریکا، شبح اپرا و هشت نفرت انگیز اشاره کرد.

موریکونه با کارگردانانی همچون سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، جوزپه تورناتوره، کوئنتین تارانتینو و برایان دی پالما همکاری داشته است.

این آهنگساز مشهور با وجود آثار منحصر به فرد متعدد در کارنامه هنری اش و شش بار نامزدی جایزه اسکار، تنها یک بار برای موسیقی متن فیلم هشت نفرت انگیز به کارگردانی تارانتینو برنده جایزه اسکار و برای موسیقی متن فیلم تسخیر ناپذیران برنده جایزه گرمی شده است و سه جایزه گلدن گلوب برای فیلم های ماموریت، افسانه ۱۹۰۰ و هشت نفرت انگیز دریافت کرده است.

بررسی موسیقی فیلم حرفه ای ژان پل بلموندو‎
2.00/55
امتیاز 2.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است