خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » بیوگرافی خوانندگان » عکس و بیوگرافی مداح اهل بیت حاج مهدی رسولی‎
عکس و بیوگرافی مداح اهل بیت حاج مهدی رسولی‎

عکس و بیوگرافی مداح اهل بیت حاج مهدی رسولی‎

ماه محرم یکی از ماههای عزیز و بزرگ نزد مسلمانان شیعه است. در این ماه، شیعیان به برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) می پردازند. در این ماه نور و رحت خداوند تمام خلق را فرا می گیرد و مسلمانان در غم و اندوهی عظیم به سر می برند که گویی هرگز پایانی ندارد.

شرکت در مراسم عزاداری و دسته های عزاداری برای همه ما یادآور سوز و گدازی عظیم است. مداحان اهل بیت در این ماه تلاش می کنند تا مردم را با سیره امام حسین (ع) آشنا کنند. خوشبختانه مداحان ما به این موضوع علم دارند که تنها گریه کافی نیست، بلکه بایستی مردم را با روش زندگی و سبک اندیشه امام حسین هم آشنا کنند.

یکی از این مداحان آگاه و خوش ذوق و جوان، مداح اهل بیت حاج مهدی رسولی‎ است که ما امروز قصد داریم تا بیوگرافی مختصری از این مداح را برای شما بیان کنیم تا با زندگی این مداح عزیز و گرانقدر که با سبک جدید مداحی اش توانسته در دل جوانان جای باز کند، آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بیوگرافی مداح اهل بیت حاج مهدی رسولی‎

تولد

مهدی رسولی زنجانی در دوازدهمین روز مردادماه سال ۶۷ در زنجان متولد شد . حاج مهدی از معروفترین مداحان اهل بیت کشور است .وی در یک خانواده کاملا انقلابی و مذهبی متولد و پرورش یافته است .

تحصیلات

وی پس اتمام دوران دبیرستان را تمام کرد، ﻋﻠﯽ‌رﻏﻢ ﻓﻀﺎی ﺣﻮزه و داﻧﺸﮕﺎه‌ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻣﺎم ﺻﺎدق‌(ع) و ﻗﺒﻮﻟﯽ در داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ و داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺑﻪ‌دﻟﯿﻞ ﺷﺮایط ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﻣﺠﺒﻮر ﺷﺪ در داﻧﺸﮕﺎه دولتی زﻧﺠﺎن و در رﺷﺘﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻋﻤﺮان ادامه تحصیل دهد.
وی پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته عمران، در رشته ﻣﺪﯾریت اﻣﻮر ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ نیز ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی و سپس مدرک ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ خود را در رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم ﻗﺮآن و ﺣﺪیث از دانشگاه دارالحدیث دریافت کرده است.

درکنار تحصیل در حوزه علمیه هم مشغول گذراندن درس هاى طلبگى است.

پدر

پدرش شهید محمد جواد رسولی ، زمانی که مهدی دو سال و نیمه بوده در جریان جنگ تحمیلی در کردستان به شهادت رسید . وی مسئول تیپ ۳۶ انصار بوده است. حاج مهدی یک برادر به نام محمد دارد که دو سال از حاج مهدی کوچکتر است و درست بعدازظهری که پدر به شهادت می رسد محمد متولد می شود.

فعالیت مداحی

او در این زمینه می گوید: “وارد مدرسه که شدم از دوم و سوم ابتدایی شروع به خواندن قرآن و شرکت در گروه سرود و تواشیح کردم و آروم آروم به طرف مداحی کشیده شدم. من از کودکی می‌خواندم. اولین روضه‌هایی که در آنها شرکت کردیم، مجالسی بود که در منزل آیت‌الله موسوی زنجانی، امام جمعه فقید زنجان برگزار می‌شد. آیت‌الله موسوی ابوالشهید  و مرد خدا بود. به قول برخی می‌گفتند تا ایشان بود، زنجان، قم بود. امام خمینی و امام خامنه ای هم ایشان را خیلی دوست می‌داشتند.  مجلسی که در منزل ایشان برگزار می‌شد، مجلس به خصوصی بود. روضه‌ها را حاج‌اصغر زنجانی که ایشان هم پدر شهید است، می‌خواندند و اهل مجلس همه خانواده شهدا بودند. پدران شهدا، مادران شهدا، همسران و فرزندان شهدا؛ مادر ما هم دست ما را می‌گرفت و به این مجالس می‌برد. هنوز هم در حسرت آن مجالس هستم. ”

ورود به حسینیه اعظم زنجان

می گوید در عاشورا و فتنه ۸۸ اولین نوحه را در حسینه اعظم زنجان خواندم که به زبان عربی و کاملا برخواسته از ادبیات و گفتمان عاشورایی بود که جایگاه خوبی هم بین مردم باز کرد.

حاج مهدی رسولی در این باره می گوید : «اولین نوحه ای که در حسینیه اعظم زنجان خواندم یک نوحه عربی بود «تبعناک فی قلبنا یا امیر تبعناک یا فخرنا یا حسین» که کاملاً برخاسته از ادبیات و گفتمان عاشورا بود و جایگاه خوبی رو هم بین مردم باز کرد. من آقا میثم مطیعی رو از زمانی که در اردوهای راهیان نور شرکت می کردیم، به صورت دورادور میشناختم و باهاشون ارتباط داشتم که البته خیلی کم بود. اما بعد از مطرح شدن ایشان در کشور چون نگاه های ما به هم نزدیک بود و اینکه من اخلاق، سلیقه و افق فکری آقای مطیعی رو می پسندم و قلباً دوستشون دارم، آشنایی و همکاری ما بیشتر شد. به قول عرفا جذبه عرفانی ما رو به ایشان نزدیک کرد.»

مداحی به سه زبان

حاج مهدی رسولی در این باره چنین می گوید:”طبیعتاً زبان‌ها فرهنگ آفرینند و از طرفی خود محصول فرهنگ هستن. یکی از زیبایی‌های زبان آذری قوام حماسی اونه، درون مایه و دوز حماسی زبان آذری خیلی بالاست و برای همین ما نوحه‌های حماسی را فقط دوست داریم با زبان آذری بشنویم. برای ما آذری‌ها نوحه حماسی با زبان فارسی اغنا کننده نیست و در کنار فضای حماسه، زبان آذری از چاشنی روضه‌ای خوبی هم برخوردار است و بخاطر همین روضه‌های آذری سوز و گداز خاصی دارد. از طرف دیگر زبان فارسی لطافت خاصی دارد و برخی از مباحث و اشعار را فقط باید در این زبان خواند. زبان عربی هم قوام خیلی بالایی دارد و در عین لطافت یک استخوان‌بندی حماسی دارد و من احساس می‌کنم نسل جوان می‌تواند از همه این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کند.”

ازدواج و تاهل

مهدی رسولی در سال ۱۳۸۸ و سن ۲۱ سالگی با یک خانم از خانواده مذهبی از سادات انقلابی که آشناییت قبلی داشته اند ازدواج نمود و ماحصل ازدواجشان یک فرزند پسر با نام محمد جواد است که نام پدر ایشان بوده است.

آقای رسولی تاکنون اجراهای بسیاری نزد مقامات و نخبان کشور از جمله محضر رهبر انقلاب داشته و اشعار و نوای او بسیار مورد توجه قرار گرفته است …

مهدی رسولی مداحی های بسیار زیادی هم به زبان آذری خوانده که با استقبلال گستره آذری زبان های کشورمان قرار گرفته و تعداد زیادی از قطعه های او را شامل میشود.

شعر سرایی

مهدی رسولی شعرهای مداحیایش را به گفته اطرافیانش خودش مینویسد و یا بازنویسی میکند. بیشتر مداحی های مهدی رسولی ادغام متن شعرها درباره ستمگران و ظالمان حال حاضر با ظالمان زمان امامان معصوم است. مثل استکبار جهانی کشتار مردمان مسلمان کشورهای جهان به دست امریکا و …

مهدی رسولی در بیت رهبری

مهدی رسولی بارها در بیت رهبری در حضور مقام معظم رهبری مداحی کرده و مورد تقدیر رهبر عالیقدر انقلاب قرار گرفته است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است