خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » بیوگرافی خوانندگان » آشنایی با بزرگان موسیقی » پدر موسیقی پاپ ایران بعد از انقلاب کیست؟
پدر موسیقی پاپ ایران بعد از انقلاب کیست؟

پدر موسیقی پاپ ایران بعد از انقلاب کیست؟

موسیقی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما انسانهاست. موسیقی می تواند ما را دعوت به آرامش کند و یا شور و انرژی ببخشد و یا حتی غمگین و افسره کند. موسیقی بر روح ما تاثیر دارد و با شاداب کردن روح، جسمی تازه به ما می بخشد.
در بین انواع سبک های موسیقی، موسیقی پاپ طرفدارن بیشتری دارد. موسیقی پاپ یک سبک از موسیقی عامه‌پسند است و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک (محلی) قرار می‌گیرد و از آن‌ها متمایز است. با این حال هنرمندان این سبک در سبک‌های راک، هیپ‌هاپ، دنس، ریتم اند بلوز (R&B) و کانتری هم می‌توانند فعالیت داشته باشند و این باعث می‌شود که تبدیل به سبکی انعطاف‌پذیر شود. عبارت «موسیقی پاپ» همچنین می‌تواند به یک زیر سبک خاص (درون پاپ) اشاره داشته باشد مانند سافت راک و پاپ راک.
شاید یکی از مشخصات اصلی موسیقی پاپ ، یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که معمولا توسط دستگاههای تقویت کننده الکترونیک (amplifier) اجرا می گردد و ملودی اصلی بر این ریتم غالب می باشد.
ترانه پاپ به ترانه ای گفته می شود که مردم به زمزمه و خواندن آن علاقه دارند . موسیقی پاپ از نظر تجاری موفق می باشد و سبک مورد علاقه ایستگاههای رادیویی است . موسیقی پاپ طی سال های بسیاری در ایران گوشه گیر بود و خوانندگان این سبک، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کردند، اما سرانجام این سبک موسیقی هم پذیرفته شد و طی سالهای اخیر پیشرفت های چشم گیری داشت. اما در موسیقی پاپ ایران چه می گذرد؟ پدر موسیقی پاپ ایران (بعد از انقلاب) کیست؟

فریدون شهبازیان، پدر موسیقی پاپ

فریدون شهبازیان، آهنگساز و نواپرداز، ۲۱ خرداد ۱۳۲۱ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. شهبازیان یادگیری موسیقی را از ۸ سالگی و با ساز ویولن نزد عطا الله خادم میثاق آغاز کرد و در ۱۸ سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری در آمد و در ۱۳۴۶ خورشیدی رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد. وی فارغ تحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
شهبازیان در دوره مدیریت هوشنگ ابتهاج بر موسیقی رادیو، در زمره ارکان اصلی آن به حساب می‌آمد و با وجود سن کم به دلیل خلاقیت و توانایی بالا توانست خود را به عنوان آهنگسازی خوش‌قریحه تثبیت کند. برخی از کارهای او با صدای شجریان و نادر گلچین درهمین سال‌ها انتشار عمومی پیدا کرد.

آهنگسازی فیلم

شهبازیان در دهه ۶۰ آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد. در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی او با احمد شاملو و شجریان آلبومی مشترک کار کرد و علاوه برآن آهنگسازی کاشفان فروتن شوکران با صدای شاملو را هم انجام داد که این کار در سال‌های بعد از درگذشت شاملو به انتشار کاشفان فروتن شوکران ۲ با آهنگسازی شهبازیان و صدای شاملو انجامید.
برخی از کارهای شهبازیان در زمره پرشنونده‌ترین آثار موسیقی بعد انقلاب به شمار می‌رود که از جمله آنها می‌توان به آهنگسازی او روی موسیقی بوی گل(شبانگاهان) با صدای سید عبدالحسین مختاباد، تنظیم و آهنگسازی روی آلبومی مشترک با عباس خوشدل و علیرضا افتخاری و برخی دیگر از آثار موسیقایی او اشاره کرد.
تجربه او در موسیقی رادیو در سال‌های پیش از انقلاب و سال‌های ابتدایی دهه هفتاد، او را در جایگاهی نشاند تا بتواند جریانی موثر را در موسیقی پاپ بعد انقلاب کلید بزند، به همین دلیل است که او را بسیاری پدر موسیقی پاپ پس از انقلاب نام نهاده‌اند. او معرف برخی از خوانندگان پاپ به خصوص محمد اصفهانی به جامعه موسیقی بود.
از جمله کارهای دیگر شهبازیان ساخت موسیقی برای فیلم است که برای او جوایز بسیاری را به ارمغان آورد. آوار، ‌شیرسنگی، پاییزان، در مسیر تندباد، لیلا، مستند سرزمین ایران و مستند سمفونی گمشده و سریال‌های معصومیت از دست رفته، آوای فاخته و کلاه پهلوی و ده‌ها کار دیگر از جمله آثاری است که در زمینه موسیقی فیلم شهبازیان ساخت آن را عهده دار بود.

رهبری ارکستر ملی ایران

شهبازیان که تا اواسط ۱۳۹۸ خورشیدی رهبری ارکستر ملی ایران را برعهده داشت، درباره وضعیت و جایگاه ارکستر ملی ایران گفته است: زمانی که به ارکستر ملی ایران دعوت شدم یکی از ایده های من این بود که رپرتواری برای ارکستر تعریف شود که از نظر فنی و مبانی علمی و موسیقایی دارای اعتبار جهانی باشد تا بتوانیم خارج از ایران کنسرت هایی را اجرا کنیم که مردم از جذابیت و زیبایی های موسیقی ملی ایران لذت ببرند. می دانیم که موسیقی ملی ایران بر مبنای موسیقی ردیف و موسیقی بومی ایران شکل می گیرد به این معنا که ملودی های موسیقی محلی ایران که بسیار گسترده و غنی است و همچنین ملودی های آوازهای موسیقی ردیف ایران می تواند دستمایه آهنگسازان مطرح سرزمین ما باشد و این پدیده ای است که می تواند موسیقی ما را جهانشمول کند. مطمئنا آشنایی مردم دیگر کشورها با موسیقی ملی ما باعث خواهد شد که در جشنواره های مختلف موسیقی در سراسر جهان مورد دعوت قرار بگیریم. موسیقی ایران به طور کلی از غنای بسیاری برخورداراست و شامل ردیف و دستگاه های موسیقی ارزنده و موسیقی های مقامی است که در جهان بی نظیر است. اما متاسفانه در ارکسترها کاربرد کمتری دارند و این کار برعهده آهنگسازان است و بایستی آنها از ظرفیت موسیقی ایران بیشترین بهره را ببرند، بنابراین ارتباطی به سازها یا موسیقی اصیل ایران ندارد، البته در صورت آشنایی با سازهای ایرانی این اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر گروه های کوچک بسیاری با خوانندگان موسیقی اصیل ایران به خارج از کشور برای اجرای برنامه سفر می کنند که همین باعث آشنایی بیشتر خواهد شد.


وی همچنین افزود: کارهای بسیاری در خصوص موسیقی های فولکلوریک ساخته ام و استفاده از موسیقی های مقامی و نواحی مورد علاقه شخص من نیز بوده و هست اما استفاده از آن در ارکستر به عهده آهنگساز است. آهنگسازان باید از ملودی های محلی و ریتم های موسیقی نواحی بهره ببرند و آثاری دراین باره بنویسند و در اختیار ارکستر قراردهند، اما انجام تمامی این کارها نیازمند بودجه کلان و حمایت دولتی است. ما ارکستر ملی داریم اما حمایت گسترده ای در پشت آن نیست. ارکسترهای ملی در همه جای دنیا باید مورد حمایت قرار گیرند. «آقاوردی پاشایف» رهبر ارکستر ملی آذربایجان می گفتند مردم و دولت جمهوری آذربایجان از ارکستر ملی آذربایجان بسیار استقبال می کنند و هفته ای یک یا دو بار اجرای برنامه دارند و همین حمایت گسترده ای را سبب می شود.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است