خوش آمدید - امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » داستان دیس شهاب مظفری به یاس و جواب یاس چه بود؟ الو یاسی چطوری!!!
داستان دیس شهاب مظفری به یاس و جواب یاس چه بود؟ الو یاسی چطوری!!!

داستان دیس شهاب مظفری به یاس و جواب یاس چه بود؟ الو یاسی چطوری!!!

گاهی اوقات در دنیای هنر اتفاقاتی میفتد که همه را شگفت زده می کند. یکی از این ماجراها که اخیراً اتفاق افتاده است ماجرای دیس شهاب مظفری به یاس بوده است. یاس از رپرهای کار درست ایرانی است که خارج از کشور سکونت دارد، اما ماجرای این دیس چه بوده؟ شهاب مظفری چه ارتباطی با یاس دارد؟ آیا شهاب مظفری برای مشهور شدن به این کار دست زده است؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید با ما همراه باشید تا ابتدا با معنی کلمه دیس آشنا شویم، داستان این ماجرای بامزه را بخوانیم و نهایتاً متن این دیس را مورد بررسی قرار دهیم.

دیس چیست؟

آهنگ دیس یا دیس‌ترک (کوته‌نوشت واژه انگلیسی Disrespect به معنی بی‌احترامی کردن) ترانه‌ای است که هدف اصلی آن حمله لفظی به شخصی دیگر، معمولاً یک هنرمند دیگر است. آهنگ دیس غالباً نتیجه اختلاف و نزاع موجود میان دو نفر است. هنرمندان درگیر، ممکن است اعضای سابق یک گروه، یا هنرمندانی که از پیش با هم رقیب بوده‌اند، باشند.
دیس کردن نخست در ژانر هیپ هاپ محبوبیت پیدا کرد و به پدیده رقابت در این ژانر دامن زد. به‌تازگی این سبک در هنر‌های دیگر جز از موسیقی نیز مورد پذیرش قرار گرفته‌است. هنرمندان در آهنگ‌های دیس به وفور به وقایع گذشته و اختلافات خود ارجاع می‌دهند که شنوندگان و طرفداران می‌توانند به آسانی متوجه آن بشوند. هنرمندی که دیس شده باشد، بیش‌تر اوقات تلاش می‌کند در پاسخ به هنرمند دیس‌کننده یک دیس‌ترک بسازد. همین رد و بدل کردن دیس‌ترک میان هنرمندان که ناشی از دشمنی، کینه و دعوای میان آن‌هاست، سبب می‌شود این سبک از آهنگ خیلی زود مشهور شود. این فرایند را در زبان انگلیسی Diss & dissback و در زبان فارسی، دیس و دیس‌کشی (شبیه به گیس و گیس‌کشی) می‌نامند. اصطلاح دیس دزدکی به مصرع یا مصرع‌هایی در آهنگ اشاره دارد که در آن، هنرمند، نام یک شخص به‌خصوص را نمی‌برد؛ اما به‌گونه‌ای که شعر نوشته‌شده می‌شود حدس زد که منظور حرفش آن شخص به‌خصوص بوده‌است.

ماجرای دیس شهاب مظفری به یاس

آهنگ سفارشی یاس – شروع ماجرا

یاس در زمستان ۹۷ آهنگی را با عنوان “سفارشی” منتشر کرد. این رپر در آهنگ خود خواننده‌هایی را به باد انتقاد گرفت که اقدام به تولید اثرهای سفارشی برای بازار می‌کنند. او در این آهنگ به مدیران و افراد کله گنده‌ای تاخت که در ازای پرداخت پول کلان به این خواننده‌ها، موسیقی را با کیفیتی پایین به گوش مخاطب عرضه می‌کنند. یاس در آهنگ سفارشی با عباراتی مانند “بایست گِل بگیرن در مارکتی رو که اینا واسش بشن سکان‌دار”، “مایتو ساختی با ماله کشی ولی پایتو باختی با کار یه شاهی” و “صدایی که یکساله از صفر صد پله مرتفع شود، بدین سان موسیقی و هنر از زیر بیخ و بن فلج شود” در سراسر متن ترانه خوانندگانی که کارهای سفارشی بی کیفیت را راهی بازار می‌کنند به باد انتقاد گرفت.

یاس همان زمان در پوستر آهنگش گفت که حقایقی که در این آهنگ بازگو شده، دلیل ضعف و بی‌هویت شدن هنر و موسیقی ایران است”. او امیدوار بود که این انتشار این آهنگ باعث دلخوری و موضوع‌گیری دیگر خوانندگان نشود. اما از قدیم گفته‌اند که “فحش را بنداز زمین، صاحبش برمیداره”. چراکه پس از انتشار این آهنگ، شهاب مظفری که آن زمان خواننده پاپ بود، بلافاصله نسبت به آهنگ یاس واکنش نشان داد. او با اشاره به این که آهنگ یاس بچه‌های خواننده را زیر سوال برده، مدعی شد که این آهنگ‌ها را برای شاد کردن دل طرفدارانش خوانده است.

دیس کردن یاس پس از ۳ سال!

ظاهراً همان پاسخ اینستاگرامی شهاب مظفری به یاس که از سمت یاس هم بی‌جواب ماند، نتوانست آتش مظفری را خاموش کند. چراکه او بعد از گذشت ۳ سال تصمیم گرفت با یک آهنگ رپ، یاس را دیس کند. طبیعتاٌ اجرای رپ و حتی تکست آن توسط خواننده‌ای که تا امروز در سطح پاپ فعالیت داشته، کار آسانی نیست. این را به وضوح می‌توان از نتیجه آهنگ شهاب مظفری دریافت.

نیازی نیست که طرفداری سبک موسیقی رپ و یا یاس باشید تا متوجه شوید کار جدید شهاب مظفری تا چه اندازه ضعیف و حتی کودکانه است. تکست ضعیف، اجرای نامناسب، موزیک ویدئو نامفهموم، همگی دست به دست هم داده‌اند تا سوژه طنز جدیدی در شبکه‌های اجتماعی ایرانی کلید بخورد.

استفاده از عباراتی مانند “الو یاسی چطوری ناهارا چی میخوری؟” و یا “صد سال دیگه منو گوش میدن” باعث شد تا کاربران در توئیتر و اینستاگرام شهاب مظفری را به خاطر این آهنگ به باد تمسخر بگیرند. پستی که او برای این آهنگ در توئیتر منتشر کرد، چیزی در حدود ۳۴۰ لایک دریافت کرد و بالغ بر ۳۲۰۰ نظر برای آن منتشر شد که می‌توانید انتظار داشته باشید که بخش بزرگ (اگر نگوییم تمام) آن انتقاد و تمسخر این آهنگ و خواننده آن بود. در اینستاگرام نیز وضعیت به همین ترتیب بود و بخش غالب کامنت‌های زیر پست آهنگ شهاب مظفری حمله به او و توانایی‌های موسیقیایش بود.

چرا شهاب مظفری یاس را دیس کرد؟

طبیعتاً بعد از سه سال کسی انتظار نداشت که شهاب مظفری پاسخ مجددی برای یاس داشته باشد. آن هم پس از آنکه بار اول واکنش او از سمت یاس بی پاسخ مانده بود. اما حالا انتشار این آهنگ پس از سه سال تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد “دیده شدن”. همانطور که احتمالاً مظفری حدس می‌زد این اثر ضعیف او باعث دیده شدن بیشترش در جامعه مجازی شد. کسانیکه حتی تا به حال نام او را نشنیده بودند، به واسطه اینکه آهنگی در جواب یاس خوانده، تصمیم گرفتند به آهنگ گوش کنند.

ظاهرا مظفری قرار است که در فیلم سینمای جدید امیر پورکیان با نام “خانه شیشه‌ای” حضور داشته باشد. می‌توان حدس که انتشار این آهنگ هدفی برای دیده شدن بیشتر نام او در فضای اینترنت و استقبال بهتر از فیلم او باشد. اما دیده شدن به چه قیمت؟

متن آهنگ شهاب مظفری

رپر سفارشی تمومه برو بگیر بشین

راه میرم و تو بدو واشر سوزوندی مثه ما شی

الو یاسی چطوری، نهارا چی می خوری

موزیک گلی شده، من رو پامو تو میسوری

تو کجایی وقتی بالای سن واسه آدمای مثه تو

میخونمو میره بالا سن خوبه حاله من تو چطور

گوشا کر چشا به جلو تهش رو صندلی ولو

تو چی میزنی که روزا تو سوراخ موشی شبا تو گوشیت ولو

تو نمیفهمی که سفارشی شدی

دشمن تویی که زدی به خودی

صد سال دیگه منو گوش میدن

تو چی میگی بابا یه سال دیگه مُدی

جمع کن بابا برو دیگه ولمون کن، بریم دیگه نه؟

داستان دیس شهاب مظفری به یاس و جواب یاس چه بود؟ الو یاسی چطوری!!!
1.00/55
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است