خوش آمدید - امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » تاریخ دقیق روز جهانی موسیقی چه روزی است؟
تاریخ دقیق روز جهانی موسیقی چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی موسیقی چه روزی است؟

موسیقی از دوران انسان های اولیه تا به امروز، از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده است. موسیقی بر روان ما و سلامت روحی و جسمی ما موثر است. بسیاری از محققین بر اساس آزمایشات و تحقیقات خود دریافتند که موسیقی بر شادی و حال خوب انسان اثرگذار است و هرچه موسیقی های شاد تری  بشنویم، میزان انرژی مثبت و هورمون ادروفین در مغز ما بیشتر خواهد بود.

امروز می خواهیم در خصوص روز جهانی موسیقی صحبت کنیم. ببینیم که این روز جذاب و دوست داشتنی که در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا جشن گرفته می شود، در تقویم میلادی و شمسی چه روزی است؟ اصلا داستان نامگذاری این روز به عنوان روز موسیقی چیست؟ با ما همراه باشید.

روز موسیقی در تقویم چه روزی است؟

در تقویم میلادی، روز ۲۱ ژوئن به عنوان روز موسیقی شناخته می شود. این روز در تقویم شمسی سال ۱۴۰۰ مصادف با ۳۱ تیرماه است. روز موسیقی توسط یک ویولنیست مشهور به سازمان جهانی یونسکو پیشنهاد شد. هر ساله در این تاریخ جشن جهانی موسیقی برگزار می شود و مردم در این روز به پایکوبی و آواز و موزیک می پردازند. ۲۱ ژوئن در تقویم میلادی به بلند ترین روز سال شناخته می شود و آخرین روز بهار است.

حال ببینیم داستان نامگذاری این روز چیست و در دل تاریخ چه ناگفته هایی از آن وجود دارد؟

تاریخچه ی نامگذاری روز بین المللی موسیقی

لرد منوهین همان ویولنیست مشهوری بود که برای نخستین بار پیشنهاد نامگذاری روزی در تقویم به نام روز موسیقی را داد. او پیشنهاد خود را به شورای بین المللی موسیقی ارائه داد و رسماً درخواست کرد تا این روز به رسمیت شناخته شود.

در سال ۱۹۷۳ با حمایت شورای ملی موسیقی لرد منوهین توانست اولین جشن موسیقی را به راه بیندازد و این رویداد مصادف با مجمع این شورا در شهر لوزان سوئیس بود. شورای بین المللی موسیقی توسط سازمان یونسکو در سال ۱۹۴۹ به واسطه ی اهمیت موسیقی در جهان بنا شد.

تصادف جشن منوهین و مجمع لوزان اهمیت آن را شدت بخشید و کمی بعد تاریخ ۲۱ ژوئن تاریخ رسمی شناخته شد. در طی سال ها این روز به سراسر دنیا راه پیدا کرد و مردم بیشتری این روز را به شادمانی سپری کردند.

در روز جهانی موسیقی در دنیا چه خبر است؟

از آنجایی که موسیقی یک جزء جدایی ناپذیر از دنیای امروزی ما انسان ها محسوب می شود، ارزش و جایگاه آن نیز برای ما ویژه است. نماد روز موسیقی، صلح و آرامش در میان مردم و ترویج آن است. فعالیت های خلاقانه ای در این روز توسط هنرمندان و مردم عادی صورت می گیرد.

از برخی اقداماتی که توسط مردم در این روز انجام می شود می توان به برگزاری دورهمی هایی با موضوع موسیقی و تاریخ آن، کنسرت های همگانی، کنسرت های کوچک خیابانی، نواختن سازهای محلی و جهانی در امکان عمومی و … اشاره کرد‌. بیش از ۷۰۰ شهر در جهان این روز را هر ساله به برگزاری جشن اختصاص می دهند.

کلام آخر

در این مطلب به تاریخچه ی نامگذاری روز موسیقی پرداختیم و تلاش کردیم تا شما را با دنیای موسیقی و اهمیت آن در جهان آشنا کنیم. امیدواریم که از این مطلب در سایت آیپاز لذت برده باشید. در مطالب بعدی نیز با ما همراه باشید.

 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است