خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » موسیقی درمانی » آهنگ های بی کلام » موسیقی بی کلام برای درس خواندن
موسیقی بی کلام برای درس خواندن

موسیقی بی کلام برای درس خواندن

موسیقی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که چون با ذات انسان آمیخته است، تاثیر بسیار زیادی بر روح و جسم ما دارد. خدای بزرگ ما استاد موسیقی های زیبا و آرامش بخش است. صدای آب، صدای چهچه بلبل، صدای موج های دریا و … همه و همه صداهایی است که می تواند ما را به آرامش دعوت نماید.

بنابراین بسیار بدیهی است که موسیقی بتواند جسم و روح ما را جلا دهد. یکی از سبک های موسیقی که این روزها توسط بسیاری از روانشناسان و اندیشمندان پیشنهاد می شود، گوش دادن به موسیقی های بی کلام است.

موسیقی بی کلام به دلیل اینکه فاقد کلام و آواز است، می تواند ذهن ما رامنسجم کند و پرنده خیال ما را به پرواز درآورد. شرایطی را تصور کنید که به یک موسیقی با کلام غمگین با آهنگی ملایم گوش می دهید، تمام توجه و تمرکز شما بر روی متن و کلام خواننده است، در این شرایط شاید به ناگاه دریابید که علاوه بر اینکه غمگین و اندوهگین شده اید، به هیچ عنوان توانایی تمرکز هم ندارید. حال اگر همین آهنگ را به صورت بی کلام گوش می دادید، به راحتی می توانستید بر روی کار خود متمرکز شده و حتی راندمان و کارایی خود را بالاتر ببرید.

بنابراین موسیقی بیکلام یکی از بهترین روش هایی است که برای افزایش تمرکز و افزایش راندمان کاری پیشنهاد میشود. امروز تصمیم داریم تا در رابطه با موسیقی و درس خواندن صحبت نماییم و در این راستا دو موسیقی بی کلام و باکلام را مقایسه نماییم. با ما همراه باشید.

مزایای درس خواندن با آهنگ

روز به روز به تعداد دانش‌آموزانی که هنگام درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند، افزوده می‌شود، آیا واقعا گوش دادن به موسیقی باعث بهتر درس خواندن می‌شود؟

«اثر موتزارت» اصطلاحی است که در یک مقاله علمی در دهه ۹۰ میلادی مطرح شد. در این مقاله عملکرد ذهن بلافاصله پس از گوش دادن به آهنگ‌های موتزارت بررسی گردید، در نتایج اینطور ادعا شد که افراد پس از گوش دادن به آثار موتزارت عملکرد ذهنی بهتری داشته‌اند. البته امروزه اثر موتزارت به کلی رده شده است. با این وجود هنوز هم گوش دادن به یک اهنگ مناسب هنگام درس خواندن می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • موسیقی ملایم و آرامش‌بخش به دانش‌آموزان در مقابله با استرس هنگام درس خواندن کمک می‌کند.
  • موسیقی ملایم باعث آرامش می‌شود و  آرامش تمرکز را افزایش می‌دهد. در نتیجه در زمان درس خواندن موسیقی می‌‌تواند
  • در طی جلسات طولانی و خسته کننده مطالعه و درس خواندن، موسیقی می‌تواند به تحمل کردن آن شرایط کمک کند.به حفظ آرامش کمک کند و مطالعه را آسان سازد.
  • برخی از دانش آموزان معتقد هستند که موسیقی روحیه آنها را مثبت می‌کند و به آنها در به خاطر سپردن دروس کمک می‌کند.

معایب درس خواندن با موسیقی

گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن معایبی نیز دارد. مطالعات نشان داده است که موسیقی اغلب موجب حواس پرتی می‌شود. از دیگر معایب گوش دادن به موسیقی می‌توان اشاره کرد به:

  • کاهش بازدهی: دانش‌آموزانی که هنگام درس خواندن به موسیقی با کلام گوش می‌دهند، اغلب بازدهی کمتری دارند و دریافت اطلاعات برای آنها سخت می‌شود.
  • کاهش تمرکز: موسیقی با صدای بلند یا ریتم پرهیجان ممکن است تاثیرات نامطلوبی روی درس خواندن و خلق و خوی افراد داشته باشد و تمرکز کردن را برای آن‌ها دشوار می‌کند.
  • اختلال در فراخوانی اطلاعات: دانش آموزانی که از موسیقی هنگام به خاطر سپردن دروس استفاده می‌کنند، در زمان امتحان نیز اغلب باید به موسیقی گوش دهند. هنگامی که آن‌ها در سکوت کامل امتحان می‌دهند، ممکن است در فراخوانی اطلاعات موجود در حافظه‌شان با مشکل رو به رو شوند.
  • مختل کردن یادگیری: برخی مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر موسیقی هنگام درس خواندن، نشان داده است که گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود، مغز اطلاعات کمتری را جذب کند. البته در مقابل دانش آموزانی نیز ادعا کرده‌اند که موسیقی تمرکز آنها را فزایش می‌دهد.

در نهایت می‌توان گفت  تاثرات موسیقی در عادات درس خواندن به دانش‌آموزان و شیوه‌ی درس خواندن آن‌ها بستگی دارد. اگر حواس آن ها به سادگی پرت می‌شود، باید از درس خواندن با آهنگ اجتناب کنند تا بتوانند روی کار خود تمرکز کنند. در مقابل، دانش‌آموزانی که عملکردشان به عنوان کسی که همزمان می‌تواند چندین کار را انجام دهد خوب است، ممکن است از موسیقی به عنوان وسیله‌ای برای افزایش تمرکز استفاده کنند.

موسیقی بی کلام و درس خواندن

بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه فینیکس آمریکا انجام گرفته است، گوش دادن به موسیقی با کلام تا حدی باعث حواس پرتی دانش آموز هنگام درس خواندن و انجام تکالیف می‌شود. محققان دانشگاه فینیکس دریافته‌اند که مغز شما هنگامی که به موسیقی با کلام گوش می‌دهند در بین تمرکز کردن روی متن موسیقی و متن درس شما بر سر دوراهی قرار می‌گیرد. در واقع، شما همزمان دارید چند کار را انجام می‌دهید که بر اساس تحقیقات، باعث کاهش IQ شما تا ۱۰ واحد می‌شود.

به بیان دیگر هنگامی که شما از سطوح ارزشمند تمرکز خود در گوش دادن و خواندن آهنگ مورد علاقه‌‌تان استفاده می‌کنید. حواس شما از تمرکز روی درس خواندن و نوشتن تکالیف منحرف می‌شود. با این حال اثر موتزارت ممکن است یک افسانه نباشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند با اینکه موسیقی بی کلام و کلاسیک باعث افزایش هوش نمی‌شوند، اما باعث بهتر درس خواندن دانش‌آموزان می‌شوند.

براساس تحقیقات دیگری که در فرانسه انجام شده است، دانش‌آموزانی که هنگام گوش دادن به درس به یک موسیقی بی‌کلام پس زمینه‌ گوش می‌دهند در مقایسه با آنانی که هنگام فرا گرفتن درس به موسیقی گوش نمی‌دادند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

بنابراین موسیقی باید بی‌کلام و آرامش بخش باشد. سبک‌های موسیقی از قبیل پاپ، راک، متال، بلوز، جاز، هیپ هاپ، کانتری و… برای گوش دادن هنگام درس خواندن  مناسب نیستند. برخی از مطالعات موسیقی کلاسیک قرن ۱۸ میلادی را توصیه می‌کنند، اما نمی‌توان گفت این نوع موسیقی برای همه مناسب است. بنابراین اگر با گوش دادن به یک موسیقی حتی قطعه‌ای از موتزارت یا باخ احساس می‌کنید درگیر هیجانات شده‌اید، آن موسیقی مناسب نیست. سعی کنید آهنگ‌های بدون کلام کلاسیک و در سبک مینیمال را امتحان نمایید، اما اگر این آهنگ‌های نیز تمرکز شما را برهم می‌زنید آنها را کنار بگذارید و به سراغ نوعی از موسیقی بروید که باعث آرامش شما می‌شود.

موسیقی بی کلام مناسب برای درس خواندن

شما می توانید به راحتی با مراجعه به سایت بیکلام از مجموعه ۲۰۰ آهنگ بی کلام برای درس خواندن و افزایش تمرکز استفاده نمایید و با گوش دادن به این آهنگ ها تمرکز و کارایی خود را بالاتر ببرید.

سخن آخر

به طور کلی می‌توان گفت نوع موسیقی تعیین می‌کند که آیا گوش دادن به آن هنگام درس خواندن مفید است یا خیر. این شما هستید که باید نوع موسیقی مناسب برای خود را بیابید، بنابراین لیستی از آهنگ‌های بدون کلام و آرامش بخش مورد علاقه خود را مشخص کنید و از بین آنها چند مورد مناسب را بیابید.

تاثیر موسیقی بر مغز اثبات شده است و حتی در درمان استرس و تقویت حافظه می‌تواند به ما کمک کند. بنابراین نباید قدرت موسیقی را دست کم گرفت.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است