خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » موسیقی درمانی » تاثیر موسیقی بر مغز انسان
تاثیر موسیقی بر مغز انسان

تاثیر موسیقی بر مغز انسان

موسیقی می تواند تاثیرات شگرفی بر جسم و روح ما داشته باشد. هنگامی که به دنیال یک تفریح و سرگرمی هستیم، گاهی گوش دادن به موسیقی را انتخاب می کنیم و این امر می تواند حس و حالی خوب به ما بدهد.

گوش به دادن به موسیقی سبب می شود که فعالیت های خاصی در مغز ما ایجاد شود. اگر شما جزو علاقه مندان به موسیقی سنتی هستید، هنگامی که به این سبک موسیقی گوش می دهید، فعالیت هایی خاص در ذهن شما شروع به شکل گیری می کنند که می توانند به رشد و سلامت مغز شما کمک نمایند.

آهنگ های شاد و انرژی بخش می توانند انرژی و انگیزه ما را چندین برابر نمایند و از آنطرف آهنگهایی که بار غم و ناراحتی دارند، می توانند خلق ما را تنگ کنند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که آهنگ های خوب را برای شنیدن انتخاب نماییم و هر آهنگی را گوش ندهیم.

موسیقی می تواند سبب افزایش تمرکز ما شود، می تواند سبب افزایش انرژی ما شود، می تواند خلق و خوی ما را بهبود دهد، می تواند سلامت روانی را به ما هدیه دهد و هزاران فایده دیگری که تنها در گوش دادن به موسیقی وجود دارد.

ما امروز اینجا هستیم تا در رابطه با تاثیر موسیقی بر روی مغز صحبت نماییم و ویژگی هایی از این امر بیان نماییم که شاید در مرحله اول باعث تعجب شما شوند. اما همه اینها بر اساس تحقیقات و بررسی های بسیار فراوانی حاصل شده اند.

راستی آیا در رابطه با روانشناسی و شخصیت شناسی افراد از روی آهنگ مورد علاقه شان چیزی شنیده اید؟

تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار ما

گوش دادن به موسیقی مزایای بسیاری دارد که بیشتر ما از آن ها مطلع نیستیم. اگرچه بعضی موسیقی ها می توانند مضر باشند و به سلامت روحی و روانی شما آسیب برسانند. در واقع این شما هستید که انتخاب می کنید چه خوراکی برای مغز و روح خود فراهم کنید.

این خوراک قدرت این را دارد که برای شما جذب موفقیت کند یا از شما فردی افسرده بسازد. در اینجا به ۶ گزینه از مزایای موسیقی که برای شما مفید هستند اشاره می کنیم.

ترشح هورمون دوپامین

زمانی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهیم، هورمونی به نام دوپامین در مغزمان شروع به ترشح می کند. دوپامین نوعی ماده شیمیایی است که باعث احساس شادی و لذت در ما می شود.

تقویت حافظه با گوش دادن به موسیقی

یکی از تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار تقویت حافظه است. همانطور که می دانید ما با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود سعی می کنیم قسمت های زیادی از اشعار آن را حفظ کنیم. به این ترتیب با حفظ کردن اشعار، مکانیزم های حافظه تقویت می شود و به رشد مغز کمک می کند.

اگر از مزایای حفظ کردن اشعار موسیقی بگذریم، وقتی آهنگی که دوران کودکی یا نوجوانی شنیده بودیم را دوباره می شنویم، حجم زیادی از احساسات و خاطرات گذشته برای ما زنده می شوند و خاطرات آن لحظه با دقیق ترین جزئیات به ما برمی گردند.

یکی از جالب ترین خواص موسیقی و آهنگ ها این است که با گوش دادن به هر آهنگ، فقط خاطرات مرتبط با آن برای شما زنده می شود.

بله! آهنگ ها وفادارترین هستند؛ زیرا هیچوقت نمی توانید روی یک آهنگ دو خاطره ذخیره کنید!

بهبود سلامت

موسیقی با ایجاد حس خوب و تقویت حافظه روی سلامت شما تاثیر مثبت می گذارد. طبق تحقیقات انجام شده، گوش دادن به موسیقی باعث افزایش سلول ها و آنتی باکتری هایی می شود که برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند و بدن را در برابر باکتری ها ایمن تر می کنند.

گوش دادن به موسیقی مانند مورفین عمل می کند و سطح کورتیزول را پایین می آورد که در نهایت باعث تسکین و کنترل درد می شود.

رشد سریعتر مغز

طبق مطالعات انجام شده، هنگامی که شما شروع به یادگیری و نواختن یکی از سازهای موسیقی می کنید، حجم سلول های خاکستری در مناطقی از مغز افزایش می یابد. یادگیری و نواختن سازهای موسیقی از مغز شما در برابر اثرات پیری محافظت می کند و همچنین باعث تقویت حافظه شما می شود.

زمانی که شروع به نواختن موسیقی می کنید، مغز شما مجبور می شود با سایر اعضای بدنتان که در نواختن ساز از آن ها استفاده می کنید هماهنگ شود. به طور مثال، در زمان نواختن گیتار مغز شما باید داده هایی مانند ترتیب نواختن نت های موسیقی را با حرکت انگشتان دستتان هماهنگ کند.

در نتیجه، فعالیت مغز افزایش می یابد و به شما کمک می کند که بتوانید اطلاعات بیشتری را در آن ذخیره کنید.

  • قشر بیانیی
  • مخچه
  • قشر شنوایی
  • قشر حسی
  • قشر حرکتی
  • قشر پیشانی

بهبود مهارت های حرکتی

از دیگر تاثیرات موسیقی بر مغز و افکار می شود به بهبود مهارت های حرکتی اشاره کرد. آلات موسیقی روش های متفاوتی برای نواختن دارند. نواختن موسیقی باعث ایجاد هماهنگی بین ذهن و مغز با عناصر فیزیکی بدن می شود.

رقص نیز از این امر مستثنا نیست، وقتی حرکت بدن با صدای موسیقی هماهنگ می شود، مهارت های حرکتی بهبود می یابند.

پیش‌بینی شخصیت براساس سلیقه‌ی موسیقی امکان‌پذیر است

این اطلاعات جالب است اما تا به حال فقط بر روی افراد جوان امتحان شده است.

در یک مطالعه‌ بر روی زوجینی که زمانی را صرف شناخت یکدیگر کرده بودند، با نگاه کردن به ۱۰ آهنگ برتر مورد علاقه‌شان، پیش‌بینی‌هایی نسبتا موثق در مورد ویژگی‌های شخصیتی فرد مورد نظر به دست آمد. این مطالعه از ۵ ویژگی شخصیتی برای آزمون استفاده کرده بود: تمایل به تجربه‌های جدید، برون‌گرایی، سازگاری، وظیفه‌شناسی و ثبات احساسی.

جالب بود که برخی از این ویژگی‌ها براساس سلیقه‌ی موسیقی فرد، نسبت به بقیه‌ی ویژگی‌ها، درست‌تر پیش‌بینی شدند. برای مثال، تمایل به تجربه‌های جدید، برون‌گرایی و ثبات احساسی، ساده‌ترین ویژگی‌هایی بودند که می‌شد آنها را به درستی حدس زد. در مقابل، وظیفه‌شناسی براساس سلیقه‌ی موسیقی قابل پیش‌بینی نبود.

نتایج دقیق‌تر این مطالعه براساس سبک‌های مختلف موسیقی به شرح زیر است:

  • طرفداران بلوز (Blues) عزت نفس بالایی دارند و خلاق، اجتماعی، با‌وقار و راحت هستند.
  • طرفداران جاز عزت نفس بالایی دارند و خلاق، اجتماعی و راحت هستند.
  • طرفداران موسیقی کلاسیک عزت نفس بالایی دارند و خلاق، درون‌گرا و راحت هستند.
  • طرفداران رپ عزت نفس بالایی دارند و اجتماعی هستند.
  • طرفداران اپرا عزت نفس بالایی دارند و خلاق و با‌وقار هستند.
  • طرفداران کانتری (Country) و موسیقی غربی، سخت‌کوش و اجتماعی هستند.
  • طرفداران رگی (Raggie) عزت نفس بالایی دارند و خلاق، اجتماعی، با‌وقار و راحت‌اند، اما سخت‌کوش نیستند.
  • طرفداران رقص خلاق و اجتماعی‌اند، اما با‌وقار نیستند.
  • طرفداران موسیقی مستقل (Indie) عزت نفس پایینی دارند و خلاق هستند، اما سخت‌کوش و با‌وقار نیستند.

  • طرفداران موسیقی بالیوودی خلاق و اجتماعی هستند.
  • طرفداران راک/هوی متال (Heavy Metal) عزت‌نفس پایینی دارند و خلاق، با‌وقار و راحت‌اند، اما سخت‌کوش و اجتماعی نیستند.
  • طرفداران پاپ، عزت نفس بالایی دارند و سخت‌کوش، اجتماعی و با‌وقارند، اما خلاق و راحت نیستند.
  • طرفداران سول (Soul) عزت نفس بالایی دارند و خلاق، اجتماعی، با‌وقار و راحت هستند.

البته تعمیم دادن نتایج به تمام افراد کار بسیار سختی است و با نگاهی به ویژگی‌های افراد درون‌گرا و برون‌گرا، مقداری همپوشانی دیده می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب
برچسب ها :
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است