خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » اخبار موسیقی » آواز بی‌قرار «علیرضا قربانی» در شب عاشقانه‌های فروغ
آواز بی‌قرار «علیرضا قربانی» در شب عاشقانه‌های فروغ

آواز بی‌قرار «علیرضا قربانی» در شب عاشقانه‌های فروغ

آواز بی‌قرار «علیرضا قربانی» در شب عاشقانه‌های فروغ

علیرضا قربانی در ادامه تور کنسرت‌های آلبوم «فروغ» به آهنگسازی «سامان صمیمی» در برج میلاد تهران روی صحنه رفت. این خواننده سرشناس موسیقی اصیل ایرانی شامگاه شانزدهم شهریورماه قطعات آلبوم جدیدش را اجرا کرد. این کنسرت با وجود تقارن با چندین اجرای دیگر در پایتخت که اغلب آنها هم سنتی و کلاسیک بودند با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و مجموع اجراهای آلبوم فروغ در تهران به پنج شب رسید. علیرضا قربانی تیرماه به مدت ۴ شب در تالار وحدت اجرا داشت و پس از آن تور کنسرت‌هایش را در شهرهایی نظیر اهواز، رشت، کرج، تبریز، بروجرد و قزوین و… برگزار کرد.

اما کنسرت شانزدهم شهریور علیرضا قربانی هم مانند اجراهای گذشته او به کارگردانی «رضا موسوی» و با پرفورمنس‌ روی صحنه رفت. در ابتدای پرفورمرهای گروه که همگی لباس‌های مشکی بر تن داشتند با سازه‌های سفیدرنگ و حجم‌دار که در دست داشتند به جلوی صحنه آمدند و در یک خط قرار گرفتند. در ادامه و هم‌زمان با اجرای قطعه «میخانه در افتاده»، علیرضا قربانی به جلوی این پرفورمرها آمد و این اثر را با پس‌زمینه سفیدرنگی که آنها تهیه دیده بودند اجرا کرد. با استقرار تمامی اعضای گروه علیرضا قربانی در کنار سامان صمیمی روی جایگاه مخصوص به خود نشست و تصنیف شهره شهر را خواند. در هنگام اجرای این کار پرفورمرهای برنامه با سازه‌های پلاستیکی سفیدرنگی که در اختیار داشتند یک به یک به گوشه صحنه رفتند و یک طرح سه بُعدی را تشکیل دادند. دقیقاً مشخص نبود که این طرح بیانگر چیست اما با نورپردازی روی آن، فضای جالبی در ضلع سمت راست صحنه ایجاد شد.  در نوع کارگردانی این کنسرت و خصوصاً حضور این پرفورمرها روی صحنه تا حدی سردرگمی و شلوغی دیده می‌شد. به دلیل اینکه سازه‌های پلاستیکی و سفیدرنگی که برای آنها تعبیه شده بود به دلیل مشخص بودن جای دستگیره‌ها و برش‌ها ظاهر چندان جذابی نداشت. همچنین طول و عرض آنها به گونه‌ای بود در رفت و آمدها حواس مخاطبان را تا حدی از اجرا پرت می‌کرد. در بخشی که این پرفورمرها در گوشه استیج تشکیل یک طرح سه بعدی را می‌دادند هم حضور آنها به گونه‌ای بود که کلاً دید گوشه سمت چپ سالن و خصوصاً چند ردیف اول نسبت به استیج مختل می‌شد. به طور کلی برخلاف کارگردانی‌های گذشته رضا موسوی و گروهش برای کنسرت‌های علیرضا قربانی که همیشه پرفورمنس‌ها و بخش‌های مختلف در خدمت و همراه اجرا بودند، این بار چنین اتفاقی به طور کامل رخ نداد.

اما یکی از بخش‌های جالب این کنسرت که تصاویر و ویدئوهای آن به سرعت از داخل سالن در فضای مجازی منتشر شد مربوط به اجرای تصنیف «بی‌قرار» بود. برای اجرای این اثر علیرضا قربانی، سامان صمیمی، میلاد محمدی و پویا سرایی به جلو آمدند و روی استیج نشستند. آنها در این بخش به ترتیب سه‌تار، مشتاق، سه‌تار و شورانگیز می‌نواختند و زکریا یوسفی هم با نوازندگی دف همراهی‌شان می‌کرد. همخوانی این نوازنده‌ها با علیرضا قربانی و همچنین نوع اجرای آنها با استقبال جالب حاضرین مواجه شد. در هنگام اجرای این کار هم سه پرفورمر با سازه‌های پلاستیکی که روکش نقره‌ای رنگ روی آنها قرار گرفته بود در پشت سر نوازنده‌ها قرار داشتند که بازتاب نور جالبی در سالن داشت.

مستانه می‌گریزی، عاشقانه، سجده عقل و فروغ هم سایر قطعات این کنسرت بودند. سامان صمیمی (آهنگساز، کمانچه، تار)، پویا سرایی (سنتور، سه‌تار)، میلاد محمدی (تار، شورانگیز)، نیلوفر محبی (ویلن)، امین عطایی (ویلن)، پریسا پیرزاده (ویلا)، ماکان خویی نژاد (ویلن‌سل)، فرشید پاتینیان (کنترباس)، زکریا یوسفی (سازهای کوبه‌ای) و همایون نصیری (سازه‌های کوبه‌ای) اعضای ارکستر علیرضا قربانی در این برنامه بودند.

در پایان برنامه هم به دلیل درخواست‌های حاضرین، قطعه «ارغوان» به آهنگسازی «مهیار علیزاده» و «مدار صفر درجه» به آهنگسازی «فردین خلعتبری» به عنوان قطعات بیز اجرا شد که در نوع خود اتفاق متفاوتی محسوب می‌شد. به دلیل اینکه این آثار برای ارکستر بزرگ تنظیم شده‌اند.  این برنامه به همت موسسه «ققنوس» برگزار شد.

اشتراک گذاری مطلب

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. تشكر از نوشته هاي كاربرديتان

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است