خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » تاریخ موسیقی » روز جهانی نوازنده چه روزی است؟‎
روز جهانی نوازنده چه روزی است؟‎

روز جهانی نوازنده چه روزی است؟‎

موسیقی هنری زیباست که با روح و جسم انسان آمیخته شده است. گوش دادن به موسیقی می تواند حال و هوای هر شخصی را تغییر دهد، او را خوشحال و یا غمگین کند، به آرامش عمیق فرو ببرد و یا در هیجانی شیرین غرق کند.

موسیقی در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد و به همین دلیل یک روز را به نام روز موسیقی و روز نوا و نوازنده نام گذاری نموده اند. در واقع می توان گفت، موسیقی مجموعه‌ای از نواها و صداهاست که به بانگی دلنشین و گوش‌نواز تبدیل می‌شوند به همین دلیل، ۲۱ ژوئن روز جهانی موسیقی است در تاریخ آمده است که برای اولین بار روز موسیقی در سال ۱۹۸۲ در کشور فرانسه برگزار شد.

اگر علاقه مند به دانستن تاریخچه این روز جهانی و جزییات مربوط به آن هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

موسیقی چیست؟

موسیقی، به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحولی کند.

موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات. موسیقی هنری است دارای نوا و سکوت.

واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد.

موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.

تاریخچه روز جهانی موسیقی

۲۱ ژوئن، آخرین روز بهار مصادف با بلندترین روز سال، روز موسیقی یا به عبارتی روز جهانی موزیک (wo ld music day) نامیده می‌شود. هدف از نامگذاری روز جهانی موسیقی ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است.  اولین بار فردی به نام لرد منوهین (Lo d Yehudi Me uhi )، نوازنده حرفه‌ای و اسطوره‌ای ویولون به شورای بین‌المللی موسیقی پیشنهاد بزرگداشت موسیقی در روزی جهانی را داد.

شورای بین‌المللی موسیقی (I e a io al Music Cou cil) توسط سازمان یونسکو در سال ۱۹۴۹ میلادی بنیان گذاشته شده است و هدف آن ترویج موسیقی و پذیرش گوناگونی هنر موسیقی در جهان است. تاریخ روز جهانی موسیقی روز جهانی موسیقی هر سال ۲۱ ژوئن است، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ برابر است با یک تیرماه ۱۳۹۹، روز ۲۱ ژوئن در کشور فرانسه تعطیل رسمی است.

 لرد منوهین در سال ۱۹۷۳ میلادی، و با حمایت شورای بین‌المللی موسیقی، اولین روز جهانی موسیقی را در تاریخ یک اکتبر ترتیب داد، این روز، با پانزدهمین مجمع سالانه شورای بین‌المللی موسیقی در شهر لوزان در سوئیس همزمان بود که اهمیت بیشتری به آن می‌بخشید. یکم اکتبر ۱۹۷۳، لرد منوهین با حمایت شورای بین‌المللی موسیقی اولین جشن روز جهانی موسیقی را در جهان برپا کرد. در سال ۱۹۸۲ ژاک لانگ وزیر وقت فرهنگ فرانسه جشن موسیقی فرانسه را در ۲۱ ژوئن برگزار کرد. این روز که در دنیا با نام فرانسوی آن یعنی (Fe e de la Musique) هم شناخته می‌شود، هر سال در تاریخ ۲۱ ژوئن همزمان با اولین روز فصل تابستان برگزار می‌شود.

در سال‌های گذشته، ۳۵ میلیون نفر در ۷۰۰ شهر جهان در جشن‌های مردمی این روز شرکت کردند. هدف این جشن‌ها، برقراری صلح و آرامش و همچنین دعوت مردم به موسیقی خوب و باکیفیت گوش دادن است.

برگزاری جشن روز جهانی موسیقی ۲۰۲۰و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار متفاوت‌تر از گذشته است. برنامه‌های روز جهانی موسیقی در روز جهانی موسیقی و موزیک بسیاری از موسیقی‌دانان سراسر دنیا، اقدام به برگزاری کنسرت رایگان در پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و قطار و حتی موزه‌ها به جای سالن‌های عظیم و باشکوه می‌کنند. روز جهانی موسیقی در سال ۹۹ و در سال ۱۴۰۰، به صورت آنلاین برگزار شدند و یا به صورت کلی لغو شدند.

نوازنده کیست و نوازندگی چیست؟

موسیقیدان یا موزیسین به فردی گفته می‌شود که توانایی ساخت یا اجرای موسیقی یا خوانندگی دارد. یک فرد موسیقی‌دان ممکن است یک یا چند تا از کارهای نوازندگی، تنظیم‌کنندگی، خوانندگی و آهنگسازی را انجام دهد

نوازنده

نوازنده کسی است که ساز موسیقی می‌نوازد.

نام نوازندگان

در فارسی نوازنده سازهای سنتی را با پسوند «-زن» (مانند تارزن، نی‌زن و مانند آن) یا با پسوند «-نواز» (مانند نی‌نواز) نام می‌گذارند. نام نوازندگان سازهای غربی اما بیشتر به تبع از زبان فرانسه با پسوند «-یست» نام برده می‌شود. مانند ویولونیست، ساکسوفونیست و مانند آن. در زیر فهرستی از نام نوازندگان سازهای گوناگون آمده‌است:

ابوا: ابویست

ارگ: ارگانیست، ارگ‌زن، ارگ‌نواز

باسون: باسونیست

باندورا: باندوریست

بوزوکی: بوزوکی‌زن

پرکاشن: پرکاشنیست

پیانو: پیانیست

ترومبون: ترومبونیست

ترومپت: ترومپت‌نواز

توبا: توبیست، توبانواز

درامز: درامر

رکوردر: رکوردرنواز

سازهای الکترونیک: نوازنده سازهای الکترونیک

ساکسوفون: ساکسوفونیست

سیتار: سیتاریست، سیتارزن، سیتارنواز

فلوت: فلوتیست، فلوت‌زن، فلوت‌نواز

کلارینت: کلارینتیست

کنترباس و گیتار بیس: بیسیست

کیبورد: کیبوردر

گیتار: گیتاریست

ماندولین: ماندولین‌زن، ماندولینیست

هارپ: هارپیست، چنگ نواز

هورن: هورنیست

ویلن: ویلنیست، ویلن‌زن، ویلن‌نواز

ویلن‌سل: ویلن‌سلیست

پیشینه نوازندگی در ایران

از مهمترین مُهرنگاره‌های خنیاگری (:موسیقی) در جهان؛ باید از آنچه که در «چوغامیش» یا خوزستان فعلی برجای مانده، یاد کرد که در سالهای ۱۹۶۱–۱۹۶۶ میلادی، یافت شده‌است. این مهرنگاره ۳۴۰۰ ساله؛ سیمایی از بزم رامشگران را نشان می‌دهد. در این بزم باستانی، دسته‌ای خنیاگر(:نوازنده) دیده می‌شوند که هر کدام، به نواختن سازی سرگرم هستند. چگونگی نواختن و نشستن این رامشگران، نشان می‌دهد که آنها، نخستین دسته خنیاگران(:ارکستر) جهان هستند. در این گروه رامشگران، می‌بینیم که نوازنده‌ای «چنگ» و دیگری «شیپور» و آن دیگر «تنبک» می‌نوازد. چهارمین رامشگر در این میان، خواننده‌ای است که «آواز» می‌خواند. ما همانند این خنیاگران را در «ایلام» و در سده ۲۷ پیش از میلاد و از زمان پادشاهی «پوزوز این شوشیناک» در شوش می‌شناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهند، خنیاگران بسیاری در ایران می‌زیستند.

موسیقی از زبان افراد معروف

لودویگ ون بتهوون: موسیقی یک الهام درونی و برتر از هر خرد و فلسفه‌ای است.

باب مارلی: یکی از ویژگی‌های موسیقی این است که هنگام سیلی خوردن از آن هیچ دردی را احساس نمی‌کنید.

ولفگانگ موتزارت: موسیقی هیچگاه نباید گوش را آزار دهد، بلکه باید شنونده را به وجد آورد، به عبارت دیگر هرگز نباید ماهیت موسیقیایی خود را از دست بدهد.

لویی آرمسترانگ: موسیقیدانان هیچگاه بازنشسته نمی‌شوند، آنها زمانی کار خود را متوقف می‌کنند که دیگر آوایی از درونشان به صدا در نیاید.

کرت کوبین: موسیقی سرگرمی است، هرچه بیشتر خود را وقف آن کنید به ماهیت خود نزدیک‌تر خواهید شد.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است