رضا وهدانی

رضا وهدانی

در اول فروردین ماه سال یکهزار و سیصد ودوازده درتهران خيابان ري كوچه آبشار چشم به جهان گشود او از کودکی با علاقه بسیار و علی رغم موانع آنروزها بدنبال موسیقی رفت و از محضر اساتیدی همچون کلنل وزیری – علی اکبر شهنازی – ابوالحسن صبا – استاد مهرتاش – استاد صبا و مرحوم خالقی استفاده کرد. استاد در جوانی شاگرد مرحوم آقا سید محمد سنگلجی بوده و در درس اخلاق ایشان حاضر و غزلیات عرفانی را در آن مجلس با صدای خوش میخوانده است . به توصیه مرحوم سنگلجی ایشان با استاد خالقی آشنا و از آنجا وارد رادیو میشود.

استاد دهلوي نیز استاد آهنگسازي وهداني بود که رايگان شاگرد را پرورش ميداد و هنگاميکه وهداني به علت شکستگي پاشنه پا در منزل به مدت يکسال بستري بود دهلوي شاگرد را رهانکره و هفته اي يکبار با مشکلاتي که موجود بود ( دور بودن منزل وهداني به وسايل نقليه ) مسافتي را پياده طي ميکرد تا شاگرد را آموزش دهد.

استاد وهداني را میتوان در واقع پلی بین اساتید قدیم و جدید دانست ایشان علاوه براشراف کامل بر تکنیکهای استاد وزیری بخوبی ازرمز وراز نوازندگان قدیم مثل استاد شهنازی اطلاع داشت او همچنین سالها در استخدام وزارت فرهنگ بود و با ارکستر فرهنگ و هنر همکاری داشت.

ایشان در ردیف نوازی به شیوه شهنازی و در شیرین نوازی شبیه به استاد مجد مینواختند.

استاد کتاب ردیف آقا حسینقلی را به روایت شهنازی در سال هفتاد و شش منتشر نمود او بیشتر وقت خود سرگرم تحقیق و مطالعه در موسیقی ایران بوده است و علاوه بر استادی دانشگاههای ایران و تدريس در هنرستان موسیقی کلاسها و سخنرانیهایی هم در دانشگاههای اروپا مانند دانشگاه اشتوتگارد آلمان(كلاس پروفسور هورننگ) داشته اند.

آهنگها و قطعات فراوانی نیز از ساخته های استاد در دست است او همچنین مورخی امانتدار بوده و مسودات و خاطراتی در تاریخ موسیقی ایران ازاو باقي است.

از آثار استاد میتوان ازنمونه های زیر نام برد:

-ردیف آموزشی سازی و آوازی برای هنرآموزان در هفت دستگاه – ترانه ها و تصتیفهایی که برای کنسرت تنظیم شده برخی اجرا شده و بسیاری در آرشیو ایشان است – ساخت قطعات پیچیده به شیوه استاد وزیری مانند قطعه رامین و رویا – انقلاب و گردش شور( گفنتی است که نواختن برخی از اینها فقط در توان خود استاد بود مانند قطعه معروف گردش شور) همچنین تالیف بسیاری کتب تاریخی – موسیقی و ادبی که بطور مشروح در قسمت آثار و زندگینامه خواهد آمد

استاد علاوه بر تار به سازهای ویولن – عود – پیانو – ماندولین – دف و ضرب آشنایی کامل داشتند.

استاد در ساز سازی نیز صاحب نظر و از خبرگان این فن بوده و تحقیقاتی از ابعاد و اندازه های سازهای مختلف که از قدما برداشت کردند در دست ایشان است از اساتید تار سازی که کار خود را با ایشان آغاز کردند میتوان از: استاد پوریا – استاد رضا ژاله – استاد کلهر و استاد موسوی نام برد.

ایشان در سالهای گذشته عضو جامعه باربد بودند و نمایشتامه های فولکلور و نواهای کوچه و بازار را نیز گردآوری کردند

سرانجام این مرد بزرگ و یادگار از نسل اساتید بزرگ ایران که او را وزیری دوم میدانستند در سال یکهزارو سیصد و هشتاد و دو بعلت بیماری سرطان معده و بطور ناگهانی دار فانی را وداع گفت ایشان تا روز قبل از مرگ و در حالی که بشدت فرسوده شده بودند و رمق سخن گفتن و نشستن نداشتند با ایما و اشاره و چشمان ببفروغ ولی اشکبار مشغول آموزش قطعه ای در همایون به شاگردان خود بودند

از استاد یک فرزند دختر بنام رويا به یادگار است که محبت خاصی به ایشان داشتند.

استاد مردی درویش و وارسته بود و اخلاق نیک و معنوی را اول شرط هنر میدانستند از گفتنیها اینکه استاد از شاگردان بی بضاعت شهریه دریافت نمیکردند و نیز تا سالها در پرورشگاهی در خیابان میرداماد برای نوجوانان بی سر پرست رایگان تدریس تارو سه تار داشتند كلا” مقام شاگرد براي ايشان پر ارزش بود گاه ميشد كه ايشان تنها براي يك شاگرد از كرج به تهران مي آمدند و شبانه دوباره به كرج برميگشتند و عقيده داشتند هر كسي به اميدي اينجا مي آيد و نبايستي نااميد برگردد. ايشان خواندن مقدمه كتاب دستور جديد تار مرحوم وزيري را به شاگردان توصيه ميفرمودند تا علاوه بر صنعت موسيقي – معنويت را كه خلاقيت موسيقايي را سبب ميشود ونواهاي زيبا را ميآفريند فراموش نشود .

پروردگارا آن چه خیرو صلاح ما در آن است به ما ارزانی دار ایمان ما را محکم کن و دانشمان را افزون و از آنچه بما آموخته ای برخوردارمان ساز و ما را برای یاری و خدمت به یکدیگر موفق فرما …

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


خرید وی پی ان
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است