خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » مصالح ساختمانی نوین و کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان سازی

مصالح ساختمانی نوین و کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان سازی

ساختمان سازی و صنعت ساختمان این روزها همگام با پیشرفت تکنولوژی به پیش می‌رود، یکی از ترندهای جدیدی که در صنایع ساختمانی به شدت مورد توجه قرار گرفته و تبلیغات ساختمانی زیادی روی آن می‌شود به کارگیری تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته در این حوزه است، به‌طوری که بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های امروزی که شاهد آن‌ها هستیم از جدیدترین تکنولوژی‌ها در ایجاد، طراحی و دکوراسیون خود استفاده می‌کنند، در ادامه به برخی از این تکنولوژی‌های جدید پرداخته و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

استفاده از IOT در صنایع ساختمان سازی

اینترنت اشیا یا IOT به فناوری اطلاق می‌شود که در آن اشیا و وسایل فیزیکی را از طریق شبکه‌ی اینترنت یا شبکه‌ی محلی به هم متصل کرده به گونه‌ای که این وسایل قادرند به صورت خودکار با یک دیگر به برقراری ارتباط پرداخته و داده رد و بدل کنند.

این فناوری در مصالح ساختمانی نیز قابل به‌کارگیری است، به عنوان مثال بتن‌های هوشمندی که در مواجهه با گرما اقدام به خنک کردن ساختمان می‌کنند، این تنها یک نمونه از کاربردهای IOT در صنعت ساخت‌و‌ساز است، فرض کنید این فناوری با سایر بخش‌های ساختمان نیز در ارتباط بوده و بتواند اطلاعات گوناگونی را در این بین منتقل کند!

به عنوان مثال بررسی خالی بودن ذخایر آب ساختمان، سیستم ورودی و خروجی و…

علاوه‌بر این، فناوری اینترنت اشیا می‌تواند در بحث بازاریابی و تبلیغات ساختمان نیز به طرز خلاقانه ای مورد استفاده قرار بگیرد، به عنوان مثال هنگامی که در ساختمان به وسایل خاصی نیاز شد به صورت خودکار با ارائه‌دهندگان ارتباط برقرار کرده و مطالح مورد نیاز را به صورت خودکار و مدیریت شده‌ای در اختیار ساکنین ساختمان قرار دهد.

کاربرد تکنولوژی BMS در صنعت ساخت و ساز

سیستم مدیریت ساختمان یا BMS تقریبا عملکردی مشابه فناوری اینترنت اشیا دارد، با این تفاوت که این سیستم مختص کنترل و مدیریت ساختمان بوده و اجزای مخصوص به این کار را دارد، به عنوان مثال سنسورهای کنترلی و سیستم مخابراطی جهت برقرار ارتباط بین اجزای ساختمان و همچنین ارتباط داشتن با جهان بیرون، مثلا نیروهای امداد و یا خدمات.

این سیستم کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سیستم کنترل دمای ساختمان
  • سیستم کنترل ورودی و خروجی
  • سیستم اطفا حریق
  • خطوط مخابراطی ساختمان
  • آنتن و سیگنال
  • سیستم واکنش به خطر
  • سیستم مدیریت و کنترل نرم‌افزاری
  • سیستم پخش و انتقال اطلاعات
  • بخش منابع اضطراری
  • سیستم کنترل و تهویه‌ی هوا
  • بخش کنترل داخلی ساختمان و دوربین‌های مداربسته

بسیاری از اعمالی که توسط سیستم BMS انجام می‌شود به کمک سنسورهای کنترلی گزارش شده و به سیستم مرکزی منتقل می‌شود، سپس توسط این سیستم پردازش و متناسب با آن واکنش خاصی از سیستم بروز داده می‌شود.

مثلا هنگام گرم شدن دمای ساختمان، سنسورهای کنترل دما این مورد را تشخیص داده و آن را به مرکز کنترل منتقل می‌کنند (فرایند انتقال توسط واحد شبکه‌ی داخلی سیستم انجام می‌شود) سپس بخش مرکزی دستور روشن شدن سیستم‌های خنک کننده را صادر کرده و بدین ترتیب بدون نیاز به دخالت عوامل انسانی کنترل گرمای ساختمان به صورت خودکار مدیریت خواهد شد.

یا به عنوان مثالی دیگر هنگامی که صانحه‌ای مانند حریق و آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی با غیر مسکونی رخ می‌دهد، افراد دچار استرس و هیجان زیادی خواهند شد و در آن لحظه احتمال بروز رفتارهای ناآگاهانه بالا می‌رود، در چنین موقعیتی نیز سیستم‌های مدیریت ساختمان (BMS) قادرند وضعیت را کنترل کرده و علاوه‌بر کمک به اطفا حریق به صورت همزمان این مورد را به نیروهای امداد و آتش‌نشانی نیز گزارش داده و شرایط را به صورت خودکار مدیریت کنند.

هرچند استفاده از تکنولوژی‌ها و مصالح ساختمانی جدید در نگاه اول هزینه‌بر است، اما به کار گیری آن‌ها می‌تواند به شدت در افزایش کیفیت ساختمان‌ها نقش داشته و علاوه‌بر افزایش امنیت و ایمنی ساختمان در دراز مدت باعث کاهش و صرفه‌جویی در مصرف انرزی نیز بشود.

هرچند این روزها بسیاری از تبلیغات ساختمانی در حوزه‌ی مد و دکوراسیون داخلی است، اما به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و نوین را نیز از یاد نبرید، چراکه صنعت ساختمان پا به پای دنیای فناوری در حال پیشرفت بوده و می‌تواند آینده‌ی این صنعت را دگرگون کند!

اشتراک گذاری
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است