خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » بیوگرافی خوانندگان » آشنایی با بزرگان موسیقی » واگـــــــنر – تریستـــان و ایــــزولده…Richard Wagner – Tristan and Isolde
واگـــــــنر – تریستـــان و ایــــزولده…Richard Wagner – Tristan and Isolde

واگـــــــنر – تریستـــان و ایــــزولده…Richard Wagner – Tristan and Isolde

موسیقی درام حماسی واگنر با موضوع عشق و مرگ در سال های ۱۸۵۷-۱۸۵۹ نوشته شد و در سال ۱۸۶۵ در مونیخ به اجرا درآمد.

پرده اول: ( ۸۵:۲۱ دقیقه ) تریستان، یار با وفای شاه مارک، دارد همراه ایزولده که نامزد مارک است به کورنوال برمی گردد. شوهر اول ایزولده به دست تریستان از پای درآمده است و ایزولده با آن که از تریستان مجروح پرستاری کرده است به سبب قتل شوهرش از تریستان نفرت دارد. ایزولده به خدمتکار خود، برانگنه، دستور می دهد که زهری بسازد، اما برانگنه به جای زهر معجون عشق می گذارد. تریستان و ایزولده هر دو از آن می نوشند و به جای آن که بمیرند دلباخته یکدیگر می شوند.

پرده دوم: ( ۸۶:۲۶ دقیقه ) مارک به شکار شبانه ای رفته است که ملوت خائن مقدماتش را فراهم کرده است. ملوت نیز دلباخته ایزولده است. تریستان و ایزولده در وعده ای طولانی با هم دیدار می کنند و شور و عشق خود را به یکدیگر ابراز می کنند، اما سپیده می دمد و دسته شکار برمی گردد و ملوت زخم مرگباری به تریستان می زند.

پرده سوم: ( ۸۲:۴۴ دقیقه ) تریستان محتضر که کورونال وفادار او را به کارئول ( قلعه ای در برتانی ) برگردانده است منتظر آمدن ایزولده است. ایزولده می آید، شاه مارک هم به دنبال او می آید، اما تریستان در آغوش ایزولده جان می دهد. ایزولده ” لیبستود” را می خواند که شاهکار پرقدرت واگنر است و در آن عشق ابدی با مرگ به کمال می رسد. ایزولده با خواندن این آواز دگرگون می شود و خودش هم می میرد.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است