خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آموزش ساز ها » آموزش پیانو (قسمت سوم)
آموزش پیانو (قسمت سوم)

آموزش پیانو (قسمت سوم)

اكتاو: پيانو و ارگ تقريبا شامل تعداد زيادي كلاويه مي باشند كه آن ها را به چند دسته تقسيم مي كنيم كه به هر دسته یک اكتاو مي گويند.به هر هفت كليد سفيد و پنج كليد سياه كه از نت دو شروع و در سمت راست به نت دو ختم مي شود اكتاو مي گويند.

ارزش زماني نت ها:  اگر دقت كرده باشيد ديده ايد كه بعضي آهنگ ها ريتم و ملودي تندي دارند و برخي ديگر آهسته مي باشند .با دقت بيشتر درمي يابيم كه هر آهنگ سرعت خاص به خودش را دارد.براي مثال وقتي نتي را پيش روي ما مي گذارند اگر ارزش زماني نت ها را بدانيم متوجه مي شويم كه بعضي از شستي ها را بايد بيشتر نگه داريم و بعضي ديگر را بايد سريع بنوازيم و دست را از روي آن زودتر برداريم.به ارزش زماني يك نت كشش يا ديرند نيز مي گويند.جا دارد براي آشنايي با ارزش زماني نت ها جلسات قبل را خوب آموخته باشيد زيرا زماني كه شما هنوز يك نت را نمي شناسيد مسلما نمي توانيد ارزش زماني آن را در يابيد .پس تا وقتي كه به جلسات قبل مسلط نشده ايد و تمرين نكرده ايد نمي توانيد اين مبحث را بياموزيد.

نت ها به ترتيب از كند به تند عبارتند از:

نت گرد        نت سفيد          نت سياه      نت چنگ          نت دولاچنگ        نت سه لا چنگ و ….

براي مثال زماني كه نت سياه را مي بينيم به اندازه ي يك ضرب ( معمولا يك ثانيه) شستي را پايين نگه مي داريم.

اگر نت هاي آهنگ هاي تند را نگاه كنيد مي بينيد كه بيشتر نت ها چنگ مي باشند و بايد براي نواختن اين نوع آهنگ ها دستاني فرز و سريع داشته باشيم كه لازمه ي آن هماهنگي سريع ذهن با انگشتان است كه با تمرين زياد حاصل مي شود.

نت هاي نقطه دار: اگر در سمت راست نتي نقطه باشد به اين معناست كه بايد به اندازه ي نصف ارزش آن را به آن بيفزايم يعني آن را يك ونيم برابر سريع كنيم.

سه نت سفيد = گرد نقطه دار                                     سفيد نقطه دار= سه سياه       سياه نقطه دار=سه چنگ

سكوت ها:

سكوت ها به اين معنا هستند كه براي مدت معيني صوت ساكت بماند به طوري كه زمان مواجه شدن با سكوت ها در نت مي بايست انگشت ها را به طور كامل از روي كلاويه ها برداشت تا به اندازه ي ارزش آن سكوت صوتي نواخته نشود.

تمرين – بدون شك اين جلسه مهم ترين جلسه ي آموزش است و نه تنها براي پيانو بلكه براي ديگر سازها نيز دانستن آن ضروري است. حال براي آنكه جلسات از حالت خشكي و تئوري كمي بيرون بيايد نت گوشي آهنگ تولد را مي گذارم .تا در ضمن آمادگي براي نواختن كم كم در جلسات بعدي به سراغ  تمرين هاي عملي بپردازيم. (شروع از چپ به راست است)

 Sol  sol do      sol sol  do        sol sol do do si la si      sol sol si       sol sol si                sol sol la

  sol la si do                 مبارك       مبارك              تولدت مبارك                  تولد                 تولد

تولدت مبارك

    Sol  la la sol fa mi re                  re mi mi re do do

چو گل پرخنده باشي                 دلت شادو لبت خوش

    

Sol  la la sol fa mi re                   re mi mi re do do

تا صد سال زنده باشي           بيا شمع هارو فوت كن    

 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است