میلاد درخشانی بعد از اجرای موفق «اشارات نظر» در ماه گذشته، حالا قرار است بعد از محرم و صفر تعدادی اجرا در تهران و شهرستان روی صحنه ببرد.
درخشانی که به تازگی تندیس طلایی سومین جشن را در دو بخش بهترین آلبوم و بهترین آهنگساز موسیقی تلفیقی/تجربی از آن خود کرده، قرار است کنسرت تنها آلبوم باکلاماش را، هم در تهران و هم برای اولینبار در شهرستان اجرا کند: «برای کنسرت کارهای باکلامام که به اسم «اشارات نظر» منتشر شده، یک قطعه جدید در نظر گرفتهام که در حال ضبط آن قطعه هستم.»
او در کنسرت «اشارات نظر» که در ایوان شمس برگزار شد، دو قطعه از آثار پدرام درخشانی را هم اجرا کرد که یک قطعه از آن برای اولینبار شنیده میشد. میلاد درباره اینکه آیا قطعهای از پدرام هم در این کنسرت اجرا خواهد شد یا نه، میگوید: «این کنسرت باکلام است و سازبندی متفاوتی هم دارد. اما هنوز در مورد اجرای قطعهای از پدرام تصمیم نگرفتهایم؛ البته مثل کنسرت قبل پدرام اجرا خواهد داشت و ممکن است در بخشی که مربوط به او است، بخواهد کار جدیدی ارائه کند؛ اما هنوز قطعیت آن مشخص نشده است.»
این نوازنده تار درباره کنسرت بیکلام خود که مخاطبان متفاوتی نسبت به آثار باکلاماش دارد، میگوید: «یک تعداد از کارهایم را با سازبندی سه، چهار نفره در تهران روی صحنه خواهم برد که فکر میکنم محور آن بیشتر همان آلبوم «هیچم خبر از هیچ» باشد؛ اما در آن کنسرت کارهای دیگرم را هم اجرا خواهم کرد.»
درخشانی امسال آلبوم «افشارستان ۲» (تا رهایی) را هم منتشر کرد که هنوز اجرای زندهای از آن نداشته است. میگوید هنوز تصمیمی برای اجرای این آلبوم ندارد اما مطمئناً اجرای آن در برنامههایش خواهد بود: «این آلبوم یک تعداد فن قدیمی داشت که ادامه همان مخاطبان آلبوم «افشارستان ۱» بودند. خدا را شکر بازخورد آلبوم «تا رهایی» خیلی خوب بود و من از این موضوع بسیار خوشحالم. سعی میکنم این آلبوم را به زودی روی صحنه ببرم. هرچند که بعید است امسال این اتفاق بیفتد.»
- * نمیخواهم صرفاً یک کار را تکرار کنم
بعد از موفقیتی که آلبوم «اشارات نظر» کسب کرد و جذابیتهایی که خوانندگی دارد، طبیعتاً هر کسی را وسوسه میکند تا دوباره آلبوم باکلام منتشر کند؛ اما درخشانی بعد از آن، یک آلبوم بیکلام (تا رهایی) منتشر کرد تا نشان دهد اصولاً کلیت موسیقی برایش جذابتر از چهره شدن است. اگرچه این دلیل نمیشود تا به فکر تولید یک آلبوم باکلام دیگر نباشد: «قطعاً به فکر تولید آلبوم باکلام دیگری هستم؛ اما تا زمانی که نتوانم چارچوب و محور خوبی برای کارها در نظر بگیرم، این کار را نخواهم کرد؛ چراکه نمیخواهم صرفاً یک کار را تکرار کنم و ترجیح میدهم به یک فضا و ذهنیت جدید برسم. فقط به این خاطر که یک سال گذشته کاری کردهام که با موفقیت روبهرو شده، دوباره آن را تکرار نخواهم کرد و سعی میکنم وسواسام نسبت به کارم بیشتر شود تا خاطره خوبی که از این آلبوم مانده را بتوانم دوباره تکرار کنم.»
- * باید قدر جشن «موسیقی ما» را دانست
میلاد درخشانی از هنرمندانی بود که در سومین جشن سالانه «موسیقی ما» توانست در بخش بهترین آلبوم و بهترین آهنگساز موسیقی تلفیقی، تندیس طلایی جشن را به انتخاب کارشناسان از آن خود کند. جشنی که میلاد معتقد است توانسته بین موزیسینها ایجاد یک رقابت سالم کند: «چنین سایتی که سایت اصلی موسیقی کشور است، نیازی به برگزاری این مراسم ندارد و فکر میکنم فقط دلسوزی بچهها است که باعث برگزاری این جشن میشود. وگرنه که سایت به روال کار خود ادامه میدهد و نیازی هم به برگزاری مراسم با این همه مکافات و سختی ندارد. باید قدر این برنامه را دانست،»
درخشانی که امسال سومین سال حضورش در جشن «موسیقی ما» را تجربه کرده، درباره کیفیت این برنامه میگوید: «میتوان گفت جشن امسال خیلی بهتر از دو سال قبل برگزار شد. هم نوع نظرسنجی که طی آن به کارشناسان و صاحبنظران حوزه موسیقی دفترچههایی برای اعلام نظرشان به طور شفاف داده شد و همین امر باعث شد هر کس حتی اگر اعتراضی هم داشت، بتواند آن را پیگیری کند و هم اینکه مسئولین برگزاری مراسم، قبل از اجرای برنامه میدان را برای شنیدن نقد و انتقادات باز گذاشته بودند و همه اجازه داشتند نظرشان را اعلام کنند تا نقایص برطرف شود.»
- * وجود بخش پرفروشترین آلبوم منطقی نبود
درخشانی میگوید این جشن تنها جشن غیردولتی است که در ایران برگزار میشود. جشنی که بسیار هم جوان است و اگر بتواند تداوم داشته باشد، در سالهای آینده میتواند به یک انسجام و ثبات بسیار خوب برسد. اما از نظر او این برنامه بینقص نبوده و وجود برخی بخشها از نظرش غیرمنطقی بودهاند: «مطمئناً این کار، راحت نیست و ما هیچ فستیوالی به این شکل در ایران نداریم. در واقع فقط یک جشنواره فجر است که آن هم مباحث خودش را دارد و یکی هم همین جشن «موسیقی ما». جشن امسال هم نمیگویم بینقص بود و ایراداتی داشت که قابل رفع و رجوع هستند و نکات خوب آن خیلی زیاد بود. راستش را بخواهید امسال علت حضور برخی از آیتمها را متوجه نشدم؛ مثل بخش پرفروشترین آلبوم در سایت بیپتیونز. برای چه باید به پرفروشترین آلبوم جایزه دهند؟»
اما ایراد بزرگ این برنامه به چشم این موزیسین وجود برخی آلبومها در ژانرهایی بود که به نظر او نباید در آن شاخه قرار میگرفتند: «چرا باید آلبوم موسیقی فیلم یا ساوندترک در بخش آلبومهای موسیقی تلفیقی و سایر ژانرها قرار بگیرد؟ اصلاً درباره چنین آلبومی باید در مراسم سینمایی صحبت شود. در تمام دنیا هم نمیآیند درباره ساوندترک در مراسم «گرمی» صحبت کنند؛ بلکه در همان مراسم «اسکار» درباره آن صحبت میشود. پس این آلبوم را نباید در این بخش قرار داد. حالا هر چقدر هم که در سراسر کشور عرضه شده باشد.»
- * کاش برای یک بار هم که شده، کنار هم باشیم
همیشه حضور موزیسینها در محافل جدی موسیقی محل بحث بوده است؛ این که موزیسینی حاضر نیست در کنار همکارش حتی برای لحظاتی بنشیند و حداقل ظاهر ماجرا را حفظ کند. میلاد درخشانی اما خود بچههای نوازنده و موزیسین را برای شرکت نکردن در مراسمهای اینچنینی مقصر میداند و معتقد است که خودشان کوتاهی میکنند: «همکاران من با حضور نیافتن در این مراسمها بیشترین ضربه را به خودشان میزنند. شرکت کردن آنها میتواند بسیار مهم و مفید باشد و حتی اگر دلگیری دارند یا نمیخواهند در آن شب با دیگر موزیسینها چشم در چشم شوند، ای کاش یکبار در سال وقتشان را خالی کنند تا همگی بتوانیم دور هم باشیم. چراکه این اتفاق، نیاز جامعه هنری ما است.»
- * اهالی موسیقی جشن «موسیقی ما» را در گوشه ذهنشان دارند
این آهنگساز در پاسخ به این سوال که آیا وجود چنین مراسمهایی میتواند محیطی برای ایجاد انگیزه میان موزیسینها و در نتیجه فضایی برای پیشرفت موسیقی ایجاد کند یا نه، میگوید: «از سالی که این جشن شروع به فعالیت کرده، تمام موزیسینها، این مراسم را در گوشه ذهن خود دارند. این یعنی اتفاقی که باید، افتاده و آن جرقه اولیه زده شده است. باز هم میگویم رقابتی که به وجود آمده، یک رقابت سالم است؛ چون همهچیز این برنامه مشخص است. فقط ای کاش مثل سالهای گذشته این نظرسنجی کتباً در سایت گذاشته میشد تا جا برای هیچگونه اعتراضی باقی نماند. استاد کیایی هم در برنامه گفتند «اگر یک نفر ببرد که هیچ، اما اگر نبرد میگوید در آرا دست بردهاند!» باید این موضوع را از ذهنمان پاک کنیم. رقابت سالم برای همه هنرمندان لازم است و این جشن یک رقابت سالم است. پس هر که تلاش کرده باشد، در این جشن دیده میشود.»
- * بردن جایزه برایم دور از ذهن نبود
درخشانی که در جشن امسال توانست برای اولینبار دو جایزه را آن هم با وجود رقبایی مثل همایون شجریان و کاوه یغمایی از آن خود کند، انتخاب شدناش را خیلی از دور از ذهن نمیداند و میگوید: «بازخوردهایی که آلبوم «اشارات نظر» برایم داشت، باعث شد این ذهنیت به وجود آید که این آلبوم، هم از نظر موزیسینها و هم مخاطبان دیده شده و چندینبار تجدید چاپ شدناش باعث شد که این اتفاق خیلی برایم دور از ذهن نباشد. کمااینکه احتمال میدادم قطعه «اشارات نظر» که جزو قطعات کاندید بود هم به عنوان یکی از قطعات برتر انتخاب شود. در نهایت از این اتفاق خیلی خوشحال شدم و از بچههای سایت «موسیقی ما» تشکر میکنم.»
- * برای موزیسین شدن باید علماش را داشت نه صرفاً معروفیت و چهره بودن
این خواننده در بخش پایانی صحبتهای خود از جذابیت موسیقی میگوید و اینکه همین موضوع باعث شده هنرمندان دیگر رشتهها هم به سمت این هنر جذب شوند. هنری که میتواند برای اسپانسرها هم ایجاد انگیزه کند: «ای کاش اسپانسرها هم در سالهای آینده از این جشن حمایت کنند؛ چرا که هم خود موزیسینها و هم مراسمی که برای موسیقی برگزار میشود، آنقدر نسبت به دیگر هنرها جذابتر است که میتواند این انگیزه را برای آنها ایجاد کند. میبینید که بسیاری از بازیگران سینما هم وارد عرصه موسیقی میشوند، چون برای آنها هم که روی پردههای سینما هستند، موسیقی خیلی جذابتر است. حالا اگر اسپانسری هم بیاید و به این اتفاق کمک کند، قطعاً اتفاقات بهتری میتواند بیفتد.»
در سالهای گذشته کم نبودهاند بازیگرانی که سعی کردهاند شانس خود را در موسیقی هم آزمایش کنند اما به نظر اکثر قریب به اتفاق موزیسینها و حتی مردم نتوانستهاند در این وادی موفق شوند. درخشانی هم معتقد است در این سالها کسی نتوانسته به این حوزه وارد شود و در آن موفق شود: «میتوان بالای بیست نفر از بازیگران مطرحی را نام برد که در این سالها به دنیای موسیقی پا گذاشتهاند که از نظر من دلیل آن چیزی جز گیرایی این هنر ناب نیست، مخصوصاً وادی خوانندگی. البته اکثر آنها این را در نظر نمیگیرند که معروفیت در سینما نمیتواند در موسیقی به آنها کمکی کند و شاید بتوان گفت آدم موفقی در این زمینه نداشتهایم.»
او دلیل اینکه با وجود اینکه آنها در سینما خیلی دیده میشوند اما باز هم میخواهند به سمت موسیقی بیایند را این میداند که موسیقی از بازیگری جذابیت بیشتری دارد: «این را به قطعیت میگویم که فکر نمیکنم هیچ هنری در دنیا اینقدر جذابیت و قدرت داشته باشد. من به عنوان یک موزیسین اجازه ندارم سلیقهای برخورد کنم و دلیل این ادعا را میتوان در تاریخ جستوجو کرد. حتی در هالیوود هم این اتفاق میافتد و زیاد هستند افرادی که از سینما به سمت موسیقی میآیند اما آنطور که فکر میکنند، برایشان موفقیتی در این وادی حاصل نمیشود؛ چون علم آن وجود ندارد و صرفاً معروفیت و چهره بودن ابزارهای کافی برای این اتفاق نیست.»