خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » کیاوش صاحب‌ نسق بعد از سال‌ها در فستیوال شب‌های جز
کیاوش صاحب‌ نسق بعد از سال‌ها در فستیوال شب‌های جز

کیاوش صاحب‌ نسق بعد از سال‌ها در فستیوال شب‌های جز

کیاوش صاحب‌نسق بعد از سال‌ها در فستیوال «شب‌های جز»

کیاوش صاحب‌نسق را عموماً به نام موزیسین تجربه‌گرا می‌شناسیم که در فضای موسیقی معاصر فعالیت می‌کند. هنرمندی که کافی است نگاهی به صفحه ویکی‌پدیای او انداخته شود تا با انبوهی از دستاوردها و تجربه‌اندوزی‌هایش در این حوزه آشنا شد؛ از تحقیق و تفحص و ترجمه کتب متعدد و رساله دکترا در دانشگاه موسیقی گراتس تا موسیقی فیلم‌ها و پروژه‌های مولتی مدیا و ترجمه و حتی شعرهایش که نشان می‌دهد به معنای واقعی کلمه یک هنرمند اکسپریمنتال است و فقط بار لغوی آن را به دوش نمی‌کشد.

او قرار بود سال گذشته هم با گروهش کنسرتی برگزار کند که میسر نشد و حالا با اعضای کوارتتش یعنی بابک مداح، مانی مزکی و مسعود سخاوت‌دوست قرار است در دومین شب از فستیوال «شب‌های جز۴» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود. ترومبون، پیانو، درامز، هارمونیکا، ارّه و سنتور سازهایی هستند که با آنها در این برنامه قطعات «هیچ‌تر»، «ملکوت»، «زمان نارس» و «ضیافت» را اجرا می‌کنند.

کیاوش سال‌ها است که در ایران روی صحنه نرفته و تنها ۵ سال پیش گروهی از نوازندگان جوان در ارکستر «نوفه» آثار او را اجرا کردند. او سال‌ها پیش تجربه‌ای را با مسعود سخاوت‌دوست و مانی مزکی آزمایش کرد و آنقدر به مذاقشان خوش نشست که تصمیم گرفتند آن را در استودیو صبا ضبط کنند.

این موزیسین که یکی از مهمترین موسیقیدانان تجربه‌گرای موسیقی معاصر محسوب می‌شود می‌گوید: «من به موازات موسیقی معاصر که به‌طور آکادمیک درباره‌اش تحصیل کرده‌ام، نوشته‌ام و ساخته‌ام، همواره این دغدغه بداهه‌نوازی را داشته‌ام ولی به‌شکل جدی روی صحنه نبرده‌ام و فقط در قالب سی‌دی بداهه‌نوازی‌های پیانو را منتشر کرده‌‌ام و در حقیقت به‌نوعی این حس را در من آرام کرده است. معلم من هم همیشه به من می‌گفت این دو گانگی برای تو سرانجامی خواهد داشت اما بعد از این‌که تمام شد به او گفتم این دوگانگی تمام نشد؛ او هم پاسخ داد که برای تو خوشحالم!»

او معتقد است آن‌چه به‌شکل متعارف از تعریف جز استاندارد وجود دارد را در این برنامه ارائه نخواهند کرد و می‌گوید: «این دقیقاً همان بهانه‌ای است که شاید باعث شود پیشرفت پلی میان فری‌جز و موسیقی معاصر که مشترکات زیادی با هم دارند را پیاده کنیم. باز هم نمی‌خواهم برچسب به آن بچسبانم چون این کار کماکان از یک هسته بداهه تشکیل شده است که فقط یکسری روند در آن تجربه و تمرین شده است.»

در این برنامه مانی مزکی ترومبون، سازدهنی و ارّه می‌نوازد. مسعود سخاوت‌دوست در دانشگاه سوره از شاگردان خود کیاوش صاحب‌نسق بوده و پیش از این هم با هم همکاری داشته‌اند که پرفورمنس «دکه» یکی از آنها است. او قرار است سنتور بنوازد. بابک مداح یکی از درامرهای درخشان حوزه جز است که در ایران کم‌تر شناخته شده است. او در اروپا و امریکا در جمع بین‌المللی جز کنسرت‌های زیادی داشته و درامز سِتش ترکیب خاصی دارد.

کیاوش که خودش قرار است در این برنامه پیانو بنوازد درباره شیوه استاده از سنتور در این اجرا می‌گوید: «ما فواصل ربع‌پرده‌ای داریم اما الزاماً شیوه استفاده، متعارف آن‌چه در موسیقی ایرانی می‌شنوید نیست. می‌گویم الزاماً نیست چون این‌جا باز هم بستگی دارد به لحظه‌ای که مسعود از دلش بیرون می‌کشد. ولی یکسری تدارک اتفاقات روی کوک سنتور دیده‌ایم چون مسعود با دو سنتور روی صحنه می‌آید و این دو سنتور کوک‌هایی دارند که بنا بر بسترهایی که تعریف کرده‌ایم خودشان را نمایش می‌دهند و در بخش ویژه‌ای بار اتمسفر روی دوش سنتور است؛ جالب است که سنتور را این‌گونه نمی‌شناسیم ولی جاهایی بسیاری از بخش‌های فضا را سنتور روی دوشش گرفته و با تکیه بر آن جریان پیش می‌رود.»

کوارتت کیاوش صاحب‌نسق امشب در قالب فستیوال «شب‌های جز» که چهارمین دوره آن توسط پدرام نیک‌سیرت و موسسه سازباز برگزار می‌شود روی صحنه می‌رود که بلیت‌های آن به اتمام رسیده است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است