خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » کنسرت ناگفته در تالار وزارت کشور برگزار شد
کنسرت ناگفته در تالار وزارت کشور برگزار شد

کنسرت ناگفته در تالار وزارت کشور برگزار شد

کنسرت ناگفته در تالار وزارت کشور برگزار شد

«صدایت صدای خداست! حضور در کنارت افتخار و غرور! عشق زندگی من.» این را «حافظ ناظری» بعد از دو شب کنسرت «ناگفته» که با حضور شوالیهٔ آواز ایران در تالار وزارت کشور برگزار شد در صفحهٔ اینستاگرامش نوشت. این کنسرت با استقبال مخاطبان برگزار شد و «حافظ» ساز ابداعی‌اش با همین نام و البته با اشاره به علاقه‌اش به خواجهٔ شیراز در آن نواخت. «حافظ» در واقع تکامل یافتهٔ ساز «سه تار» است، سازی دارای شش سیم است که از هفده پرده کروماتیک در آن استفاده شده است. در ساز «حافظ» دو سیم به چهار سیم سه‌تار اضافه شده و از این نظر، فرکانس صدای آن بم‌تر است و گستره هارمونیک وسیع‌تری را در قیاس با سه‌تار دارد. به هر روی این کنسرت پیش از این در بسیاری از سالن‌های مهم دنیا از جمله‌‌ همان سالنی که مراسم اسکار در آن اجرا می‌شود، روی صحنه رفته بود؛ حالا بعد از آنکه ویزای حضور نوازندگان خارجی را ندادند، حافظ با تعدادی از بر‌ترین چهره‌های نوازندگی ایران این اثر را اجرا کرد و البته همراهی شوالیهٔ آواز ایران در اجرای قطعات را همراه خود داشت و خود نیز در بخش‌هایی با پدر همخوانی کرد.

در ابتدای کنسرت، شوالیهٔ آواز ایران ضمن خوش‌آمدگویی به مخاطبان کنسرت از تاخیر پیش‌آمده در اجرای برنامه عذرخواهی کرد. قطعهٔ اول این کنسرت که فصل اول آلبوم «ناگفته» با نام «آفرینش» بود با تک‌نوازی ویولن‌سل «آتنا آشتیانی» همراه شد و بعد از آن، «شهرام ناظری» آواز خود را شروع کرد و طنین آوازش تالار وزارت کشور را پر از شور کرد. قطعهٔ دوم را هم «آتنا اشتیاقی» آغاز کرد. او این بار ویولون‌سل را به شکل بداهه نواخت و بعد از آن ناظری «آتشی در نیستان» را خواند. این آلبوم در سال ۶۷ بر پایهٔ هم‌نوازی سه‌تار با سرپرستی و آهنگسازی جلال ذوالفنون اجرا شده‌است. ریتم صحیح، متنی قوی و لحن سوزان ناظری در این آلبوم، باعث شده تا این آلبوم به عنوان یکی از ماندگار‌ترین آثار شوالیهٔ آواز ایران باشد، حالا اما «حافظ» لحنی جدید به این قطعه داده و آن را با سازهایی چون ویولون‌سل و ویولون تنظیم کرده است. لهه حیدری، مهرناز شاه محمدی و شیوا سروش در این اثر به عنوان همخوان حضور داشتند.

قطعهٔ «نهان مکن» نیز با ویولن‌سل آغاز شد و «پدرام فریوسفی» و «میثم مروستی» به عنوان نوازندهٔ ویولون و ویولا او را همراهی کردند و ناظری «مثنوی‌خوانی» کرد، ‌در حالی که دو ساز ابداعی «بم‌پاژ» و «کارنگ» در این اثر نواخته شدند.

بخشی از برنامه اجرای‌‌ همان قطعات خاطره‌انگیز شوالیه بود. قطعاتی که بخشی از خاطرهٔ موسیقایی چندین نسل است. «شهرام ناظری» قطعاتی مانند «نهان مکن»، «مرا می‌بینی و هر دم زیادت می‌کنی دردم»، «باز آمدم، باز آمدم» و همچنین چند فصل از آلبوم ناگفته مانند «آفرینش» و «بازگشت جاودانگی» را اجرا کرد و «حافظ» با او همخوانی کرد و ساز ابداعی‌اش را نیز نواخت.

در این اجرا شوالیهٔ آواز ایران سخن گفت و از تمرکز تماشاگران تشکر کرد که باعث می‌شود مشکلاتی که ممکن است در سالن غیر استانداردِ وزارت کشور وجود داشته باشد، از بین برود. «حافظ» هم از این گفت که بعد از ۱۵ سال، خوشحال است که می‌تواند برای هموطنانش به اجرای برنامه بپردازد و از حضور و حمایت آن‌ها تشکر کرد. او همچنین به مشکل حضور نوازندگان خارجی در ایران اشاره کرد: ‌ «قرار بود بزرگان موسیقی دنیا در این کنسرت همراه ما باشند، اما به‌دلیل یکسری مسائل حضور آن‌ها ممکن نشد؛ اما از آنجا که هر اتفاقی جنبه مثبت و منفی دارد، ‌ جنبه مثبت این اتفاق نیز ایجاد فرصت آشنایی با این هنرمندانی است که امشب با ما برنامه گذاشتند. این نوازندگان ایرانی چیزی کمتر از بزرگان موسیقی دنیا ندارند. امیدوارم وزارت ارشاد توجه بیشتری به موسیقی داشته باشد. این هنرمندان قابلیت آن را دارند که نام ایران را در جهان بزرگ کنند، در شرایطی که نیاز داریم، فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنیم.»

مشاور ویژه رئیس جمهور (حسین فریدون)، وزیر راه و ترابری (عباس آخوندی)، دکتر الهی قمشه‌ای، برانکو ایوانکوویچ، گلاب آدینه، شیرین بینا، فرهاد اصلانی، مژده لواسانی، گلاره عباسی، شبنم مقدمی از مهمانان این کنسرت بودند.

در کنسرت «ناگفته» پدرام فریوسفی (ویلن)، میثم مروستی (ویولا)، آتنا اشتیاقی (ویلنسل)، شهریار نظری (دف/ بم باژ)، فرهاد صفری (زروان/ کارنگ) و بابک غسالی (عود) هنرنمایی کردند. همچنین یک گروه سه نفره از خوانندگان زن به‌عنوان گروه کُر، خوانندگان اصلی را همراهی کردند. این کنسرت به همت موسسه آوای هنر به مدیریت «محمد جلیل‌پور» برگزار شد.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است