خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » کتاب «پاپ نامه» با موضوع بررسی آلبوم‌های ۲۵ خواننده مطرح پاپ منتشر شد
کتاب «پاپ نامه» با موضوع بررسی آلبوم‌های ۲۵ خواننده مطرح پاپ منتشر شد

کتاب «پاپ نامه» با موضوع بررسی آلبوم‌های ۲۵ خواننده مطرح پاپ منتشر شد

کتاب «پاپ نامه» با موضوع بررسی آلبوم‌های 25 خواننده مطرح پاپ منتشر شد

کتاب «پاپ نامه» از سوی انتشارات «فصل پنجم» منتشر شد. این کتاب توسط «سعید کریمی» و ده نفر از فعالان عرصه موسیقی و ترانه تهیه شده و در آن آلبوم‌های شاخص پاپ که طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به انتشار رسیده‌اند مورد بررسی قرار گرفته است. در پاپ نامه آلبوم‌های ۲۵ خواننده مطرح که طی دو سال گذشته آثار خود را به بازار عرضه کرده‌اند. سعید کریمی و تیم نگاش پاپ نامه جزئی‌ترین نکات آلبوم‌ها و قطعات و ترانه‌ها را در این اثر بررسی کرده‌اند و برای اولین‌بار است که چنین کتابی در بازار منتشر می‌شود.

سعید کریمی درباره جزئیات پاپ نامه گفت:«این کتاب، «پاپ نامه» و گزارش مفصلی از آلبوم‌های پاپ ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ را شامل می‌شود و از سوی انتشارات «فصل پنجم» منتشر شده است. در این کتاب ۲۵ آلبوم خواننده‌هایی که محبوب هستند و کنسرت برگزار می‌کنند و در میان رسانه‌های مجازی محبوبیت دارند را بررسی کرده‌ایم. آلبوم‌های «احسان خواجه‌امیری»، «بابک جهانبخش»، «بنیامین بهادری»، «بهنام صفوی»، «حمید عسکری»، «رضا صادقی»، «رضا یزدانی»، «سامان جلیلی»، «سینا حجازی»، «شهرام شکوهی»، «علی اصحابی»، «علی عبدالمالکی»، «فرزاد فرزین»، «فریدون آسرایی»، گروه «آریان»، گروه «چارتار»، «مازیار فلاحی»، «مجید خراط‌ها»، «محسن چاوشی»، «محسن یگانه»، مرحوم «مرتضی پاشایی»، «مسعود امامی»، «مهدی احمدوند» و «مهدی یراحی» و یک آلبوم گروهی به نام «من و ما» را در این کتاب داریم. این آثار را به صورت تفصیلی بررسی کرده‌ایم. کلام، محتوای کلام، ساختمان آنها، مد قطعات، زمانشان، سازهای استفاده شده، عوامل پدیدآورنده نظیر ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده و نوازنده و حتی بحث گرافیکی آنها را بررسی کرده‌ایم که حاصلش یک کتاب ۴۳۲ صفحه‌ای شده است. این کتاب حدود ۷۷ جدول و چندین نمودار دارد. ما در این کتاب داوری و ارزش‌گذاری نکرده‌ایم. در پاپ‌نامه به هیچ عنوان از کلمه‌های خوب یا ضعیف و قوی استفاده نکرده‌ایم. مبنای ما این بوده که گزارش مفصلی از وضعیت آلبوم‌ها موسیقی پاپ که از فیلتر ارشاد گذشته را ارائه کنیم. تک آهنگ‌ها را بررسی نکرده‌ایم و فقط به آلبوم‌هایی پرداختیم که ارشاد به آنها مجوز داده است. البته کسانی که در این بررسی قرار نگرفته‌اند نباید ناراحت شوند. ما ارزش‌گذاری نکرده‌ایم و نگفتیم هرکسی که در این کتاب آمده حتماً خوب است. ما یک جامعه آماری می‌خواستیم و باید محدوده‌ای را در نظر می‌گرفتیم. جامعه آماری ما آلبوم‌های خواننده‌هایی بود که در این دو سال منتشر شده و محبوبیت دارند.»

او در ادامه اعلام کرد:«در حوزه محتوا موضوعاتی نظیر تأثیر عشق، توصیف، توصیف رابطه، حدیث نفس و خواهش و درخواست بازگشت و… را با جزئیات بررسی کرده‌ایم. نشان داده‌ایم که در محتوای ترانه‌های پاپ چه اتفاقی رخ می‌دهد. این یک کار تحقیقاتی است و ارزش‌گذاری نیست و قصد ما داوری نبوده که بخواهیم بگوییم چه کاری قوی و چه کاری ضعیف است. این تحقیق مفصل با همکاری ده تن از دوستان من انجام شده و هرکدام سهمی در این پروژه داشته‌اند. ما فقط به همان آلبومی که خواننده‌ها در سال ۹۳ یا ۹۴ منتشر کرده‌اند پرداختیم و به سراغ آلبوم‌های قبلی یا تک آهنگ‌های گذشته آنها نرفته‌ایم. جزئیات مشخصی را در نظر گرفتیم و مثلاً ۷۷ جدول و ۳۵ سرفصل داریم.»

کریمی سپس اشاره‌ای هم به برخی نقدها از موسیقی پاپ هم اشاره داشت:«به غیر از مسائلی نظیر زمان آلبوم‌ها، مد قطعات را از لحاظ مینو و ماژور و گام‌هایی که پرکاربرد است بررسی کرده‌ایم. در این ۲۵ آلبوم ۲۹۱ ترانه وجود داشت و مد تمامی آنها را با همراهی آقای «سعید رضایی» مشخص کرده‌ایم. نوازنده‌ها و حتی جزئیات مربوط به ضبط را تا جایی که امکان داشته در این کتاب لحاظ و نشان داده شده است. موسیقی در این کشور وضعیت مشخصی دارد. داوری‌هایی که می‌شود عموماً کلی است. یک عده کلاً منفی هستند و می‌گویند که موسیقی پاپ به درد نمی‌خورد و تمام آن تکراری است و هیچ دلیلی هم مطرح نمی‌کنند. این افراد موشکافی انجام نمی‌دهند و نمی‌گویند که چه چیز این موسیقی پاپ بد است. اگر ما بخواهیم در یک زمینه رشد کنیم و به داوری برسیم باید جزئیات را مشخص کنیم و بگوییم چه چیزی بد است. نکته مثبت پاپ نامه این است که شما می‌توانید از طریق آن متوجه شوید که چه محتوایی را چه کسی دوست دارد و مخاطب موسیقی پاپ از لحاظ کلام و نوع استایل تنظیم چه کارهایی را می‌پسندد. به عبارت دیگر مشخص کرده‌ایم که گرایش خواننده‌های پاپ از لحاظ محتوا به چه سمت است. آن دوستانی که می‌گویند در موسیقی پاپ ما خبری نیست و اصلاً موسیقی نداریم اشتباه است و این فایده‌ای ندارد. عده‌ای هم هستند که فقط تعریف می‌کنند. مثلاً می‌گویند که فلان آلبوم جذاب و متفاوت بود اما چنین تعاریفی هم فایده ندارد. این توضیحات برای جنبه تبلیغاتی مفید است اما کاربردی نیست. هدف ما این بود که نشان دهیم موسیقی پاپ در چه وضعیتی است. می‌خواستیم برای کسانی که جامعه‌شناسان موسیقی، شرکت‌های تهیه‌کننده، اهالی موسیقی و خواننده‌ها یک مقایسه بدون ارزش‌گذاری انجام دهیم. بین این ۲۵ خواننده مثلاً مقایسه کرده‌ایم که کدام یک عاشقانه بیشتر دوست دارند یا به لحاظ محتوا، قالب‌هایی که استفاده می‌کنند به چه صورت است.»

محمد نویری، سعید رضایی، هادی مهدی‌زاده، هاله یعقوبی، آرش افشار، پیمان سهروردی، علیرضا صمدیان، یاسر محمدی، نیلوفر مشا، پدیده نیشابوری و صابر قدیمی سایر افراد حاضر در تیم نگارش کتاب پاپ نامه‌ بوده‌اند. همچنین در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:« «از زوایای گوناگون می‌توان به موسیقیِ پاپ نگاه کرد، از منظرِ ارتباطِ این نوع موسیقی با موسیقیِ هنری و بررسیِ شاخصه‌های زیبایی‌شناسیِ آن و یا چرخه‌ی تجاری و مسائلِ اقتصادی و یا تاثیرِ فرهنگی میانِ عامه‌ی مردم و مسائلِ دیگر که هر کدام در جای خود مهم و ارزش‌مند است.

رشدِ رسانه‌ها و فن‌آوری باعث شده تا در سال‌های اخیر، تاثیرِ موسیقیِ پاپ بیش‌تر موردِ توجه قرار گیرد. اخبارِ آن‌ها بیش‌تر دنبال می‌شود و راهِ تولید و انتشار و ارتباط با مخاطب هم آسان‌تر شده است. رسانه‌ها گسترش یافته است و ذائقه‌ی موسیقیِ مردم تنها در انحصارِ یک رسانه یا یک نهاد نیست. حال در این میان افرادِ مختلف با دیدگاه‌ها و تخصص‌های مرتبط یا بعضا بی‌ربط درباره‌ی وضعیتِ حالِ حاضرِ موسیقی اظهار نظر می‌کنند و البته عمومِ این اظهار نظرها با تاسف و دریغ همراه است و انتقاد از هر آن چه در موسیقیِ پاپ می‌گذرد.

جدا از این که خیلی از انتقادها در جای خود درست است، ولی با انتقادِ صرف و تخریب عده‌ای نمی‌توان مشکلی را حل کرد. اول باید نگاهی عمیق‌تر به موضوع داشت و در پیِ شناخت بود و بعد طرحِ مسئله و حلِ آن. بعضا عده‌ای از منتقدان انتظاری از موسیقیِ پاپ دارند که اصلا قرار نیست موسیقیِ پاپ این وظیفه را به دوش بکشد. قیاسِ این نوع موسیقی با گونه‌های هنری از پایه غلط است. موسیقیِ پاپ، هنرِ صرف نیست، هنرصنعت است. خالقِ هر اثری در حیطه‌ی موسیقیِ پاپ ضمنِ توجه به خصایصِ هنری البته در سطوحِ مختلف، باید به جنبه‌های تجاری و خواسته‌های مخاطب هم توجه کند.

فعالانِ موسیقیِ پاپ کاملا باید واقف باشند که اثرشان را برای کدام دسته از مردم خلق می‌کنند؟ و با چه ابزاری آن را به گوشِ طرفدارانشان می‌رسانند؟ این که موسیقیِ پاپ را مردمی بنامیم  تلقیِ درستی‌ست ولی عامه‌ی مردم همه یک سلیقه‌ی خاص را ندارند و دغدغه‌های ذهنیِ یکسانی ندارند، هر گروهی با توجه به موقعیتِ تحصیلات و اقتصادی و اجتماعی و به ویژه سن و سال، نوعِ خاصی از موسیقیِ پاپ را دنبال می‌کنند. حال روانشناسیِ خواسته‌های این مخاطبان و توجه به زمینه‌های فرهنگی و فکریِ آن‌ها همیشه مولفه‌های مهمی در خلقِ هر اثرِ پاپ است.

این تحقیق بر آن است تا گزارشی دقیق از وضعیتِ موجودِ موسیقیِ پاپ در اختیارِ علاقه‌مندان قرار دهد و سعی شده است تا همه‌ی جوانبِ تولید و عرضه بررسی شود.»

کتاب «پاپ نامه» با موضوع بررسی آلبوم‌های ۲۵ خواننده مطرح پاپ منتشر شد
1.00/55
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است