خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آشنایی با موسیقی » پیدایش ســازهای زهــــــــــــی در یونـــــان باستـــان
پیدایش ســازهای زهــــــــــــی در یونـــــان باستـــان

پیدایش ســازهای زهــــــــــــی در یونـــــان باستـــان

سازهای زهی قدمت بسیار زیادی دارند و به روایتی ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در تمدن بین النهرین برای اولین بار مشاهده شدند و به تدریج با شکل گیری تمدن یونان این سازها با سرعت بیشتری تکامل پیدا کردند. در ابتدا تارهای این سازها با ضربه زدن یا کشیدن سیم مرتعش می شد و سپس با پیشرفت فنون ساخت در قرون وسطی از ابزاری بنام آرشه مانند آنچه در ویلن امروزی بکار میره برای مرتعش کردن تارها استفاده شد.

lyre1

از نمونه های بسیار قدیمی ساز زهی

جعبه صدای سازهای زهی از قدیم الایام به دو صورت ساخته میشد، در ابتدا به دلیل نبود امکانات فنی ساخت، از جعبه مانند های طبیعی، مانند پوسته لاک پشت برای اینکار استفاده میشد. به این شکل دقت کنید که تصویر یکی از این سازها را نشون میده، این ساز در موزه بریتانیا نگهداری میشه. بعد از اون بشر با بدست آوردن مهارت های فنی لازم اقدام به ساخت جعبه های چوبی برای گرفتن صدای بهتر از ساز کرد.

راجع به پیدایش سازهای زهی افسانه ای از یونان باستان نقل میشه که اینجا اونو میارم. موضوع برمیگرده به هرمس یکی از خدایان یونان باستان پسر زئوس فرمانروای کوه Olympus و معبد خدایان. مادر هرمس مایا هفتمین دختر اطلس فرزند خدای خورشید بوده. او هنگامی که یک روز از تولدش میگذشته برای کشف دنیای اطراف خودش از گهواره بیرون میاد و به هنگام گشت زنی پوست یک لاک پشت رو پیدا میکنه و ایده ساخت یک ساز برای تولید صدایی آرامش دهنده به ذهنش میرسه، یکی از گاوهای آپولو (خدای موسیقی) رو میدزده و پوست اون رو به روی پوسته لاک پشت میکشه. همچنین شاخ های این گاو رو در محلی که دستهای لاک پشت از پوست بیرون می آمده سفت میکنه. سپس بوسلیه تکه چوبی ریسمانهایی را از بالای شاخ ها به داخل بدنه پوست لاک پشت سفت میکنه، درست مانند شکل و شروع به ساز زدن میکنه. آپولو صدای زیبای ساز رو میشنوه و با وجود اینکه هرمس گاو رو دزدیده بوده او رو تنبیه نمی کنه. توی پرانتز این مطلب را یادآوری کنم که هرمس خدای جهانگردی، بازرگانی، چوپانی ، ادبیات و … بوده و شاید برای همین در اولین روز تولدش از جای برخاسته و به کشف دنیا پرداخته!!!

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است