خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » محسن شريفيان در فستيوال جاده ى ابريشم چين روی صحنه می رود
محسن شريفيان در فستيوال جاده ى ابريشم چين روی صحنه می رود

محسن شريفيان در فستيوال جاده ى ابريشم چين روی صحنه می رود

محسن شريفيان در فستيوال جاده ى ابريشم چين روی صحنه می رود

محسن شريفيان به همراه حميد اكبرى و مهدى شريفيان دو تن از نوازندگان گروه ليان، برای شرکت در چهارمین دوره فستیوال بین المللی هنری راه ابریشم، میهمان چينی‌ها شدند.

به گزارش «موسیقی ما»، این جشنواره بین المللی، توسط تلویزیون و ماهواره ى “شاآنسی” در تاریخ ۱۰ تا ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۷ و در منطقه‌ی تاریخی “شی آن” که شروع راه ابریشم است، برگزار مى‌شود. گروه ليان پيش از اين در المپيك پكن و اكسپوى شانگهاى نيز برنامه داشته و اين بار به دعوت مستقيم تلویزیون شاآنسی به چين مى‌رود تا در كنار ديگر كشورهاى جهان، روایتگر موسيقى جنوب ايران باشد. شريفيان توضیح داد كه این گروه برای شركت در موسيقى فجر به ايران باز میگردد تا در روز سى ام دی ماه برنامه ى خود را در تالار رودكى اجرا کند. گفتنى‌ست بليط كنسرت اين گروه در جشنواره موسيقى فجر چند روز پيش تمام شد. سرپرست گروه لیان همچنین از معرفی یک گروه موسیقی خوب بوشهری در اجرای جشنواره موسیقی فجر در تهران خبر داد.

محسن شریفیان سرپرست گروه موسیقی نواحی “لیان” در مورد سابقه حضورش در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: سابقه حضور من در جشنواره موسیقی فجر به نهمین دوره این فستیوال برمی‌گردد. من با گروه‌های مختلفی در جشنواره فجر به روی صحنه رفته‌ام و گروه موسیقی “لیان” هم سابقه زیادی در این جشنواره فجر دارد. سرپرست گروه “لیان” درباره اجرای این گروه در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر معتقد است: “لیان” برای هر اجرایش یک سورپرایز یا حرکت تازه دارد که هیچوقت دستاویز کارهای تبلیغاتی آن نبوده است، چون وقتی مخاطب به کنسرت می‌آید تازه می‌فهمد که اتفاق نوی کنسرت ما چیست. در کنسرت‌مان در جشنواره موسیقی فجر هم اتفاق جالبی خواهد افتاد. وی افزود: من در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در کنار گروه “لیان” یک گروه خوب از موسیقی بوشهر را معرفی می‌کنم و این کاری است از عهده من برمی‌آید. این گروه شیوه متفاوتی از موسیقی بوشهر را ارائه می‌دهد و نوازندگان بسیار خوبی دارد که تا کنون در جشنواره دیده نشده‌اند. من این اتفاق را به جشنواره موسیقی فجر هدیه می‌دهم. این محقق موسیقی بوشهر در مورد انگیزه‌اش از معرفی یک گروه جدید در جشنواره فجر گفت: من در جشنواره موسیقی فجر بزرگ شده‌ام و می‌خواهم با این کارم به جشنواره بها بدهم. دلم می‌خواهد که موسیقی بوشهر و نوازندگان منطقه‌ام به مردم ایران معرفی شوند. شاید معرفی این گروه‌ها وظیفه‌ای برعهده جشنواره باشد ولی به هر حال این اتفاق در کنار گروه “لیان” می‌افتد که در موسیقی فولک ایران یک برند است.

سرپرست گروه “لیان” ضمن اشاره به فروش تمامی بلیت‌های کنسرتش در جشنواره فجر و پیشتاز بودن “لیان” از این حیث در میان گروه‌های نواحی، در مورد اجرای‌ گروهش در سالن رودکی گفت: انتخاب سالن رودکی برای محل اجرای گروه لیان تصمیم مسئولان جشنواره بوده و ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم، اما ظرفیت گروهى که سالن میلاد نمایشگاه و تالار وحدت رو “سولدآوت” مى‌کند بیشتر از این‌هاست و اجراهایی که ما در سالن‌های دیگر داشته‌ایم آن را اثبات می‌کند. محسن شریفیان در پاسخ به سوالی در ارتباط با کیفیت گروه‌های دعوت شده به سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد: ما اکنون به همراه گروه‌مان در حال اعزام به فستیوال “جاده ابریشم” هستیم که در چین برگزار می‌شود، بنابراین به خاطر تمرکزی که روی این فستیوال داشتم، چندان نتوانستم که روی جدول اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر دقت کنم. با این وجود یک بار جدول اجراهای جشنواره را دیدم و به نظرم آمد که هر گروهی که فعالیت می‌کند در این جشنواره حضور دارد. شاید سیاست جشنواره این بوده که از همه گروه‌های فعال موسیقی برای اجرا در این جشنواره دعوت کند و دل همه را به دست بیاورد.

او در ادامه تأکید کرد: به نظرم نباید هر گروهی با هر سطح هنری بتواند در جشنواره موسیقی فجر شرکت کند و اعتقاد دارم که باید شأن هنری جشنواره فجر رعایت شود. من کاری به تعدد گروه‌ها و سوابق آن‌ها ندارم. حرف من این است که سابق بر این آثار ارائه شده به جشنواره فجر بررسی می‌شدند و گروه‌های انتخابی جشنواره با حساسیت انتخاب می‌شدند. الآن این موضوع رعایت نمی‌شود که شاید به نفع جشنواره نباشد و به اعتبار آن لطمه بزند. سرپرست گروه “لیان” اضافه کرد: الآن جشنواره “ومکس” همچین وضعیتی دارد و مثلاً به ما پیغام می‌دهد که ما از میان بیش از ٧٠٠ گروه، شما را انتخاب کرده‌ایم تا به جشنواره “ومکس” بیایید و اجرا کنید. جشنواره فجر هم در گذشته همچین وضعیتی داشت و اجرا در آن برای گروه‌ها اعتبار بود. باسابقه‌ترین عضو سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره حتی از تجربیات دست‌پرورده‌های خودش هم استفاده نمی‌کند که این موضوع چندان جالب نیست. من حدود ۲ ،۳ سال بود که به خاطر مسائلی از این قبیل در جشنواره فجر شرکت نمی‌کردم. این‌بار هم که در جشنواره حضور یافتم به خاطر آن بود که یک بخش از موسیقی منطقه‌‌ام که مهجور باقی مانده، به واسطه گروه “لیان” مطرح شود. متأسفانه موسیقی منطقه ما گاهی بد معرفی می‌شد و ما سعی می‌کنیم که تصویر درست آن را به مخاطب ایرانی ارائه دهیم. محسن شریفیان ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر بخشی از هویت ما است و ما در این‌باره با هیچ کس تعارفی نداریم. ما خودمان باید ممارست کنیم تا کیفیت این جشنواره بالا برود. من کاری به این موضوع ندارم که دبیر جشنواره چه کسی است. این‌که دبیر جشنواره دوست من باشد یا نباشد مهم نیست، مهم این است که جشنواره کیفیت داشته باشد. دلم می‌خواهد از نتیجه‌ دوره‌های قبلی جشنواره استفاده شود. مسئولان ما می‌دانند که جشنواره مشکلاتی داردولی نمی‌خواهند آن را حل کنند. دلیلش را هم واقعاً نمی‌دانم.

آکا صفوى، اکلو فرامرزى خواننده هاى گروه لیان و حسین سنگسر، مرتضی پالیزدان، حمید اکبرى، مهدى شریفیان، ایمان قاسمى و امین سلیمیان از نوازندگان ثابت گروه لیان هستند. گروه موسیقی بوشهری “لیان” به سرپرستی محسن شریفیان در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تاریخ پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن رودکی به روی صحنه خواهد رفت.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است