خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آموزش ساز ها » تار » صدای تار دیجیتال
صدای تار دیجیتال

صدای تار دیجیتال

سال های آغازین دهه ۱۹۹۰ میلادی را می توان سرآغاز تولید موسیقی با رایانه های شخصی به حساب آورد. پیشتر از این، موسیقی رایانه ای با دستگاه های غیرخانگی وجود داشت ولی در دسترس همگان نبود و تا حدی تخصصی می نمود. از آن پس به کمک انواع نرم افزارها، بسیاری از علاقه مندان موسیقی، این امکان را یافتند تا بدون ساز و ابزار و شمار زیادی از نوازندگان، تجربه های آهنگسازی خود را با کمترین هزینه، پشت رایانه شخصی شان صورت دهند.

از نخستین نرم افزارهای آهنگسازی می توان به Encore اشاره کرد که از سال ۱۹۹۱ میلادی وارد بازار شد و تا ۱۹۹۵ چند نسخه اش به دست علاقه مندان رسید، ولی صاحبان این نرم افزار در میانه راه، آن را وانهادند و دیگر به روز نشد. Encore اگرچه در مقایسه با محصولات امروزی چیزی شبیه به اسباب بازی است، ولی در زمان خودش خیلی موفق بود. امکان اجرای چندین ملودی به صورت همزمان؛ همچنین داشتن حدود ۱۲۸ ساز غربی به صورت MIDI فرصت ارزشمندی بود تا آهنگسازان پیش از هر هزینه ای، کار خود را به صورت شنیداری محک بزنند.

رقابت تولیدکنندگان نرم افزار منجر به پیدایش ده ها نمونه مختلف شد که از آن میان فقط تعداد محدودی در بازار ایران به شهرت رسیدند. برای نمونه می توان به Cakewalk Pro Audio، Studio ۴، Finale و Sibelius اشاره کرد. وجه مشترک همه اینها نداشتن امکانی برای تولید صداهای کمتر از نیم پرده بود. یعنی ما نمی توانستیم بیات ترک، افشاری، سه گاه و مخالف سه گاه را در این نرم افزارها تجربه کنیم.

ورود نرم افزار Harmony Assistant به بازار موسیقی این نوید را به علاقه مندان موسیقی شرقی داد تا با کمک آن بتوانند فواصل کمتر از نیم پرده را نیز تولید کنند. این محصول که بر اساس ساختار فواصل موسیقی کلاسیک عثمانی (ترکیه) و عربی طراحی شده بود، در عمل اگرچه نسبت به سایر محصولات مشابه برای تولید موسیقی ایرانی مفید بود، ولی از آنجا که نوع فواصل با نسبت های ایرانی فاصله محسوسی داشت، به نوعی با گوش ما بیگانگی می کرد و نکته مهم اینکه از نظر سونوریته ساز، همچنان همان صدای سازهای غربی را در خود داشت و فقط یک ماندولین به آن اضافه شده بود.

خیلی ازعلاقه مندان و موسیقدانان حرفه ای همواره این پرسش را از یکدیگر می پرسیدند که آیا نرم افزاری، ویژه موسیقی ایرانی تولید شده است؟ و هر بار این پرسش بی پاسخ می ماند. اینک پس از سال ها انتظار و در عین آنکه تقریبا کسی از اهل موسیقی ایرانی انتظار نداشت، شرکت تحقیقاتی صوت آذین با سال ها پیشینه تولید محصولات موسیقایی توانست نخستین نرم افزار آهنگسازی موسیقی ایرانی را با دو منوی (Menu) فارسی و انگلیسی به بازار موسیقی ایران و جهان عرضه کند.

محصول جدید صوت آذین با نام اختصاصی آهنگساز فارابی (Farabi Composer) در حال حاضر این قابلیت را دارد که صدای تار و کمانچه شبیه سازی شده را باکیفیتی نزدیک به صدای واقعی این دو ساز به گوش مخاطب مشکل پسند ایرانی برساند. همه مضراب ها و آرشه های ممکن در این دو ساز نمونه برداری شده اند و آهنگساز باتجربه می تواند در جمله بندی های خود از آرتیکولاسیون های مختلف بهره بگیرد. برای مثال ۱۰ آرتیکولاسیون تار به این ترتیب اند: مضراب راست، چپ، ریز، ویبره، انگشت گذاری بی مضراب، استاکاتوی راست، استاکاتوی چپ، دراب، سیم کندن و مضراب شلال. همچنین برای کمانچه ۱۲ آرتیکولاسیون آرشه ساده راست، آرشه ساده چپ، آرشه اکسپرشن (expression) راست، آرشه اکسپرشن چپ، آرشه مارکاتوی راست، آرشه مارکاتوی چپ، استاکاتوی راست، استاکاتوی چپ، ترمولو، پیتزیکاتو، آرشه پد و آرشه دراب وجود دارد.

نقش نوازنده چه می شود؟ همواره این بحث میان سنت گرایان و تکنیک مداران وجود داشته است که آیا ماشین جای نوازنده را خواهد گرفت یا نه و بسیار صحبت های موافق و مخالف در پی آن گفته اند و شنیده اند. شاید از این نظر، نرم افزار آهنگسازی فارابی نیز گرفتار همین گفتمان ها باشد، ولی واقعیت همانند خورشید، روشن تر از هر صحبتی است. کاری که یک نوازنده می کند به هیچ شکلی در ماشین تکرار نخواهد شد و کاری که ماشین می کند نیز ارزش خود را دارد و اساسا قابل مقایسه با کار آدمیزاد نیست.

بر این اساس، نرم افزار آهنگساز فارابی نه رقیب نوازنده ایرانی که در واقع عصای دست آهنگساز ایرانی است تا فارغ از هزینه ها و فرصت های کم زندگی ماشینی، در خلوت خویش به جرح و تعدیل آثارش بپردازد. این نرم افزار اگرچه قابلیت اجرای تک نوازی سازهای ایرانی را دارد، ولی هدف اولیه در آن، تولید موسیقی ارکستری با طعم و رنگ سازهای ایرانی و غربی بوده است.

اشتراک گذاری مطلب

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. مرسی از زحماتتون

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است