خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » سرود «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی ثبت ملی شد
سرود «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی ثبت ملی شد

سرود «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی ثبت ملی شد

سرود «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی ثبت ملی شد

سرود «ای ایران» ساخته روح‌الله خالقی با شعر حسین گل‌گلاب هم‌زمان با روز بزرگداشت فردوسی، ثبت ملی شد. این اثر یکی از مهم‌ترین سرودهای ملی میهنی کشورمان محسوب می‌شود که روح‌الله خالقی آن را در زمان اشغال ایران در سال ۱۳۲۳ با استفاده از شعر حسین گل‌گلاب در آواز دشتی ساخت. ویژگی برجستهٔ شعر ای ایران آن است که همهٔ واژگان آن به زبان پارسی است و در آن هیچ واژه بیگانه‌ای به کار نرفته است.

نخستین اجرای آن، در ۲۷ مهرماه ۱۳۲۳ در تالار دبستان نظامی دانشکدهٔ افسری با صدای غلامحسین بنان در خیابان استانبول دو شب متوالی برگزار شد. سرود ای ایران آنقدر اثر کرد که شنوندگان تکرار آن را خواستار شدند و سه بار تجدید شد. اجرای دیگر، مربوط به سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ در برنامه گلها است که غلامحسین بنان این سرود را خواند. در سال ۱۳۵۰ نیز اُپرای رادیویی این سرود با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی اسفندیار قره‌باغی انجام گرفت. دو اجرای دیگر از این اثر نیز یکی با صدای حسین سرشار و دیگری با صدای رشید وطن‌دوست موجود است.

در سال ۱۳۶۹ گلنوش خالقی، دختر روح‌الله خالقی که برای بیست و پنجمین سالروز درگذشت پدرش در تهران بود، این سرود را با تنظیمی دوباره برای ارکستر، تکخوان و آواز گروهی تنظیم کرد که در آلبوم «می ناب» توسط انتشارات سروش منتشر شد. تکخوان در این نسخه، رشید وطندوست است.

این سرود با شماره ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

سرود «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی ثبت ملی شد
2.00/55
امتیاز 2.00 ( 2 رای )
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است