خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » اخبار موسیقی » «دوستان سُل» روی صحنه مي‌روند
«دوستان سُل» روی صحنه مي‌روند

«دوستان سُل» روی صحنه مي‌روند

«دوستان سُل» روی صحنه مي‌روند

گروه موسیقی «دوستان سل» کنسرت تابستانی خود را ۳ و ۴ مردادماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌برد. در این کنسرت که به سرپرستی «آلوین آوانسیان» با عنوان «رنگ‌های تابستان» اجرا می‌شود، مجموعه قطعاتی آوازی از رپرتوار «جز استاندارد» با خوانندگی «واروژ وسکانیان» و همچنین قطعاتی از رپرتوار «جز – پاپ» با خوانندگی «هربرت کریم مسیحی» اجرا خواهد شد. علاوه بر آن، قطعاتی سازی در استایل فیوژن با همراهی «صدا صدیفی» نوازنده قانون نواخته خواهد شد که رنگ و بویی ایرانی-ارمنی دارد.

این گروه که از سال گذشته فعالیت رسمی خود را با اجرای کنسرت به مناسبت شب کریسمس در دی ماه ۹۶ در تالار رودکی آغاز کرد، اردیبهشت امسال نیز در چارجوب مجموعه برنامه‌های «موسیقی-تجربه» روی صحنه رفت. این برنامه سومین کنسرت گروه و با قطعاتی جدید است. در این برنامه علاوه بر واروژ وسکانیان خواننده باس، هربرت کریم مسیحی خواننده تنور و همچنین صدا صدیفی نوازنده قانون گروه را همراهی می‌کنند. در تنظیم قطعات این برنامه، ساز قانون نقشی پر رنگ بازی می‌کند که رنگی متفاوت به موسیقی داده است.

اعضای گروه واروژ وسکانیان و هربرت کریم مسیحی (خواننده)، آلوین آوانسیان (پیانو)، واهه آوانسیان (گیتار)، پترو کشیشی (ساکسفون)، واهیک قره بیگی (درامز)، آرامه بندری (گيتار بيس) و صدا صدیفی (قانون) هستند.

همچنین بیتا رادمهر، روشنک کی‌منش، مژگان فغانی، افسانه جابری و ماهور نصیریان به عنوان گروه همخوان، «دوستان سل» را همراهی می‌کنند.

«دوستان سل» متشکل از هنرمندانی است که در چارچوب قواعد موسیقی جز و زیر شاخه‌های آن مانند بلوز، سویینگ، سُل و… موسیقی‌ای غنی از رنگ‌آمیزی هارمونیک، ملودی‌های جذاب و روان و ریتم‌های خاص موسیقی جز را ارائه می‌کنند. در این مسیر بداهه‌نوازی فرصت را برای تک‌تک نوازندگان ایجاد می‌کند تا هر یک داستان فلسفی خود را با زبان موسیقی و لحن شخصی خود تعریف کنند و هر یک با ساز خود رنگ جداگانه‌ای به موسیقی دهند و از دیگر سو، حین هم‌نوازی که قواعدش برگرفته از ریاضیات موسیقی است، گفتگویی چند صدایی را پیش ببرند.

تعدادی از قطعات، از رپرتوار جز استاندارد با تنظیمی که منحصر به «دوستان سل» است. دو دیگر، چند قطعه که در زیرگونه جز- پاپ طبقه‌بندی می‌شوند، آهنگ‌هایی با ملودی‌هایی آشنا. این دو دسته، قطعاتی از دوران طلایی این نوع موسیقی هستند، زمانی که موسیقی جز هنوز در اوج محبوبیت بود و موسیقی پاپ وامدار موسیقی جز. دورانی پس از جنگ‌های جهانی که انسان را به خلق و آفرینش ملودی‌های زیبا وا داشت. ملودی‌هایی که از زیبایی، عشق و صلح سخن می‌گویند.

و سوم، کارهای تلفیقی از موسیقی فولکلور ایرانی و ارمنی با هارمونی جز و ریتم‌های متفاوت که تا حدی غافلگیر کننده است. دوستان سل کوشیده‌اند تا در اجرای این قطعات، بیانی بدیع از موسیقی فولکلور با تنظیم و هارمونی‌ای که در چارچوب سبک موسیقی گروه باشد ارائه کنند تا گروه بتواند بیشتر به هویت ایرانی – ارمنی خود نزدیک شود و به آفرینشی نو دست بزند. در این مسیر دعوت از سازهای مختلف برای اجرای ملودی‌ها در قطعات رنگ‌های متنوعی پدیدار می‌کند.

کنسرت «رنگ های تابستان» ۳ و ۴ مرداد ۹۷ ساعت ۲۱ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این برنامه را از سایت تیوال تهیه کنند.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است