خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » جشنواره طبس با معرفی برگزیدگان بخش موسیقی به پایان رسید
جشنواره طبس با معرفی برگزیدگان بخش موسیقی به پایان رسید

جشنواره طبس با معرفی برگزیدگان بخش موسیقی به پایان رسید

جشنواره طبس با معرفی برگزیدگان بخش موسیقی به پایان رسید

سومین شب دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس که به بخش موسیقی اختصاص داشت، با حضور اساتید و چهره‌های موسیقی و هنر انقلاب، فعالان فرهنگی- رسانه‌ای و اقشار مختلف مردم برگزار شد.پس از قرائت قرآن توسط حمید رضا استادیان، خواننده جوان و انقلابی و طنین انداز شدن سرود ملی کشورمان، شب موسیقی دومین جشنواره ضد استکباری طبس، در بخش اول خود، میزبان اجرای زنده سه تن از خوانندگان انقلابی کشور شد.

در این بخش، محمد رضا حجتی، حمیدرضا استادیان و خواننده نوجوان محمدحسن رضایی از چهره های جوان موسیقی ضد استکباری کشور برای اجرای قطعات خود روی سن حاضر شدند.

محمدرضا حجتی به عنوان اولین خواننده این برنامه، قطعه خود با عنوان «حماسه عشق» را درباره شهید محمد مهدی منتظرقائم، اجرا کرد. او پیش از اجرایش، در سخنانی کوتاه، از حامد زمانی، خواننده انقلابی کشورمان به خاطر ایجاد دغدغه و همراهی در مسیر موسیقی انقلابی تشکر کرد.

بخشی از متن قطعه «حماسه عشق» به صورت زیر است:

داغ ها دیدیم و آخر آفتابی‌تر شدیم
در مسیر هر چه طوفان، انقلابی‌تر شدیم

حمیدرضا استادیان دیگر خواننده جوان و انقلابی کشورمان بود به صورت زنده، قطعه خود را با عنوان «جعبه سیاه» به یاد مسافران مظلوم پرواز ۶۵۵ ایرباس کشورمان که توسط ناو امریکایی وینسنس در ۱۲ تیر ماه ۶۷ مورد حمله موشکی قرار گرفت، اجرا کرد.

پایان بخش قسمت اول سومین شب جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس با معرفی خواننده نوجوان، محمدحسن رضایی، خواننده ۱۳ساله خمین شهری همراه بود که قطعه خود با عنوان «مرگ بر آمریکا» را اجرا کرد.

بنابرین گزارش، پس از پایان اجرای این خواننده نوجوان، اسفندیار قره باغی، دبیر دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود استکباری طبس و خواننده قطعه ماندگار «آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، با شعارهای «مرگ بر آمریکا» حاضران روی سن حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

اسفندیار قره باغی ضمن تشکر از اساتید حاضر در این جشنواره، با بیان اینکه کارهای زیادی در جشنواره طبس شنیده و بررسی شده است، گفت: ما در این بررسی‌ها برای نقد نیامده بودیم چراکه واقفیم که بچه های فعال از کمترین امکانات برخوردارند و همت و غیرت و نگرش شان بوده که چنین کارهایی ساخته اند و تحصیلات ندارند.

وی با بیان اینکه ممکن است هزاران نقص دیگر وجود داشته باشد، افزود: من دست آن پسر ۱۳ ساله را می بوسم که راه ما را مثل آهنگران پی گذاشتند و نهایتا باید گفت که حنجره ها را می توان برید اما صدای انقلاب را نمی شود خاموش کرد.

دبیر دومین جشنواره موسیقی طبس با اشاره به اهداف این جشنواره بر ضرورت آشنایی با سبک و فرم علمی تصریح کرد: نتیجه آموزش در این عرصه می شود آثاری قوی که برخی از آنها را این چند روز شنیده‌اید.

وی با بیان اینکه اینجا نه یک کنسرت بلکه یک دانشگاه است، افزود: این می شود که آثاری که گروه های موسیقی که با اهداف والا تشکیل شده‌اند جوانان و خانواده ها را از موسیقی مستهجن دور می کند و ما معتقدیم که آثار جشنواره می تواند به درون خانواده ها برود و امیدوارم یکایک شما که نماینده یک خانواده هستید این آثار را به خانه‌هایتان ببرید و همه با هم علیه استکبار بتازیم.

بر اساس این گزارش، پس از پایان سخنرانی دبیر جشنواره ضداستکباری طبس، کلیپی درباره «ویکتور خارا»، خواننده ضد استکباری شیلی پخش شد.

ویکتور خارا، شخصیتی مردمی و ضد امپریالیستی داشت که این ویژگی‌ها در بسیاری از آثار او ظهور پیدا کرده است. تا آنجا که نام «خارا» امروز تداعی‌گر موسیقی ضدآمریکایی و ضدسرمایه‌داری در جهان شده است.

در بخش بعدی دومین جشنواره سعر، موسیقی و ضد استکباری طبس، محسن طاها و علی نصیرنژاد از دیگر خوانندگان جوان و انقلابی کشور برای اجرای قطعاتشان به روی سن حاضر شدند.

محسن طاها، در اجرای خود، قطعه «شیطان بزرگ» را خواند که بخش آغازین آن به این صورت است:

تویی مصداق کانون شرارت/که کار خیر از شیطان بعید است
به هرجای جهان جنگیست برپا/بدان زیر سر کاخ سفید است

پس از پایان اجرای محسن طاها، علی نصیرنژاد، دیگر خواننده انقلابی از قطعه جدید و طنز ضد استکباری خود با عنوان «من و کاخ سفید یهویی» رونمایی کرد.

من یه ایرانی‌ام
دلواپس امید
دلواپس تدبیرهای توی کاخ سفید
دلواپس این‌که برجام تهش این شه
قلب راکتور هم محصولی از چین شه

بعد از پایان این اجراها، دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری با حضور سینا واحد، هوشنگ جاوید و اسفندیار قره‌باغی از کتاب و آلبوم تصویری «صد سال موسیقی اعتراض علیه امریکا» رونمایی شد.این کتاب در باشگاه ترانه و موسیقی «راه‌» تدوین و تالیف شده است.

در ادامه، حاج صادق آهنگران، مداح مطرح انقلاب، چهره دیگری بود که برای اجرای قطعه «مرگ بر امریکا ۹۳» روی سن حاضر شد. آهنگران در سخنانی با بیان این که ما امروز، آرامش و امنیتمان را مدیون شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و خصوصا شهید طبس، محمدمهدی منتظر القائم هستیم، با صلواتی که از حاضران گرفت، اجرای خود را شروع کرد.

بشکن تو سکوت جهان
برخیز و دوباره بخوان
فریاد بزن بی امان:
مرگ بر آمریکا

از حاشیه های جالب اجرای حاج صادق آهنگران، همراهی و هم خوانی حاضران در سر دادن شعار «مرگ بر امریکا» بود، به نحوی که جمعیت حاضر هر بار با مشتهای گره کرده، فریاد مرگ بر امریکا سر می دادند.

آهنگران پس از پایان این قطعه، نوحه معروف خود «ای لشکر صاحب الزمان» را بدون موسیقی و با همراهی حاضران اجرا کرد که با سینه زنی جمعیت نیز همراه شد.

این مداح باسابقه که به «بلبل خمینی» هم معروف است، در سخنانی کوتاه با ذکر فداکاری های مدافعان حرم، با سه ذکر «یا حسین» و صلوات بلندی که از حاضران گرفت، اجرایش را تمام کرد.

بخش بعدی سومین شب دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، بزرگداشت «دردی طریک» خواننده قطعه مقامی «ظالم آمریکا» بود که با پخش کلیپی درباره این خواننده ترکمن همراه بود.

«دردی طریک» همزمان با تولید قطعه «آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو» با صدای استاد اسفندیار قره باغی،  قطعه «ظالم آمریکا» را در منطقه «آق قلای گنبد کاووس» خوانده و افزون بر این آثار بسیاری در مدح امیرالمؤمنین(ع) خوانده است.

پس از این مراسم بزرگداشت، نوبت اجرای چند تن دیگر از خوانندگان جوان و انقلابی کشور، میلاد هارونی، ساسان نوذری و پویا بابایی شد.

میلاد هارونی، خواننده جوان و انقلابی کشورمان، با استقبال حاضران، قطعه خود را با عنوان «کاخ سیاه» اجرا کرد. این قطعه با شعری از قاسم صرافان و با آهنگسازی و تنظیم امید رهبران است که سال گذشته منتشر شده است.

ساسان نوذری، صدای حماسه های جنوب، چهره بعدی بود که برای اجرای قطعه حماسی و ضد استکباری خود با عنوان «حماسه نادر» روی سن حاضر شد.

این قطعه، درباره دلاور مردی های شهید نادر مهدوی در مقابله با حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس در دوران دفاع مقدس است که در اثر شکنجه بر روی عرشه ناو آمریکایی به شهادت رسید.

خبر اومد که دریا بی قراره
که اسب خشم طیفون بی سواره
چرا سر بر سر ساحل نکوبه
که دشمن روی یالش چنگ داره
نشسته اهرمن سرمست انگار
که اینجا منزل و کاشانه اوست
تو گویی سرزمین اوست دریا
و یا امواج میهن خانه اوست

ساسان نوذری بعد از پایان اجرایش، در سخنانی با بیان اینکه سخن گفتن در حضور اساتید موسیقی انقلابی کشور، جسارت است، افزود: بوشهر، دو قرن در مقابل استعمار ایستاده و امروز من و دیگر دوستانم در عرصه موسیقی ضد استکباری و ضد استعمار در این شهر فعالیت می کنیم.

پس از اجرای قطعه «حماسه نادر» توسط ساسان نوذری، پویا بابایی دیگر خواننده و چهره انقلابی موسیقی کشور از شهر اصفهان برای اجرای قطعه «آمریکاتور» روی سن حاضر شد.این قطعه با شعری از سید حسین شهرستانی و با آهنگسازی و تنظیم کامران میرزایی سال گذشته در سالروز تسخیر لانه جاسوسی منتشر شده است

شب، جنون، مرگ، قفس، جنگ، دروغ
قفس تنگ نفس، جنگ، دروغ
سامری، فتنه، فسون، افیون، سحر
هالیوود، وهم، هوس، جنگ، دروغ

با پایان این بخش، با حضور اعضای هیئت داوران بخش موسیقی دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس متشکل از اسفندیار قره‌باغی، هوشنگ جاوید، محمد گلریز، محمد میرزمانی و همچنین سینا واحد و حاج صادق آهنگران از برگزیدگان این بخش تقدیر شد.

پایان بخش شب موسیقی دومین جشنواره شعر، و سرود ضد استکباری طبس، اجرای خواننده انقلابی کشور، حامد زمانی بود.

این خواننده انقلاب کشور،  در بخش اول اجرای خود، قطعه «پایداری» با شعری از میلاد عرفان پور را اجرا کرد که با همخوانی حاضران هم همراه شد.

بعد از پایان اجرای این قطعه، به دلیل تداخل برنامه با وقت اذان مغرب و عشاء، حامد زمانی به اقامه اذان در سالن برگزاری مراسم پرداخت.

حامد زمانی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه برای برپایی جشنواره موسیقی ضد استکباری طبس، زحمت زیادی کشیده شده افزود: این جشنواره، نقطه آغازی برای حرکت در عرصه موسیقی متعهد، انقلابی و مبارزه شروع کرده است.

وی با اشاره به رونمایی از کلیپ «ایستاده‌ایم۲» در سالن سوره حوزه هنری گفت: برای موسیقی انقلابی، هنوز جای کار زیادی داریم.

این خواننده انقلابی، بعد از این سخنان خود، به اجرای قطعه «عمار داره این خاک»،  به عنوان پایان بخش دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس پرداخت که با همراهی و همخوانی حاضران همراه شد.

همچنین دبیرخانه دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، برگزیدگان بخش موسیقی این رویداد فرهنگی- هنری را معرفی کرد.

هیئت داوران بخش موسیقی ضمن تقدیر از اثر «نحن نقاوم» از مرتضی حیدری آل کثیر دیپلم افتخار جشنواره را به اثر «جرم پرواز» از پویا بابایی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران تندیس جشنواره را به اثر «آزادی قدس» از جواد حسن زاده، اثر «عمار داره این خاک» از حامد زمانی و اثر «من و کاخ سفید یهویی» از علی نصیرنژاد تقدیم کرد.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است