خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » اخبار موسیقی » جزئیات نشست جشنواره موسیقی جوان
جزئیات نشست جشنواره موسیقی جوان

جزئیات نشست جشنواره موسیقی جوان

جزئیات نشست جشنواره موسیقی جوان

صبحِ امروز نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد؛ جشنواره‌ای که به قولِ مدیرعاملِ انجمن موسیقی، فراخوانِ آن از اسفند سال ۹۶ منتشر شد و تا چهارم تیر، هزار ۶۳۳ نفر – ۸۳۹ نفر در بخش موسیقی دستگاهی، ۵۷۱ نفر در بخش موسیقی نواحی و ۲۳۳ نفر در بخش موسیقی کلاسیک– متقاضی حضور در آن شدند و در نهایت ۵۹۴ نفر به بخش های مختلف راه پیدا کردند (۴۹۹ هنرمند مرد و ۱۱۵ هنرمند زن) و در نهایت قرار است جشنواره در سه رده سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۲ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹) برگزار شود.

  • علی ثابت‌نیا: مشکل بودجه نداریم

در نشستِ خبر این رویداد، «علی ثابت‌نیا» -مدیر عامل انجمن موسیقی- توضیحاتی درباره‌ی این رویداد داد: «بخش نهایی جشنواره در بخش موسیقی نواحی از ۲۲ مرداد تا اول شهریور در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود و اختتامیه این بخش هم روز دوم شهریور در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. از روز ۶ تا ۱۷ شهریور هم بخش های دیگر جشنواره در تالار رودکی برگزار می‌شود؛ مراسم اختتامیه این ۲ بخش نیز روز ۱۸ شهریور در تالار وحدت خواهد بود؛ چون وسعت تعداد شرکت کنندگان ما را ناگزیر به برگزاری دو اختتامیه کرد.»‌

او همچنین این نوید را داد که برخلافِ مشکلاتِ موجود، مشکلی برای بودجه وجود ندارد.

  • هومان اسعدی: این جشنواره در سطح جهانی هم نمونه‌ای ندارد

اما «هومان اسعدی» -دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان- دیگر سخنرانِ این نشست بود: «در این سال‌ها، سعی داشتیم با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف فضای کیفی جشنواره را ارتقا دهیم و در این میان تغییراتی نیز در آن ایجاد شد؛ در مجموع می توان گفت چنین جشنواره‌ای با این ابعاد نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی نیز وجود ندارد؛ به‌خصوص آنکه علاوه بر حضور گسترده هنرمندان جوان بیش از ۹۰ نفر هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان در ترکیب هیات انتخاب و هیات داوران با جشنواره همکاری می کنند. تمام تلاش ما این است که نقاط قوت را تقویت کنیم و پس از آن نیز نقاط ضعف جشنواره را نیز برطرف کنیم.»‌

او همچنین به این نکته اشاره کرد که در هیچ جای فراخوان اعلام نشده است که منعی برای خوانندگان زن وجود دارد: «ما امسال در بخش آواز از حضور خانم «هنگامه اخوان» استفاده کردیم؛ اما در این بخش هیچ اثری به دبیرخانه ارسال نشد کما اینکه ما امکان بررسی آثار بخش بانوان را هم داشتیم.»

  • حسین علیزاده: با تمام مخالفت‌ها انگیزه‌ی مردم برای موسیقی بیشتر شده است

اما «حسین علیزاده» – آهنگسز برجسته و عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان- از برگزاری دوازدهمین دوره‌ی این رویداد تشکر کرد و گفت: «موسیقی با تمام مشکلاتی که داشته به حیات خود ادامه داده است. اگرچه تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره زیاد است؛ اما نسبت به کل نوازندگان در ایران کم است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند شرکت نکنند، خودم شخصا هیچ وقت در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده‌ام و نخواهم کرد، بنابراین چندین برابر تعدادی که در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت می‌کنند، هستند کسانی که موسیقی کار می‌کنند و در این جشنواره حضور ندارند، نه فقط در تهران که در شهرستان‌ها؛ هر چقدر ارگان‌های دولتی در این چهار دهه با موسیقی مخالفت کردند، مردم انگیزه‌شان بیشتر شد که بچه‌هایشان را به دنبال موسیقی بفرستند.»

«جشنواره موسیقی جوان به عنوان یک رویداد در آینده فرهنگی کشور به حساب می آید. این رویداد پدیده ای است که تعداد زیادی از هنرمندان فعال عرصه موسیقی در آن فعالیت می کنند. البته کسانی هم هستند که تمایلی به شرکت در جشنواره ندارند که باید به آنها نیز احترام گذاشت. به هر حال کسانی که در جشنواره حضور دارند هنرمندانی هستند که از تهران و شهرستان در جشنواره حضور پیدا می کنند و این نکته ارزشمندی است که باید اهالی رسانه نیز به آن توجه کنند. وقتی اسم جوان برای یک جشنواره به کار برده می شود یک حس امید در ما پیدا می‌شود. به اعتقاد من تیتر این جشنواره نیز همه را ترغیب می‌کند که به آن به چشم یک اتفاق ملی نگاه کنیم. کما اینکه ما بارها تحت تاثیر اجراهای این دوره قرار گرفتیم. به هر صورت همه ما باید جشنواره جوان را سمبلی قرار دهیم که امید را از دست ندهیم. به اعتقاد من مهم ترین چیزی که در این دوران می تواند مورد توجه قرار گیرد این است که چطور می توانیم به آینده امیدوار باشیم. بنابراین هر صحبتی درباره جشنواره موسیقی جوان می کنیم می تواند قدم مثبتی باشد که باید آن را حمایت کرد. شما می بینید که آمار اعلام شده از سوی جشنواره نشان دهنده امیدی است که در هنرمندان ایرانی وجود دارد که کسی آن را به هدیه نمی دهد بلکه این خودمان هستیم که به آن توجه کنیم.»

او درباره‌ی سرنوشت هنرمندان بعد از این جشنواره هم گفت: «این مساله از حیطه اختیارات ما خارج است که سرنوشت برگزیدگان جشنواره چه می شود؟ شاید ما بتوانیم در این زمینه کمک‌هایی را انجام دهیم اما نمی توانیم تضمین دهنده آینده برگزیدگان پس از برگزاری جشنواره باشیم؛ از سویی دیگر وقتی اثری از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در رویداد چون جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رود من وظیفه ندارم بروم و در سالن حضور داشته باشم. این یک موضوع اختیاری است که من حق دارم برای آن انتخاب داشته باشم. بنابراین آنچه از حمایت جشنواره می توانیم صحبت حمایت از حوزه تحت اختیارات هیات داوران است.

عضو هیات داوران جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با اشاره به گروه سنی «ج» این دوره توضیح داد: «برخی از شرکت کنندگان در گروه سنی الف شرکت کرده و برنده رقابت می شوند. اما این نحوه حضور در گروه های سنی ب و ج تفاوت می کند زیرا ما از آنها انتظارات زیادی داریم که کار برای آنها سخت می کند. کما اینکه بسیاری از هنرمندان این دو گروه سنی هستند که تمایل ندارند که به دلیل شرایط حضور کودکان و نوجوانان بیایند در آن رویداد حضور داشته باشند. بنابراین من به خانم موحد پیشنهاد می کنم در حوزه دانشگاهی به فکر برگزاری یک جشنواره دانشجویی منسجم باشند تا گروه سنی ج در این رویداد حضور پیدا کنند.»

  • آذین موحد: اهالی رسانه باید کمک کنند

«آذین موحد» عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز گفت: «همواره سوال من این بوده که گفتمان و حضور ما در این رویدادهای هنری تاثیری در بالا بردن درک مردم دارد یا خیر؟ ما در جایگاه خودمان سعی می کنیم که به سمت بهتر شدن برویم ولی من لزوما این پیشروی مد نظر را در شرکت کنندگان و خانواده‌های آنها نمی بینیم  و این نگرانی عمیقی است که باید به آن توجه بیشتری کرد. سوال من این است که افراد شرکت کننده در جشنواره تا چقدر به این ظرافت ها توجه دارند؟ آیا جایگاه حضور در یک جشنواره ملی با موضوع موسیقی را می‌دانند؟ متاسفانه در بخش موسیقی هنوز موفق نشدیم به آحاد ملت ایران جایگاه موسیقی در جامعه را تبیین کندوی ادامه داد: متاسفانه در بخش موسیقی هنوز موفق نشدیم به آحاد ملت ایران جایگاه موسیقی در جامعه را تبیین کند و من به شما خبرنگاران امید دارم که با ایجاد گفتمان فضایی را درست کنند که موسیقی بالاتر از اینها به جامعه کشور معرفی شود. ما باید به این موضوه دقت کنیم که چرا در گروه سنی الف تعداد شرکت کنندگان بالاست اما در گروه های سنی ب و ج حضور شرکت کنندگان کمتر می شود؟ این  مساله بسیار جدی است که باید به آن پاسخ های لازم داده شود. ما این همه دانشجو در نظام دانشگاهی داریم که موفق به اخد مدرک کارشناسی می شوند اما چرا اینها در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور ندارند؟ این جشنواره جای آنهاست اما می بینیم که فارغ التحصیلان موسیقی اصلا حضور ندارند. این یک نگرانی بزرگ است که باید سیاستگزاران جشنواره به آن توجه بیشتری کنند.»‌

  • حمیدرضا اردلان: بخش نواحی را جدا نکنید

حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در این برنامه توضیح داد: «من با نگرانی مطلبی را به شما عزیزان می گویم. وقتی ما می گوییم این جشنواره یک رویداد ملی است همه باور کردند که جشنواره واقعا یک رویداد ملی است. پس اگر یک بخش از این جشنواره حذف شود قطعا جشنواره نیز از حالت ملی بودن خود خارج می شود. من چندی پیش از محافل غیر رسمی شنیدم که برخی ها قصد دارند که بخش موسیقی نواحی را از بخش های دیگر جشنواره قیچی کنند. این موضوع قطعا نباید اتفاق بیفتد. به هر صورت این جشنواره ها رویدادهایی هستند که مسئولان کمتر در آن دخالت می کنند و این هنرمندان هستند که در مسائل فنی حضور پیدا کرده و در آن به صورت جدی آثار به رقابت گذاشته می شود. گرچه دکتر اسعدی یک عضو دائمی جشنواره موسیقی جوان است اما این رویداد دبیرخانه ثابتی ندارد. نگرانی دیگری که در این جشنواره وجود دارد کمبود شرکت کنندگان در بخش های سازی است که ما می بینیم در سازهایی چون شمشال ما فقط یک نفر شرکت کننده داشتیم این در حالی است که ما در سازهایی چون دف و سازهای مربوط به منطقه آذربایجان تعداد بیشتری حضور دارند که چنین روندی واقعا ما را نگران می کند

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است