خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » جدیدترین آلبوم محمد معتمدی رونمایی شد
جدیدترین آلبوم محمد معتمدی رونمایی شد

جدیدترین آلبوم محمد معتمدی رونمایی شد

جدیدترین آلبوم محمد معتمدی رونمایی شد

از امروز مجموعه هفتگانه «سرمست» با صدای محمد معتمدی و موسیقی محسن جلیلی و میلاد رضا منتشر شده است و این در حالی‌ است که روز‌ گذشته، این آلبوم در خانه فرهنگ و هنر مانا،‌ رونمایی شد. این آلبوم در هفت قطعه طی ۳ سال به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.
«محمد معتمدی» -خواننده‌ی شناخته شده‌ی موسیقی سنتی ایران– در این مراسم به این نکته اشاره کرد که در طول ساخت این اثر چندین بار مورد بی مهری قرار گرفته است: «این اثر از تمامی کارهای قبلی من متفاوت است و حتی خودم بعد از شنیدن موسیقی کار با آقای جلیلی تماس گرفتم و گفتم که بسیار خوشحالم که می‌خواهم کاری انجام دهم که نسبت به گذشته‌ام خرق عادت است. من طی سفرهایم به کشورهای مختلف و مواجهه با موزیسین‌های این کشورها دریافتم که چقدر نیاز و ذائقه مخاطب در مسیر موسیقی یک کشور مهم و قابل توجه است. دقیقا این خصلت در این اثر وجود دارد و  هر احساسی که در محتوای شعر مولانا وجود دارد در قالب موسیقی ظهور و بروز داشته باشد.»
او می‌گوید این اثر یک اثر سنتی برای ذائقه امروز ماست: «اگر بخواهیم موسیقی را با اصول و چارچوب‌هایی که در کتاب‌ها نوشته شده، مطابقت دهیم؛ شاید در مقوله هنر به جایی نرسیم. امیدوارم کسانی که این کار را دوست دارند با آن ارتباط برقرار کنند و به عنوان یک هدیه شب عید از ما قبول کنند. طبیعتا هیچ کاری بدون انتقاد نیست، نمی‌توان گفت کاری انجام شود که همه صددرصد با آن موافق باشند. امیدوارم مخاطبین از شنیدن آن لدت ببرند.»
در این مراسم «عباس محمدی» – مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری- انتشار این اثر را روز بزرگی برای موسیقی ایران دانست: «سرمست،‌ یک اثر فاخر است و باید گفت که اشعار عرفانی مولانا که مراحل سلوک انسان خاکی را به یک انسان کامل تشریح می کند به بهترین نحو اجرا شده است. متاسفانه پیش از رونمایی از این آلبوم حاشیه‌هایی ایجاد شده بود و عده‌ای می گفتند که این اثر،‌ موسیقی سنتی نیست و نباید آن را موسیقی فاخر و ایرانی دانست. مسئله‌ای که وجود دارد بر سر تعاریف و نام‌گذاری واژه‌هاست.»
او بر این اعتقاد است که سنت و فرهنگ از واژگانی است که تعاریف بسیاری در مورد آن شده است: «فرهنگ ایرانی از خرده‌فرهنگ‌ها و سنت‌های قبایل،‌ طوایف و نژادها شکل گرفته است. از خوزستان گرفته تا کردستان از کردستان تا شمال ایران و از خراسان تا جنوب سیستان و بلوچستان همه مردم فرهنگ خودشان دارند و نمی‌توان گفت فرهنگ ایرانی جدای از این خرده‌فرهنگ‌ها است. در موسیقی هم همین مسئله صدق می‌کند؛ عده‌ای به اشتباه موسیقی سنتی ایران را تنها موسیقی ردیفی و دستگاهی می‌دانند و خارج از آن را اصلا قبول ندارند. خوشحالم در زمانی که من مسئولیت داشته‌ام سعی کرده‌ام تا موسیقی نواحی،‌ موسیقی بومی و … را هم به عنوان موسیقی سنتی ایران معرفی کنیم. »
مدیر مرکز موسیقی اظهار امیدواری کرد که این اثر با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده و مردم با شنیدن آن لذت ببرند: «این اثر، اثری فاخر،‌ ناب، ایرانی و منطبق با فرهنگ این سرزمین است و از همین رو قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد. اشعار انتخاب شده بسیار با برنامه بوده و از میان تمامی اشعار مولانا تنها ۷ شعر انتخاب شده است و باید گفت برای هر بخش از این آلبوم  تفکری صورت گرفته است. »
در ادامه برنامه «محسن جلیلی» آهنگ‌ساز آلبوم «سرمست»، نیز به نکته اشاره کرد که سرنوشتِ یک اثر را مخاطبان تعیین می‌کنند: «این سرنوشت جدای از نوع موسیقی و محتوای آن است و نوید این را می‌دهم که بعد از شنیدن آلبوم «سرمست» شما هم دچار «آن» و حال متفاوت خواهید شد. من از مرکز موسیقی حوزه هنری نهایت تشکر را دارم که با حمایت‌های خود بانی تولید این اثر شدند. از محمد معتمدی نیز قدردانم که با صدای گرم خود این اثر را شنیدنی‌تر کرد. باید درباره این آلبوم بگویم که این هفت اثر موجود، تنها یک اثر موسیقی نیست بلکه برای نگارش و تنظیم آن نزدیک به ۳ سال پژوهش شده است. برای ریتم،‌ موسیقی،‌ ملودی و حتی اشعار. در حوزه انتخاب شده از سه تن از اساتید مولاناشناسی کمک گرفته است تا درخصوص عرفان مولانا اطلاعات دقیقی در اختیارمان قرار دهند. در عرفان مولانا سه مرحله عرفان جمالی،‌ جلالی و کمالی وجود دارد و حال در این آلبوم این انواع و مراحل در قالب موسیقی و ملودی طراحی شده است. »
این آهنگ‌ساز درباره سبک به کار رفته در آلبوم «سرمست» خاطرنشان کرد: «این موسیقی قطعا موسیقی سنتی،‌ ایرانی و بومی است و به دلیل تلفیقی که صورت گرفته چهره دیگری را به مخاطبین نشان داده است. برای مثال، زمانی که در تعزیه از ترومپت استفاده شد قطعا مقاومت‌هایی وجود داشته اما امروز بخشی از موسیقی آیینی ما به حساب می‌آید. موسیقی تلفیقی هم به همین شکل است و از همین رو باید گفت که این آلبوم یک اثر ماندگار سنتی و ایرانی است. »‌

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است