خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » برای کلمه به کلمه آنچه نوشته‌ام گاهی ماه‌ها پافشاری کرده‌ام
برای کلمه به کلمه آنچه نوشته‌ام گاهی ماه‌ها پافشاری کرده‌ام

برای کلمه به کلمه آنچه نوشته‌ام گاهی ماه‌ها پافشاری کرده‌ام

 برای کلمه به کلمه آنچه نوشته‌ام گاهی ماه‌ها پافشاری کرده‌ام

اولین مجموعه ترانه‌های «روزبه بمانی» منتشر خواهد شد. «دنیای این روزای من» عنوان این کتاب است که از سوی انتشارات «نگاه» در بازار توزیع می‌شود. اما برای کتاب ترانه‌های روزبه بمانی یک مراسم رونمایی هم در نظر گرفته شده است. این مراسم روز دوشنبه از ساعت ۱۸ به میزبانی «بو‌ک‌لند» در مرکز خرید «پالادیوم» برگزار می‌شود و این ترانه‌سرای باسابقه میزبان مخاطبان و دوستان هنرمندش خواهد بود. انتشار و رونمایی دنیای این روزای من بهانه‌ای شد تا به سراغ برنده تندیس طلایی بهترین ترانه‌سرا از هر سه دوره جشن سالانه «موسیقی ما» برویم. روزبه بمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما درباره جزئیات این کتاب، ممیزی ترانه‌هایش و فعالیتش در مقوله آموزش ترانه صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

  • *کمی از جزئیات این کتاب برای ما بگویید که شامل چند ترانه است و چه مقطع زمانی از فعالیت حرفه‌ای «روزبه بمانی» را شامل می‌شود؟

کتاب «دنیای این روزای من» شامل حدود ۲۵۰ ترانه است. گزیده‌ای از ترانه‌های عاشقانه‌ای که طی پانزده سال اخیر نوشتم در این کتاب وجود دارد و ترانه‌های اجتماعی را بعداً در مجموعه دیگری منتشر خواهم کرد. تمامی کارهای این مجموعه اجرا شده‌اند.

  • *بیشتر کارها متعلق به چه خواننده‌هایی است؟

اولویت من در گزینش ترانه‌های این مجموعه کیفیت آثار بود. به همین منظور هم از ترانه‌هایی که خواننده‌های مطرح و هم جوان و گمنام اجرا کرده اند، کار انتخاب شده است.

  • *چه شد که پس از این همه سال فعالیت حرفه‌ای به فکر انتشار یک مجموعه ترانه افتادید؟ چرا برای این کار زودتر اقدام نکردید؟

یک دلیل وسواس خودم در مورد کارکردن و نحوه انتشار مجموعه ترانه بود. به هرحال وقتی این آثار به صورت مکتوب در می آید برای سال‌ها مورد قضاوت و همچنین تاثیرگذار برای ترانه سرایان جوان‌تر قرار می‌گیرد. پس تامل بیشتر برای چاپ و پیش از آن انتشار آنها نیاز است. ضمن اینکه فکر می‌کنم برای انتشار کتاب هیچگاه دیر نیست. دیرتر اقدام کردن برای انتشار کتاب بهتر از ارائه سریع و پر خطای یک مجموعه است.

  • *ترانه‌های این کتاب با ممیزی خاصی منتشر شد یا نسبت به نسخه‌هایی که خواننده‌ها اجرا کردند با تغییر به انتشار رسید؟

به جز یک یا دو مورد که ترانه اجرا شده با اصل ترانه آن هم فقط در یک کلمه تفاوت داشت، در بقیه موارد آنچه که شنیده شده با آنچه که برای ممیزی ارائه شده یکی بوده است. چرا که در طول تمام این سال‌ها تلاش من بر این بوده که آنچه را اعتقاد دارم منتشر کنم و برای کلمه به کلمه آنچه نوشته‌ام گاهی ماه‌ها پافشاری کرده‌ام تا همانگونه که بوده منتشر شود.

  • *این روزها خیلی‌ها از جمله ترانه‌سرایان به سراغ انتشار مجموعه‌های صوتی و دکلمه می‌روند. چرا شما چنین کاری را انجام ندادید؟

الزامی روی این کار نیست. وقتی یک کار با ملودی شنیده می‌شود عموماً همان در ذهن مخاطب می‌ماند. حتی اگر شما آن ترانه را دکلمه کنید چون قبلاً مخاطبان با صدای خواننده شنیده‌اند، دکلمه چندان شنیده نمی‌شود. من زیاد قائل به این نیستم که بخواهم آنچه در ذهن مردم با صدا و ملودی شخص دیگری شکل گرفته را تغییر دهم.

  • *پس از انتشار این کتاب قصد ندارید به شکل جدی در زمینه آموزش ترانه فعالیت کنید؟ چون همیشه مخاطبان شما این سوال را داشتند که چرا کلاس یا کارگاه ترانه خاصی برگزار نمی‌کنید.

من در طول این سال‌ها پیشنهادات زیادی داشتم مبنی بر اینکه جلسات ترانه، ورک شاپ یا کارگاه ترانه برگزار کنم. اما اعتقاد دارم شعر، هنر یاد دادنی یا یاد گرفتی نیست و فکر می‌کنم در اکثر این کلاس‌ها و کارگاه‌ها فقط بتوانیم یک سری قواعد را تدریس کنیم.

  • *به همین دلیل است که این برنامه‌های آموزشی ترانه یعنی کلاس یا کارگاه خروجی چندانی برای بازار موسیقی ندارد؟

من بعید می‌دانم از دل کلاس‌ها یا کارگاه‌های ترانه یک ترانه‌سرا یا شاعر بیرون بیاید. مگر اینکه از قبل آن هنرجو توان و استعداد ذاتی شعر را داشته باشد. آنقدر تعداد کارگاه‌های ترانه زیاد است که سایر دوستان می‌توانند تاثیرگذار باشند و احتیاجی به من نیست.

  • *از فعالیت‌هایتان در عرصه بازیگری خبر جدیدی برای ما ندارید؟

فیلم‌سینمایی «ربوده‌شده» در شهریورماه اکران می‌شود. برای فیلم و تئاتر چند پروژه هستند که صحبت‌های اولیه انجام شده و مشغول گفتگو هستیم اما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم.

  • *و کلام آخر؟

رونمایی این کتاب روز دوشنبه در «بوک‌لند» مجموعه «پالادیوم» و خوشحالم که در کنار برخی از دوستانم در حوزه‌های مختلف هنری می‌توانم از این کتاب رونمایی کنم. ضمن اینکه شرکت در این مراسم برای عموم آزاد است. لازم می‌دانم از آقای «علیرضا رئیس دانا»، مدیر انتشارات «نگاه»، که در طول این مدت برای چاپ این کتاب نهایت همکاری را با من داشتند تشکر کنم. همچنین از دوست خوبم «سعید کریمی» که در انتخاب ترانه‌ها مرا یاری کرد.

 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است