خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » این حالِ من بی‌توست …
این حالِ من بی‌توست …

این حالِ من بی‌توست …

این حالِ من بی‌توست ...

یک سال پیش بود که در چنین روزی خبر درگذشت شاهرخ پورمیامین به یک باره به خبر تاسف بار و مهم رسانه‌های موسیقی تبدیل شد.

خبری که خیلی زود از شبکه‌های مجازی و صفحات شخصی برخی اهالی موسیقی به رسانه‌های مختلف رسید و باعث شد بار دیگر جامعه موسیقی داغدار از دست دادن هنرمندی با شخصیت و خوش‌نام شود. شاهرخ پورمیامین که از نوازنده‌ها و آهنگسازان قدیمی حوزه موسیقی به شمار می‌رفت، عصر روز ۱۴ اردیبهشت سال ۹۵ به دلیل آنچه تومور مغزی عنوان شد در بیمارستان آسیا به دیار حق شتافت تا حضور بلند مدت و تاثیرگذار او در سال‌های کاری اش در فضای موسیقی به خاطره ای ماندگار در ذهن مخاطبان هنر تبدیل شود و یادش تا ابد در بین اهالی این هنر به نیکی یاد شود.

  • * اردیبهشت نحس

اردیبهشت سال ۹۴ رضا لمعانی (ازنوازنده‌ها و همکاران شاهرخ پورمیامین) در صفحه شخصی خود از بیماری داخلی شاهرخ پورمیامین خبر داد و انتشاراین خبر خیلی زود مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت. این موضوع البته با واکنش خانواده پورمیامین همراه بود و خانواده وی نیز از روند موفقیت آمیز درمان او با حضور تیم مجرب پزشکی خبر دادند و اعلام کردند که در یک دوره درمانی شش ماهه، مشکلات جسمی این نوازنده حل و فصل خواهد شد: «تیم پزشکی حرفه‌ای و مجربی در حال پیگیری امور درمانی شاهرخ هستند و پس از آزمایش‌های مختلف سرانجام دستور شش ماه استراحت مطلق را به این نوازنده سرشناس دادند. شاهرخ بسیار منطقی و درست با این خبر رو به رو شده و از روحیه بالایی هم برخوردار است و پزشکان او هم اعلام کرده اند که اگر دوران استراحت و فرآیند درمانی این نوازنده اصولی و درست سپری شود، شاهرخ پورمیامین پس از شش ماه می تواند سلامتی خود را باز یابد.»

ولی اوضاع آن چنان هم خوب پیش نرفت ودرست یک سال بعد از این ماجرا حوالی ساعت ۵ عصر شاهرخ پورمیامین که تجربه همکاری با هنرمندانی چون فرمان فتحعلیان، علیرضا عصار، محمد اصفهانی، فریدون آسرایی، محسن چاوشی و… را در کارنامه‌اش داشت، برای همیشه در یادها ماندگار شد تا تصویر لبخند همیشگی او روی صحنه در هنگام ساز زدن، به تصویری ماندگار در ذهن دوستدارن و اهالی موسیقی بدل شود.

  • * مسئولانی که قابل ندانستند…

پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت سال گذشته مراسم تشییع و خاکسپاری شاهرخ پورمیامین در مقابل تالار وحدت برگزار شد. چهره‌هایی چون محسن رجب پور، بابک چمن آرا،غلام علمشاهی، محمد اصفهانی،علیرضا عصار، حبیب صبور، سعید شهروز، علی لهراسبی، امید حاجیلی، اهوراایمان، سینا ذکایی، امیر عظیمی، شاهین آرین، رامین بهنا، همایون نصیری، ایلیا منفرد، آریا عظیمی نژاد، پویا نیک پور، محمدرضا عیوضی، شاهین ترابی، آرش پژند مقدم، بهزاد ابطحی، هومن غفاری، محسن افشار و… در روز مراسم در مقابل تالار وحدت حضور پیدا کرده بودند.

فرمان فتحعلیان با اشاره به برخی شایعه‌ها درباره فوت این نوازنده سرشناس در روز تشییع وی گفت: «از دوستانی که پشت سر شاهرخ صحبت‌ها و شایعه سازی‌های ناراحت کننده‌ای را عنوان کردند گله دارم. من نمی دانم این برچسب «اوردوز» چه زمانی از روی پیشانی هنرمندانی که به یک باره فوت می کنند، برداشته خواهد شد. همه صحبت هایی که درباره مرحوم ناصر عبداللهی عنوان شده بود، این بار درباره شاهرخ پورمیامین گفته شد و همه مسببان این حاشیه های تلخ و ناراحت کننده را به تیغ دو لبه آقا امیرالمومنین (ع) می‌سپارم.»

  • * فرمان فتحعلیان: این یک سال برای من به شدت غم انگیز بود

فرمان فتحعلیان یکی از نزیک‌ترین دوستان و همکاران شاهرخ پورمیامین در همه این سال‌ها بود. این خواننده و موزیسین درباره سالی که گذشت و نبود شاهرخ پورمیامین و جای خالی او درگفتگو با خبرگار سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «نبود شاهرخ پورمیامین را در دو بخش می‌توانیم تقسیم کنیم. بخش حضور هنری ایشان که خلا بسیار بزرگی بود. بخش حضور نزدیک و دوستانه بین رفیق‌هایش و ارتباط نزدیکی که با هم داشتیم. اگر ابتدا از بخش کاری بخواهیم بگوییم در این یک سال از زبان خیلی از موزیسین‌های هم دوره‌ای بارها و مکررا شنیدم که خلا شاهرخ پورمیامین با نوازندگی و تبحر و شایستگی که در هنر گیتار داشت واقعا حس می‌شود. همه می‌گویند می‌توان برای شاهرخ جایگزین گذاشت ولی ته دلمان هنر شاهرخ را می‌طلبد. این را به جرات قسم می‌خورم که چندین بار از زبان همکاران مختلفم شنیدم که جدا از حضور دوستانه و پرمهر شاهرخ جایش به عنوان یک نوازنده پر تکنیک در استودیوها و مخصوصا در کنسرت‌ها خالی است. بخش دوم ارتباط صمیمانه بین من و شاهرخ و دوستان دیگرمان است که تعدادمان کم بود و به جز کسانی که به واسطه شاهرخ با آن‌ها در ارتباط بودم اصلا ندیدم. ولی از احوالاتشان که دورادور می‌شنوم هنوز در شوک عجیب و غریبی هستند و هنوز هم باور ندارند و نمی‌توانند و نمی‌خواهند رفتن شاهرخ را بپذیرند. رفتن شاهرخ دور نیست و انقدر به ما نزدیک است که این سفر و فاصله خیلی کم حس می‌شود. برای من به شدت غم انگیز است و همچنان هم چشم من وقتی به یاد شاهرخ می افتم خیس می شود و از اینکه کنار ما نیست ناراحتم.»

  • * فضای تب‌دار مجازی

انتشار خبر درگذشت شاهرخ پورمیامین واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت و با گذشت یک سال ازاین اتفاق، این واکنش ها همچنان ادامه دارد. بخش‌هایی از دلنوشته ها و واکنش ها به این اتفاق را در ادامه می خوانید:

– محمد اصفهانی: شاهرخ بعد از خانواده‌اش، متعلق به ما بود. بسیار اخلاق‌مدار و معتقد به اصول حرفه ای کار. وقتی نت یا بخشی از سولوی خود را اشتباه می‌زد، به هم نگاه می کردیم و می گفتم: «آفتاب از کدام طرف طلوع کرده که شاهرخ اشتباه زد؟». این اتفاق بسیار ناراحت و غمگینم کرد و به خانواده محترم ایشان و جامعه موسیقی تسلیت عرض می‌کنم.

– علیرضا عصار: از لحظه‌ای که شهرام (برادر شاهرخ پورمیامین) من را در جریان این اتفاق قرار داد، در ذهن ام مشغول مرور خاطرات مشترک‌مان با شاهرخ بودم. چیزی حدود ۱۸ سال سابقه دوستی و همکاری ما بود. در قطعه «حال من بی‌تو» سولوی زیبایی برای من زده بود که هر وقت روی صحنه آن‌را اجرا می‌کردیم با لبخندی معنادار به هم نگاه می‌کردیم و در این مدتی که این اتفاق افتاده، بیش از هر چیزی آن لبخند در مقابل چشمانم می‌آید و ناراحتم می‌کند. امیدوارم که خداوند به او و خانواده‌اش آرامش و آمرزش عطا کند.

– امید حاجیلی: شاهرخ پورمیامین و کلی خاطره خوب و خنده و انرژی …. واقعاً یعنی چی این داستانِ رفتن‌های به این زودی ؟ خداحافظ رفیق …

– فریدون آسرایی: فریدون اسرایی موفقیتش رو مدیون اهنگ اهای خوشگل عاشقه و این آهنگ مدیون گیتار زیبای شاهرخ پور میامین به جرات میگم بسیاری از ما خاطرات خوب و ماندگاری با صدای جادویی این گیتار داریم . درگذشت هنرمند عزیز کشورم شاهرخ پورمیامی عزیز رو به خانواده داغدارش ،همه دوستان،نزدیکان و جامعه هنر تسلیت عرض میکنم.

– سامان احتشامی: حتما در بهشت حالش خوبه…چی بگم به این دنیا و روزگار…حیف…شاهرخ هم رفت… خدا بیامرزتش…باور نمیکنم…خیلی زود رفت

– علی لهراسبی: شاهرخ برای همیشه رفت….دوست و همراه سالها خاطره. پسر نجیب موسیقی پرکشید. خدایا باورم نمیشه. تسلیت به خانواده محترم ا ..تسلیت به همه بچه های موزیک. تسلیت به شهرام عزیز. ما را تو غم خودتون شریک بدونید. شاهرخ مهربون

– محسن چاوشی: بدون دلواپسی پر بزن ای پرنده…

  • * حواشی عجیب

اواخر سال گذشته اتفاقی عجیب باعث شد بار دیگر شاهرخ پورمیامین به یک باره به راس اخبار موسیقی کشور بیاید و سر و صداهای زیادی را باعث شود. شکسته شدن سنگ مزار این نوازنده در قطعه هنرمندان و ذفن حسن علیزاده (برادر حسین علیزاده) در طبقه فوقانی مزار شاهرخ پورمیامن بدون اجازه از خانواده آن مرحوم، با اعتراض خانواده پورمیامین و دوستداران وی همراه شد. خانواده شاهرخ پورمیامین پس از رفتن بر سر مزار او متوجه شدند که مزار این هنرمند، به نام فرد دیگری تغییر پیدا کرده است. شهرام پورمیامین – برادر شاهرخ پورمیامین – در این‌باره گفت: خانواده به محل مزار شاهرخ رفت و در اتفاقی باورنکردنی، متوجه تغییر سنگ مزار شاهرخ شد. سنگ مزار او به شکلی نامحترم در بخش دیگری از بهشت زهرا (س) افتاده  بود و ظاهرا فرد دیگری را در طبقه فوقانی مزار شاهرخ دفن کرده‌اند و سنگ مزار شاهرخ، بدون اجازه خانواده‌اش تغییر داده شده است. خانواده با دیدن این ماجرا به‌شدت متاثر شد. باور این اتفاق برای ما واقعا سخت است که چرا باید این موضوع تا این حد نامحترم اتفاق بیفتد. متاسفانه به هیچ‌عنوان هیچ‌گونه تماسی برای دفن فردی دیگر در قبر برادر من گرفته نشده است. روز گذشته، ما به بهشت زهرا (س) بر سر مزار برادرم رفتیم و مادرم آنقدر حالش بد شد که غش کرد و زمین افتاد.»

انتشار این خبر بازتاب های فراوانی را باعث شد تا نهایتا حسین علیزاده هنرمندان پرآوازه ایران با انتشار نامه ای از مادر شاهرخ پورمیامین بابت این ناهنماهنگی عذرخواهی کرد و گفت: «ما شاید در یک اشتباه اداری گیر کردیم که این اتفاق افتاده و قطعا همه کسانی که این مکان را برای ما تهیه کردند هم هیچ قصدی نداشتند. بالاخره یک زمانی اشتباهی پیش می‌آید، اما شاید تنها اشتباه این بوده که باید این خانواده محترم را در جریان قرار می‌دادند و مطلع می‌کردند که همسایه بعدی‌شان چه کسی است و شاید ما مهمان ناخوانده باشیم. من دست مادر شاهرخ را می‌بوسم که اگر خدایی نکرده با رفتن بر مزار پسرش آزرده شده است. برای من قلبا مهم‌تر از حسن برادرم، مادر شاهرخ است. دستش را می‌بوسم و از او عذر می‌خواهم.»

  • * یادنامه

امروز – ۱۴ اردیبهشت سال ۹۶- دوستداران شاهرخ پورمیامین و همکارانش ساعت ۱۰ صبح بر مزار او جمع شدند و غم دوری یکساله‌اش را با هم فریاد زدند. جای خیلی‌ها خالی بود و آنهایی هم که بودند در سکوتی پردرد و غم انگیز هنوز رفتنش را باور نداشتند… یکسالگی غم نبود شاهرخ پورمیامین صبح امروز با آواهایی آشنا بر سر مزارش گرامی داشته شد. با آواهایی که رد نوای گیتار شاهرخ پورمیامین در زیر صدای آن به گوش می‌رسید: دلت یاس پراحساسه و آی مریم نازم/ تا اون روزی که نبضم بزنه ترانه‌سازم/ برات ترانه‌سازم، تا آهنگی بسازم/ بیا برات میخوام از این صدا قفس بسازم…

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است