خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بیوگرافی خوانندگان » آشنایی با بزرگان موسیقی » استراوینســــکی (قسمت اول)
استراوینســــکی (قسمت اول)

استراوینســــکی (قسمت اول)

ایگور استراوینسکی (۱۹۷۱-۱۸۸۲ ) یکی از بزرگترین آهنگسازان قرن بیستم به شمار می رود ،آثار اولیه وی اغلب ساخته هایی کلاسیک – مدرن بودند .

او بر سه نسل آهنگسازان تاثیر گذاشت و الهام بخش بسیاری از نقاشان ، نویسندگان و طراحان رقص و باله بود ؛غول هایی فرهنگی مانند پیکاسو و تی.اس الیوت از جمله دوستان استراوینسکی بودند و جان اف کندی در هشتادمین سالرروز تولدش با برپایی ضیافت شمای در کاخ سفید از او تجلیل کرد .

استراوینسکی در شهری کوچک نزدیک سن پترزبورگ روسیه متولد شد و در محیطی آکده از موسیقی نشو و نما کرد . پدرش آواز خوان برجسته اپرای سن پترزبورگ بود ،پدر و مادربه رغم استعداد چشمگیر فرزندگشان اصرار داشتند که او در دانشگاه سن پترزبورگ به تحصیل حقوق بپردازد، اما چندی نگذشت که او اندک اندک درس های دانشگاهی را نادیده گرفت و خود را وقف آهنگسازی کرد .بیست و یک ساله بود که شاگرد خصوصی نیکولای کورساکف شد . (از آهنگسازان معروف روسیه در دوره پایانی رمانتیک )

باله روس که در پاریس به خاطر مشکلات آن موقع روسیه (شوروی سابق ) شکل گرفته بود نه فقط بر استراوینسکی که بر سراسر عرصه فرهنگ اروپا در فاصله سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۹ تاثیر نیرومندی داشت. استراوینسکی بیست و شش سال داشت که دیاگلیف (مدیر برجسته باله روس )از او خواست چند قطعه پیانویی از آثار شوپن (از آهنگسازان معروف رمانتیک) را به عنوان موسیقی باله به منظور اجرا در نخستین فصل نمایش باله روس در ۱۹۰۹ برای ارکستر تنظیم کند . در ۱۹۱۰ ،استراوینسکی برای آفرینش موسیقی باله پرنده آتش سفارشی دریافت کرد ،که موفقیت این باله که مبتنی بر یکی از افسانه های پریان روسیه است ،یکباره او را در مقام آهنگسازی جوان و پیشرو تثبیت کرد . سال بعد ،دومین باله او به نام پتروشکا(۱۹۱۱ )به اجرا در آمد و استراوینسکی به عنوان یکی از استادان آهنگسازی مدرن به جهان معرفی شد . (باله پتروشکا به خاطر استفاده از پلی تنال بسیار معروف است )

اجرای آیین بهار ،سومین باله استراوینسکی ،در سال ۱۹۱۳ در پاریس سبب چنان بلوایی میان شندگان شد که اکنون حکایتی افسانه ای شده است . حاضران با شنیدن فراخوان «بدوی» موسیقی این اثر از آثیین های باروری اعصار باستان،دیسونانس های بی وقفه و گوش خراش ،کوبندگی و ریتم های پر ضربان آ« ،شروع به سوت کشیدن و تقلید صدای جانوران کردند. یکی از شندنگان نقل کرده است که کسی با هیجان تمام «با مشت بر سرم ضرب گرفته بود.» هیجان من چنان شدید بود که ضربه های مشت او را حس نمی کردم .» چیزی نگذشت که این باله را شاهکار دانستند ؛اثری که بر آهنگسازان سراسر جهان تاثیر گذاشت .

آغاز جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ استراوینسکی را واداشت تا در پی پناهندگی به کشور بی طرف سویس برآید و شش سال با همسر و فرزندانش در آنجا زندگی کند . از هنگامی که انقلاب ۱۹۱۷ روسیه سبب قطع درآمد شخصی اش شد ،او برای نخستین بار در زندگی خود را رویاروی تنگناهای مادی دید . استراوینسکی برای «گریز از این وضعیت وحشتناک ،به نگارش قصه سرباز (۱۹۱۸ )پرداخت ؛ اثری ویژه تئاتر که به اجراکنندگانی اندک نیاز داشت و اجرای آن در شرایط زمان جنگ دشوار نبود .

پس از پایان جنگ در ۱۹۱۸ ،استراوینسکی به فرانسه رفت و آنجا تا آغاز جنگ جهانی دوم زندگی کرد . در این زمان ،او دیگر چهره ای جهانی به معنی واقعی کلمه بود و پیوسته برای اجرا و رهبری آثارش به کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا سفر می کرد .

استراوینسکی بر خلاف شونبرگ و بارتوک ،دو آهنگساز بزرگ و هم عصرش ،برای آفرینش آثار خود سفارش هایی پول ساز می گرفت و در کسب و کار زیرک بود . او کار آهنگسازی اش را چنین توصیف کرده است :«هر روز به طور منظم ،مثل کارمند بانک .» عشق استراوینسکی به نظم و انظباط در حال و هوای کارگاهش نیز بازتاب یافته بود ،کارگاهی که یکی از دوستانش آن را چنین توصیف کرده است :«دارای تمام لوازم نوشتن ،نسخه برداری ،طراحی ،رنگ آمیزی ،برش ،الصاق ،دسته بندی ،تراشیدن و چسباندن ،ترکیبی از مغازه و نوشت افزار و ابزار فروشی و…»

این مطلب ادامــــــه دارد …

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است