خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » بیوگرافی خوانندگان » آشنایی با بزرگان موسیقی » از کولدپلی و اَدل تا متالیکا و التون جان و دیگران
از کولدپلی و اَدل تا متالیکا و التون جان و دیگران

از کولدپلی و اَدل تا متالیکا و التون جان و دیگران

از کولدپلی و اَدل تا متالیکا و التون جان و دیگران

چرا ستارگان پاپ دستمزدهای تا این اندازه بالایی دارند؟ این سوالی است که بسیاری از ما بارها از خودمان و دیگران پرسیده‌ایم.

در قرون وسطی،‌ هنرمندان صحنه‌ای تنها عهده‌دار سرگرم کردن مهمانان در اعیاد و ایام تعطیل بودند. ولی امروزه شاید فقط میلیونرها باشند که از همراهی و معاشرت با یک موسیقی‌دان درجه‌یک جهانی لذت می‌برند. درآمد خالص موسیقی‌دان‌هایی که ما در این فهرست می‌آوریم، بسیار بالا است. به همین دلیل، «فوربز» مجبور شد تا رتبه‌بندی جداگانه‌ای از ثروتمندترین موسیقی‌دان‌های دنیا ارائه دهد. دلیل این همه ثروت آن‌ها چیست؟ استعداد؟ بخت و اقبال؟ موفقیت؟ یا…؟

ستارگان موسیقی پاپ و راک این پول‌های میلیونی را آسان به دست نمی‌آورند. درآمدهای میلیونی آن‌ها نیازمند کار زیاد و سخت، کنسرت‌های بی‌شمار، مصاحبه‌های پایان‌ناپذیر و جلسه‌های طاقت‌فرسای استودیویی است. از این رو، فارغ از اینکه این هنرمندان چه درآمدهایی دارند، قطعاً برای این همه زمانی که می‌گذارند، سزاوار آن هستند.

مجله‌ی امریکایی «فوربز» که در سراسر دنیا با لیست‌های اقتصادی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، ورزشی و… منتشر می‌کند، معروف است، رتبه‌بندی پردرآمدترین موسیقی‌دان‌های سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده است. این فهرست به قرار زیر است:

۱) دی‌دی: با ۱۳۰ میلیون دلار در صدر فهرست پردرآمدترین موسیقی‌دان‌های دنیا قرار دارد. شان کامز به یاری تور «Bad Boy Family Reunion»، قرارداد تبلیغاتی و فروش یک‌سوم سهام شرکتش «شان جان» به مبلغ ۷۰ میلیون دلار، به رتبه‌ی نخست این فهرست دست‌ یافته است. این رپر امریکایی آمیزه‌ای از کاریزما، هوش‌مندی و فن اجرا را دارد و همین ویژگی، او را به قله‌ی امپراتوری موسیقی، مد و لباس، تلویزیون و… رسانده است. اما خود او در گفت‌وگو با فوربز باور دیگری دارد: «من آدم متوسطی هستم. در ۱۲ سالگی وارد دنیای کسب‌وکار شدم و از پخش روزنامه و کار در دستشویی‌ پمپ‌بنزین شروع کردم. حتی رقاص صحنه و آرایشگر هم بوده‌ام. در واقع همه کار کرده‌ام تا خود را به این صنعت نزدیک‌تر کنم.»

۲) بیانسه: ۱۰۵ میلیون دلار. تور جهانی «Queen Bey’s Formation» که در اواخر سال ۲۰۱۶ پایان یافته بود و فقط بخشی از آن در بازه‌ی رتبه‌بندی «فوربز» قرار می‌گرفت، در حدود ۲۵۰ میلیون دلار عایدی داشته است! بیانسه از سال ۲۰۰۸ تا کنون درآمدی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار داشته است. او و همسرش «جِی.زی» امسال تابستان صاحب یک جفت دوقلو شدند.

۳) درِیک: ۹۴ میلیون دلار. این ستاره‌ی کانادایی -که در دوازده ماه گذشته، بیشترین نرخ استریمینگ را در جهان داشته-‌ بخش عمده‌ای از درآمد خود را از تور برنامه‌ی «Boy Meets World» به‌دست آورده است. او همچنین قراردادهای پول‌سازی با اپل، ‌اسپیریت و نایکی بسته است.

۴) دِ ویکِند: ۹۲ میلیون دلار. با حدود ۵/۵ میلیارد استریم در دو سال گذشته و سودی بیش از ۱ میلیون دلار در هر یک از اجراهای آخرین تورش، «آبل مکنن تسفی» سهم چشم‌گیری را در اقتصاد موسیقی نو داشته‌ است. او در گفت‌وگو با فوربز گفت: «موزیسین‌ها آن‌طور که ما در دوران طلایی از موسیقی پول در می‌آوردیم، پول نمی‌سازند.»

۵) کولدپلی: ۸۸ میلیون دلار. پاپ-راکرهای انگلیسی، تور خود با عنوان «سر پُررویا» را در بهار آغاز کرده‌ و در مکان‌ها و استادیوم‌های بسیاری در شهرهای جهان اجرا داشته‌اند که به صورت متوسط در هر شهر ۵ میلیون دلار سود داشته‌ و بیشتر درآمد زندگی حرفه‌ای آن‌ها از این راه بوده است.

۶) گانز اند روزِز: ۸۴ میلیون دلار. شاید عجیب به نظر برسد اما راکرهای افسانه‌ای با تورهای خود در پنج قاره به عرصه‌ی رقابت بازگشتند و توانستند بدون آنکه قرارداد تبلیغاتی قابل‌توجهی داشته باشند، درآمد خارق‌العاده‌ای کسب کنند.

۷) جاستین بیبر: ۳۸ و نیم میلیون دلار. ‌این خواننده کانادایی، بیشترین درآمد سالانه‌ی حرفه‌ای خود را از بیش از ۱۰۵ اجرای زنده در دوران رتبه‌بندی «فوربز» داشته است. او همچنین مبلغ زیادی از قرارداد با برند «کلوین کلاین» (CK) و آیکون‌های جاست‌اموجی (ایموجی‌های جاستین بیبر) و بیش از یک میلیارد چرخش استریمینگ به‌دست آورده است.

۸) بروس اسپرینگستین: ۷۵ میلیون دلار. آلبوم خاطره‌ساز «زاده‌شده برای دویدن» بروس در حدود ۱۰ میلیون دلار عایدی داشته و دیگر آلبوم او «فصل و شعر» به این درآمد افزوده است. او حالا مدتی است که روی صحنه نمی‌رود تا خود را برای سری جدید اجراهای خود در برادوی آماده کند.

۹) اَدل: ۶۹ میلیون دلار. این خواننده جایزه‌ی «آلبوم سال» گرَمی خود را به بیانسه تقدیم کرد، اما همه‌ی درآمد آن برای خود او بود. با وجود رد کردن بسیاری از قراردادهای تبلیغاتی در طول این سال‌ها، او هنوز هم درآمد بسیار زیادی از تورهای پیاپی خود به‌دست می‌آورد.

۱۰) متالیکا: ۵/۶۶ میلیون دلار. متالیکا به‌عنوان یکی از پیشگامان سبک راک‌متال از دهه‌ی هشتاد تاکنون،‌ به‌تازگی دهمین آلبوم خود با نام «متصل… به خودتخریبی» را منتشر کرده که با موفقیت مالی و استقبال بالای منتقدان مواجه شده است؛ ولی بخش زیادی از سود مالی گروه، از برگزاری تور دور دنیای آنها است که تا بهار ۲۰۱۸ ادامه دارد.

۱۱) گَرِت بروکس: ۶۰ میلیون دلار. تور بازگشت سلطان موسیقی کانتری که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، حال به یکی از جذاب‌ترین‌های تاریخ امریکا بدل شده است. یکی از دلایل آن این است که بروکس چند برنامه را در یک روز روی صحنه می‌برد؛ کاری که معمولاً فقط شمار کمی از همتایانش انجام می‌دهند. او همچنین مجموعه «گزیده‌ها-بخش اول» را در قالب یک کتاب و پنج سی‌دی در نوامبر منتشر کرد.

۱۱) التون جان: ۶۰ میلیون دلار. این «مرد موشکی» در دهه‌ی هفتاد زندگی‌اش هنوز هم تورهای بسیار موفقی دارد و در بازه‌ی رتبه‌بندی ما، ۹۹ اجرای زنده در لاس‌وگاس و جاهای دیگر داشته است. برنامه‌ی بزرگ دیگر او ساخت موسیقی فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» در برادوی است.

۱۳) پل مک‌کارتنی: ۵۴ میلیون دلار. سِر پل هنوز هم شبی بیش از صدهزار دلار از کنسرت‌های خود و آهنگ‌های پیشین بیتلز درآمد دارد. مک‌کارتنی هنگام پیوستن به رتبه‌بندی فوربز برای ۱۰۰ ذهن برتر کسب‌وکار گفت: «این بسیار مهم است که آدم‌های خوب اطرافت باشند. برای این است که من یک‌جایی در این فهرست قرار می‌گیرم.»

۱۳) رِد هات چیلی پپرز: ۵۴ میلیون دلار. با بیش از ۱۸۰ اجرای زنده در بازه‌ی رتبه‌بندی فوربز، این گروه هنوز پس از ۳۴ سال بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. تور اجرهای آن‌ها -به‌ویژه برای خواننده‌ی گروه آنتونی کیدیس که کمی پیش از شروع تور به خاطر انفولانزای روده‌ای در بیمارستان بستری شده بود- بسیار پرحادثه بود.

۱۵) جیمی بافِت: ۵/۵۰ میلیون دلار. امپراتوری او در ماگاریتاویله شامل هتل‌ها،‌ رستوران‌ها و یک ایستگاه رادیویی ماهواره‌ای است و بخش عمده‌ای از درآمد او را تشکیل می‌دهد.

۱۶) کالوین هریس: ۵/۴۸ میلیون دلار. این دی‌جی پردرآمد، میلیون‌ها دلار از اجراهای وگاس خود به‌دست آورد و با اجراهای خود در فستیوال‌ها درآمد صدهاهزار دلاری داشته است.

۱۷) تیلر سوئيفت: ۴۴ میلیون دلار. حتی در سالی که فعالیت چندانی نداشت، قراردادهای تبلیغاتی، درآمد فروش موسیقی‌ و شمار اندک اجراهایش، سوئیفت را جزء بیست نفر اول فهرست پردرآمدترین‌ها نگاه داشته است. با انتشار آلبوم جدید او «شهرت» (پرفروش‌ترین آلبوم سال۲۰۱۷)، ‌باید منتظر افزایش چشمگیر درآمد او برای فهرست سال آینده باشیم.

۱۸) کِنی چِزنی: ۵/۴۲ میلیون دلار. سرپرست «No Shoes Nation» همچنان می‌درخشد و سالن‌های بزرگ امریکا را پر می‌کند. آلبوم سال ۲۰۱۶ او «حمد کیهانی» در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های امریکا قرار دارد. چزنی همچنین با شرکت‌هایی نظیر «اَپل» قرارداد تبلیغاتی بسته است.

۱۹) لوک برایان: ۴۲ میلیون دلار. او به عنوان یکی از هنرمندان امریکایی شناخته می‌شود که بیشترین تورها را در سال برگزار می‌کند اما بخش زیادی از درآمد برایان، از طریق برنامه‌ی تلویزیونی «باک کاماندر» است. او همچنین از قراردادهایی که با «کابلا» و «میلر لایت» دارد، پول بسیاری به دست می‌آورد.

۱۹) سلین دیون: ۴۲ میلیون دلار. خواننده‌ی آهنگ «تایتانیک»،‌ پس از وقفه‌ای که سال گذشته به‌سبب مرگ همسرش در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ در کارش داشت، تور اجراهای پول‌ساز خود را در لس‌آنجلس از سر گرفت. او همچنین تابستان گذشته یک تور در اروپا برگزار کرد.

۱۹) جِی.زی: ۴۲ میلیون دلار. این هنرمند همچنان یکی از پردرآمدترین‌ها باقی مانده است. با وجود گزارش‌هایی در خصوص حضور مخاطبان کمتر از ظرفیت در تور اخیرش،‌ قرارداد جدید ۲۰۰ میلیون دلاری او با «لایو نِیشن» او را یکی از هنرمندان پردرآمد چند دهه‌ی آینده نگه خواهد داشت.

۲۲) تییِستو: ۳۹ میلیون دلار. این دی‌جی ۴۸ ساله‌ی هلندی همچنان درآمدی بالاتر از بسیاری از ستارگان موسیقی دارد و در این رده‌بندی در رتبه بیست‌ودوم قرار گرفته است.

۲۲) برونو مارس: ۳۹ میلیون دلار. چند سال پیش،‌ مارس در گفت‌وگو با فوربز عنوان کرده بود: «من احساس می‌کنم دارم کم‌کم شروع می‌کنم.» کسب چند جایزه‌ی گرمی و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمدی که پس از آن داشت -که بخش زیادی از آن به تور اخیر او بازمی‌گردد- نشان داد که حق با او است.

۲۴) چِین اسموکرز: ۳۸ میلیون دلار. برنامه‌ی بسیار فشرده‌ی تور کنسرت‌های این گروه و آهنگ‌های هیت آن‌ها همانند «نزدیک‌تر» و «پاریس» این زوج هنری را به یکی از پردرآمدترین‌های موسیقی الکترونیک دنیا بدل کرده است. این گروه به‌تازگی یک قرارداد پرمنفعت سه‌‌ساله را با «وین نایت‌لایف» در لس‌آنجلس امضا کرده که راه را برای حضور آن‌ها در این فهرست در سال جدید نیز هموار می‌کند.

۲۵) جنیفر لوپز: ۳۸ میلیون دلار. کماکان به اجراهای پراستقبال خود در سلسله برنامه‌‌های دائمی «سین سیتی» ادامه می‌دهد. همچنین به‌تازگی تهیه‌کننده و داور برنامه‌ی تازه‌ای به نام «دنیای رقص» شده‌است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است