خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » از ابتدا می‌دانستم بازخوردهای قطعه «حیّک» خوب می‌شود
از ابتدا می‌دانستم بازخوردهای قطعه «حیّک» خوب می‌شود

از ابتدا می‌دانستم بازخوردهای قطعه «حیّک» خوب می‌شود

کوشان حداد: از ابتدا می‌دانستم بازخوردهای قطعه «حیّک» خوب می‌شود

به زودی کلاس‌های آموزشی «کوشان حداد» در تهران برگزار می‌شود. این تنظیم‌کننده مطرح قرار است در قالب دوره‌های مجزا نسبت به تدریس تنظیم، صداسازی و میکس و مستر اقدام کند. این در حالی است که کوشان حداد طی چند وقت اخیر فعالیت زیادی در عرصه آموزش نداشت و بیشتر مشغول همکاری با خواننده‌های مختلف بود. آخرین قطعه با تنظیم او هم همزمان با آخرین روز سال ۹۶ منتشر شد. قطعه عربی «حیّک» با صدای مهدی یراحی که بازتاب زیادی در میان قطعات نوروز ۹۷ داشت و پیش‌زمینه آلبوم عربی این خواننده بود. این موارد و فعالیت‌های جدید کوشان حداد بهانه‌ای بود تا پس از مدت‌ها با او دقایقی را هم‌کلام شویم:

  • *این روزها در تدارک برگزاری چند دوره آموزشی هستی. کمی راجع به این مورد بگو و اینکه کلاس‌ها شامل چه بخش‌هایی است؟

این کلاس‌ها در حقیقت دو دوره است. یکی دوره تنظیم، صداسازی و میکس و مستر است که با همدیگر هستند و یک دوره دیگر هم فقط شامل میکس و مستر می‌شود. در دوره اول تکنیک‌ها و اصول کار با برنامه آموزش داده می‌شود که البته من با نرم‌افزار reason کار می‌کنم. این دوره شامل ۱۴ جلسه دو ساعت و نیم است. دوره میکس هم هفت جلسه است اما شامل نرم‌افزار خاصی نمی‌شود و هرکسی می‌تواند با هر برنامه‌ای کار کند.

  • *تا کنون استقبال چطور بوده و امکان تمدید کلاس‌ها یا افزایش پذیرش هنرجو وجود دارد؟

این کلاس‌ها به همت آکادمی فروهر برگزار می‌شود و تا الان استقبال علاقه‌مندان خوب بوده و کلاً از این به بعد قصد دارم بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشم.

  • *چرا اینقدر در زمینه آموزش کم‌کار هستی؟

حقیقتاً وقت نمی‌شود! الان هم با برنامه‌ریزی تصمیم به برگزاری این کلاس‌ها گرفته‌ام.

  • *البته بعضی‌ها می‌گویند تدریس باعث سکون می‌شود.

اینطور نیست و اتفاقاً تدریس به هر فرد کمک هم می‌کند. چون گاهی اوقات هنرجویان موسیقی به مدرسین خود نکاتی را هم یاد می‌دهند. من تدریس را خیلی دوست دارم و سال‌ها پیش در مجتمع فنی تهران تدریس می‌کردم و کلاس‌های خصوصی هم داشتم.

  • *آنقدر که بچه‌های میکس و مستر یا صدابردار آموزش می‌دهند، تنظیم‌کننده‌های ما تمایلی به تدریس ندارند و به نظر می‌رسد که دوست ندارند برای خودشان رقیب بسازند.

دلیل اصلی عدم تدریس اغلب تنظیم‌کننده‌ها این است که همه نکات را تجربی یاد گرفته‌اند و چیزی برای آموزش ندارند. اما میکس و مستر نیاز به دانش دارد و فعالان این عرصه باید مطالعات زیادی داشته باشند می‌توانند تدریس هم انجام دهند.

  • *از کارهای شخصی که داری چه خبرهای جدیدی برای ما داری؟

این روزها پروژه‌های زیادی در دست تولید دارم ولی اکثر آنها به قطعیتی نرسیده که بخواهم اطلاع‌رسانی کنم. اما مثلاً یک قطعه با علی زندوکیلی در دست انتشار دارم. همچنین قطعات جدیدی هم با مهدی یراحی در دست تولید داریم.

  • *همکاری‌ تو با علی زندوکیلی جالب است.

اتفاقاً کار جالبی هم شده و طی روزهای آینده منتشر می‌شود و احتمالاً یک کلیپ هم داشته باشد. علی زندوکیلی خواننده خیلی خوبی است و در ژانر خودش به نظرم بی‌رقیب است.

  • *در این کار سعی کردی بُعد جدیدی از توانایی‌ها و صدای او را نشان بدهی یا با همان کاراکتری که در ذهن مخاطبان داشت، قطعه را تولید کردید؟

در این قطعه کاراکتر منحصر به فرد علی زندوکیلی را عوض نکردیم و نخواستیم مثل خیلی‌ها با تغییر ناگهانی مواجه شود. من تلاش کردم کمی مدرن‌تر شود ولی خودش همان است که قبلاً بود. اتفاقاً به نظرم کار خوبی هم کرد چون در غیر اینصورت مشابه خیلی‌هایی می‌شد که این روزها مشغول کار هستند و تم سنتی در کارهایشان دارند.

  • *برسیم به آخرین همکاری که با مهدی یراحی در قطعه «حیّک» داشتی و این هم فکر می‌کنم برای خودت تجربه جالبی محسوب می‌شد.

از ابتدا می‌دانستم که بازخوردهای قطعه «حیّک» خوب می‌شود و همان چیزی شد که فکر می‌کردم. تجربه و فرم جدیدی بود و این فرم کارها در موسیقی عربی اصلاً وجود نداشته است. دلیلش هم نمی‌دانم چیست که در آنور آب هم این مدل کارها را انجام نمی‌دهند؛ ولی من و مهدی یراحی تصمیم داریم در کارهای جدیدی که انجام می‌دهیم سراغ تجربیاتی برویم که قبلاً نبوده و انجام نشده است.

  • *چرا برای تولید این کار سراغ ریتم‌ها و فرم‌های عربی که در گذشته امتحان خودش را پس داده بود نرفتید و ریسک کردید؟

من همیشه دنبال انجام کارهای جدید هستم. شاید گاهی کارهایی انجام بدهم که قبلاً مشابه آنها را انجام داده بودم ولی همیشه تلاشم برای حرکت در مسیر جدید است. ما در قطعه حیک از ریتم جورجینا استفاده کردیم که قدیمی و معروف است اما قبلاً کسی به این شکل استفاده نکرده بود. البته به خاطر دارم اوایل که کارهای من منتشر می‌شد همه گارد می‌گرفتند ولی بعداً استقبال کردند و الان هم اینطور است. خود این ریتم جدید نیست ولی در تا کنون در موسیقی الکترونیک استفاده نشده بود. خود نسخه قدیمی و اصلی این کار هم خیلی شاد نیست ولی ما به هرحال آن را به شکل الکترونیک تنظیم کردیم.

  • *در مصاحبه‌ای که دو سال پیش داشتیم گفتی که یک سری ایده‌ها و تفکراتی در تنظیم و ساخت قطعات داری که به دنبال خواننده مناسب برای اجرای آنها هستی. نوع تنظیم قطعه حیّک هم در راستای همان تفکرات بود؟

ریتم جورجینا در تفکرات من نبود! (خنده) اما نکته مهم این است که مهدی یراحی یکی از معدود خواننده‌هایی است که برای کلام و وکال کارهایش  وقت بسیار زیادی می‌گذارد. به نظر من یکی از دلایل موفقیت مهدی یراحی این است که برای هر بخش از کارش وقت می‌گذارد و در تنظیم هم تعامل خوبی با همدیگر داشتیم.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است