خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را از سر خواهد گرفت
ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را از سر خواهد گرفت

ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را از سر خواهد گرفت

ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را از سر خواهد گرفت

ارکستر سمفونیک تهران، اردیبهشت ماه به مدت هفت شب در تالار وحدت تهران در حالی روی صحنه می‌رود که «لوریس چکناواریان» – آهنگساز و رهبرِ شناخته‌ شده‌- این ارکستر را رهبری خواهد کرد.

این اولین اجرای ارکستر سمفونیک بعد از اتفاقات و حاشیه‌های فراوانی است که در این مدت و با رفتنِ «علی رهبری» ایجاد شده است. ارکستر سمفونیک تهران با کنسرت مایستری «بردیا کیارس» در این کنسرت تعدادی از سوئیت‌ها، باله‌ها و اپراهای «لوریس چکناواریان» را به اجرا درخواهد آورد. این برنامه از چهاردهم تا بیستم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و وزارت کار نیز همراه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کنسرت‌ها را با هدفِ کمک به خیریه‌ها برگزار می‌کند.

«چکناواریان» در جشنواره‌ی موسیقی فجر همراه با ارکستر موسیقی ملی روی صحنه رفت، همچنین تعدادی از قطعاتِ او چندی قبل در شب آهنگسازانِ ایرانی به رهبری «سهراب کاشف» به اجرا درآمد. او به تازگی، ساخت چند سمفونی را نیز به اتمام رسانده است که از جمله‌ی آن می‌توان به سمفونی «تختی» اشاره کرد؛ اما او در این سال‌ها کمتر رهبری ارکستر را انجام داده است؛ اتفاقی که خودش دلیلِ آن را این‌طور می‌داند: «در این سال‌ها قصدم این بود که کارهایم را تکمیل و جمع‌آوری کنم و بر همین اساس از ناشران سراسر دنیا خواستم آثاری که در تمام این سال‌ها نوشته‌ام را در اختیارم قرار دهند و به این ترتیب آنها را به کامپیوتر منتقل کردم. این کار که بالغ بر ۱۸ هزار صفحه پارتیتور بود و چند سالی از من، زمان گرفت. دلم نمی‌خواهد روزی از دنیا بروم و کارهایم نصفه کاره بمانند. در پنج، شش سال اخیر به نوعی خودم را زندانی کرده و به کار آهنگسازی مشغول بودم چراکه برای من آهنگسازی مهمتر از رهبری ارکستر است و الان هم خوشحالم که آخرین اثرم با نام «مکاشفات یوحنا» را دیشب توانستم به سرانجام برسانم. به جز آن «سمفونی کوروش کبیر» را داشتم که در سانفرانسیسکو اجرا شد، «سمفونی عاشورا» را نوشتم، «سمفونی تختی» را هم که سال پیش به سرانجام رساندم. البته صحنه «مرگ صادق هدایت» را هم به تصویر کشیده‌ام که چون مستنداتی برای مرگ او نیست، بر اساس فانتزی‌های خودم و کتاب‌هایش، آن را نوشتم که نمی‌دانم چه زمانی می‌توان آن را اجرا کرد.»

این در حالی است که «علی رهبری» – رهبر پیشین این ارکستر- نیز به تازگی بعد از  رهبری کنسرتی ویژه  در شهر «براتیسلاوا» – پایتخت اسلوواکی-  طی مراسمی از سوی وزیر فرهنگ و هنر اسلواکی مورد تجلیل قرار گرفته است. این اتفاق به دلیل همکاری ۳۶ ساله‌ی این رهبر بین‌المللی با  ارکستر فیلهارمونیک اسلوواکی  است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است