خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آشنایی با موسیقی » یک آلبوم موسیقی چقدر هزینه دارد؟
یک آلبوم موسیقی چقدر هزینه دارد؟

یک آلبوم موسیقی چقدر هزینه دارد؟

اون اوایل وقتی تازه به دنیای موسیقی پا گذاشته بودم، برام جالب بود بدونم یه نوار کاست و حالا سی دی، چقدر آب می خوره تا به انتشار برسه. خب، کسی رو نمی شناختم اطلاعات بده و خیلی مهم هم نبود که حتماً دنبالش برم. می گن گذر پوست به دباغ خونه می افته و بالاخره گذر منم به خرج و مخارج تولید آلبوم افتاد. کار اول و دوم را به هزار بدبختی و کلی چک و چونه زدن و از این و اون تخفیف گرفتن به انجام رسوندم. راستش چیزی هم گیرم نیومد. ولی به قول معروف از رو نرفتم و کار سوم را از اوایل سال جاری کلید زدم.
حالا که تقریباً تموم شده و به زودی باید برم سراغ ناشر و مجوز و بعدش هم به امید خدا انتشار، گفتم بد نیس یه گزارشی از مخارج اون ارائه بدم تا اگه یکی مث خودم خیلی مایله بدونه پشت پرده تولید موسیقی چه خبره، یه ذره از عطش نادانسته هاش کم بشه.
عرض شود که خرج اصلی یه آلبوم مربوط به ضبط اونه. ابتدا پول اجاره استودیوس که معمولاً نقدی کار می کنن. بعد دستمزد نوازندگان، خوانندگان و ناظر ضبطه. بعدش هم اگه پای شاعر یا ترانه سرای زنده ای در میون باشه، باید حق و حساب اونم بپردازی. اگر هم مثل من سراغ شاعران مرده بری که دیگه خیالت از بابت این یه قلم راحته. مگه این که یکی بیاد ادعا کنه ورثه حافظه!! البته شوخی می کنم. تا حالا همچین آدم پر رویی پیدا نشده.
● هزینه های استودیو
استودیوهای ضبط به طور معمول از ساعتی ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان می گیرن. بستگی به سابقه اونا و نوع دستگاه هایی که خریدن و همچنین به اسم و رسم صدابردارش داره. به همین دلیل می تونه قیمتای مختلفی داشته باشه. مقدار ساعت مورد نیاز هم فرمول نداره. اگه تکنوازی و دونوازی باشه با چهار پنج ساعت سرش به هم می آد ولی اگه کار گروه نوازی ایرانی باشه و هر نوازنده ای بخواد خط خودش را تک تک بزنه و بره، اون وقت ممکنه بین ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت لازم بشه. این اختلاف هم به خاطر اینه که برخی کارهای ایرانی، تک صدایی نوشته می شن و طبیعتاً در استودیو خیلی زودتر جمع می شه. اما اونایی که یه مقدار چند بخشی یا چند صدایی نوشته باشن، کارشون بیشتر طور می کشه. یا اگه گروه کر باشه یا احیاناً نوازنده و خواننده هاشون خیلی حرفه ای نباشن، جناب تهیه کننده در مجموع ساعات بیشتری را باید در استودیو بگذرونن و البته از جیب مبارک هم خرج کنن.
● دستمزد نوازندگان و ناظر ضبط
نرخ نوازنده ها به طور معمول بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان برای هر قطعه حساب می شه. البته چنتایی از اونا که اسم و رسمی دارن، به کمتر از ۹۰ یا ۱۰۰ راضی نمی شن. در عوض ممکنه یکی پیدا بشه که ۴۰ یا ۵۰ هم قبول کنه. بستگی به رفاقتش با صاحب اثر داره و این که اول کار خیلی نخواد مته به خشخاش بزاره تا بلکه کم کمک کارش بگیره. اما حساب ناظر ضبط جداست. چون اون باید برای یک قطعه دست کم چهار یا پنج بار هنر نوازنده ها را کنترل کنه. برا همین دستمزدش برای هر قطعه حدود ۱۵۰ هزار تومنه و می تونه ۲۰۰ هم باشه. بستگی داره ناظر ضبط کی باشه و صاحب خرج کی.
● دستمزد خوانندگان
امان از دست این خواننده ها! واقعاً بی حساب و کتاب قیمت می دن. خیلی خیلی که کم بگیرن، دست کم چهار برابر دستمزد یه نوازنده پول می خوان. یعنی برای هر قطعه به کمتر از ۲۰۰ هزار تومن راضی نمی شن. معمولاً از ۳۰۰ شروع می شه و می ره تا ۵۰۰ و شاید یه ذره هم بیشتر. البته این مال خواننده هاییه که معروف نیستن و هنوز سیمای مبارکشون از سیمای مبارک جمهوری اسلامی مشاهده نشده. در اون صورت قضیه خیلی فرق می کنه. خودت را بکشی و چونه بزنی شاید به آهنگی ۵۰۰ هزار تومن راضی بشن. ولی معمولاً صحبت ۷۰۰ هزار و گاه یه میلیون تومنه. تعزیرات حکومتی هم که قرار نیس بیاد یقه شونو بگیره. هر جور می خوان می کشن بالا. اما خدا نکنه سر کارتون با خواننده های مشهور بیفته. دیگه نمی تونید حتی پول یه آهنگ را از جیب خودتون بدید. چون هر آهنگی بین ۳ تا ۶ و گاه تا ۸ میلیون تومن آب می خوره. در اینگونه موارد معمولاً سرمایه گذار که معمولاً یه ناشر مایه دارم هست، وارد گود می شه و به آهنگساز بخت برگشته می گه، حساب خواننده را من می دم و بعدش یه چک ۱۵، ۲۰، ۲۵ یا ۳۰ میلیون تومنی در وجه خواننده محترم صادر می کنه. یعنی آقای آهنگساز برو آهنگتو بساز!
● دستمزد شاعر و ترانه سرا
اینم از ۵۰ هزار تومن برا هر شعر یا ترانه شروع می شه تا ۵۰۰ هزار تومن. اونایی هم که خیلی دیگه اسم در کردن، ممکنه هر ترانه را تا یه میلیون تومن هم آب بکنن. من در این کار اخیر اصلاً سراغشون نرفتم. چون پارسال می خواستم یه کار ضبط کنم که نیاز به شعر جدید داشت. با یه بنده خدایی کاغذی نوشتیم و قرار شد وقتی اومد تو استودیو شعراشو خوند، ۵۰۰ هزار تومن پول بگیره و بره. خلاصه جور نشد که خود کار را کلید بزنیم و قرارداد روی کاغذ موند. طرف هم رفته شکایت کرده تا ۵۰۰ هزار تومنش را بگیره. می گه من از حقم نمی گذرم! ما هم که دیدم اینجوری نمی تونیم پیش بریم کلاً بی خیال خرید شعر شدیم و گفتیم این دو روزه عمرمونو با شعر شعرای مرده به سر کنیم بهتره!
● هزینه طراحی جلد سی دی
اینم خوشبختانه تعرفه داره. فعلاً حدود ۲۵۰ هزارتومن می گیرن. ممکنه ۱۰۰ هزاتومن بالا پایین هم بشه ولی در مجموع همینه. الته اگه بخوای فقط عکس خواننده روی جلد کار بشه، کمتر می شه.
● هزینه های متفرقه مثل غذا و کرایه
خب، بدون آب و غذا هم که نمی شه زندگی کرد. اونم تو استودیو که خداییش کم از عملگی نیس. از خودم نمی گم. اگه دوست نوازنده ای دارید بپرسید تا معلوم بشه کار چقدر سخته. اول این که کولر اتاق صدا، باید خاموش بشه. چون صدای فش فش اون مزاحمه. کم کم هوای اتاق هم گرم می شه و هم دم می کنه. بیچاره نوازنده یا خواننده بد جوری به زحمت می افته. هر ۵ دقیقه هم که نمی شه بیاد بیرون. بعدش وقتی کار طولانی می شه، دیگه هوش و حواس اولیه هم سر جاش نیس. ضمن این که گوش طرف خسته می شه و خیلی از ایراد ها را متوجه نمی شه. مث این که از موضوع پرت شدم.
آره داشتم می گفتم که نوازنده و صدابردار و غیره و ذالک، آب و غذا می خوان که معمولاً از بهترین رستوران محل باید سفارش بدی. رفت و اومدشون هم خرج خودشو داره. گاهی با دربستی می آن و می رن و گاه کرایه معمولی. یا گاهی لازم می شه یه کاغذ نت و یا یک نمونه صوتی را فوری به دست کسی برسونی. در نتیجه پیک می گیری و خلاصه چند هزار تومن پول ضمیمه اش می کنی. دیگه همین. عرضی نیس….

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است