خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » کوارتت «نیلز پ‌تر مولوار» روی صحنه می‌‏رود
کوارتت «نیلز پ‌تر مولوار» روی صحنه می‌‏رود

کوارتت «نیلز پ‌تر مولوار» روی صحنه می‌‏رود

به همت و دعوت نشر «موسیقی امروز تهران» و مصادف با روز جهانی موسیقی جز که از سوی یونسکو اعلام شده است، کوارتت «نیلز پتر مولوار» ۹ و ۱۰ اردیبشهت ماه در تالار وحدت به روی صحنه می‌‏رود. این کوارتت متشکل از دو نوازنده صاحب نام خارجی به همراه دو نوازندهٔ ایرانی است که به ارائه موسیقی در سبک جز خواهند پرداخت.

«نیلز پی‌تر مولوار»، نوازنده نروژی ترومپت و «ساموئل روهرر»، نوازنده سوئیسی درامز، در این دو شب همراه با سهیل شایسته‌پور نوازنده ویولن و ادیب قربانی نوازنده پیانو مهمان مخاطبان موسیقی جَز خواهند بود. «نیلز پتر مولوار» در سبک‌های مختلف از جمله جَز، اَمبیینت، الکترونیک و هاوس می‌‏‌نوازد و موسیقیِ او عموما ترکیبی از این سبک‌هاست. او در سال ۱۹۹۷ اولین آلبوم خود را با انتشارات ECM به نام خِمِر (Khmer) منتشر کرد. این آلبوم با استقبال فوق‌العاده‌ای از جانب مخاطبان و رسانه‌ها مواجه شد و پس از انتشار آن مولوار مورد توجه منتقدان، ناشران و اهالی موسیقی قرار گرفت. با توجه به موفقیت‌های آلبوم خِمِر، کمپانی ECM برای اولین بار در تاریخ خود اقدام به انتشار تک‌قطعه‌ای از آلبوم خمِر در قالب یک آلبوم کرد.

نیلز پیتر مولوار در حال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان ترومپت صاحب سبک در اروپا به شمار می‌رود. او اجراهای زندهٔ منحصربه‌فردی دارد و نوای ساز او نماد موسیقی نوردیک (موسیقی شمال اروپا) است. علاوه بر آن «ساموئل روهرر»، نوازندهٔ درامز سوییسی، یکی از نوازندگان نوگرا و صاحب‌سبک در عصر حاضر است. تسلط او بر سبک‌های مختلف موسیقی و سلیقه‌ منحصر به فردش، او را به یکی از پیشتازان موسیقیِ جَزِ معاصر تبدیل کرده است.

روهرر، سابقهٔ انتشار آلبوم با ناشرانی چون ECM و Intakt و HatHut و غیره را دارد و خود صاحب انتشارات arjunamusic records است.

سهیل شایسته‌پور نوازنده‌ ویولن سابقهٔ نوازندگی در ارکس‌تر فیلارمونیک و ارکس‌تر مجلسی تهران را در کارنامهٔ خود دارد. او در سال ۱۳۹۲ آنسامبل آدیوس را تشکیل داد و اجراهای موفقی از رپرتوار موسیقی معاصر، تانگو و جَز را با این گروه تجربه کرد، که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به شب پیاتزولا و شب قصه‌گویان اشاره کرد.

شایسته‌پور به همراه آنسامبل آدیوس با ساکسوفونیست مطرح اروپایی «اِنزو فاواتا» و گیتاریست ایتالیایی «مارچِلو پِگین» چند اجرا داشته و یک آلبوم در دست انتشار دارد. ادیب قربانی لیسانس نوازندگی پیانو از دانشگاه هنر تهران و فوق‌لیسانس آهنگسازی از دانشگاه تهران، موسیقی را زیر نظر دلبر حکیم‌آوا، گورگی ساراجیان، ربکا آشوقیان، هوشیار خیام، امین هنرمند، شریف لطفی و علیرضا مشایخی آموخت. او به عنوان نوازنده، با ارکستر‌ها و گروه‌های مختلفی همکاری کرده که از جملهٔ آن می‌توان به ارکستر سمفونیک تهران، به رهبری علی رهبری، پروژهٔ کارمینا بورانا، کر و ارکس‌تر کامه‌راتا، آنسامبل آدیوس، تریوی قصه‌گویان تهران اشاره کرد.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است