خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » کنسرتی برای متصل کردن موسیقی پاپ و اصیل
کنسرتی برای متصل کردن موسیقی پاپ و اصیل

کنسرتی برای متصل کردن موسیقی پاپ و اصیل

کنسرتی برای متصل کردن موسیقی پاپ و اصیل

نشست رسانه‌ای کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی «محمد معتمدی» و رهبری ارکستر «رضا شایسته» یکشنبه ۲۹ مرداد ماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در این نشست، «محمد معتمدی» از اینکه قرار است بعد از سال‌ها، پروژه‌ای به صورت منسجم آثاری از هنرمندان ایران را به صحنه ببرد، اظهار خوشحالی کرد. خوانندهٔ جوان موسیقی ایران قرار است در جدید‌ترین کنسرتِ خود آثارِ «مجید وفادار» را اجرا کند. این هنرمند نزدیک به سیصد تصنیف دارد و حالا قرار است هنگامِ اجرای آنان سازهای زهی و بادی حضور پررنگی داشته باشند. به همین خاطر است که ارکستر «چکاوک» به همراه ارکستر «نیایش» در این اثر معتمدی را همراهی می‌‌کنند و تمام تلاششان این است که رنگ و بوی آثار قدیمی مجید وفادار حفظ شود.

«علیرضا امینی» از مدیران برگزاری کنسرت «بگو کجایی» در ابتدای این نشست خبری گفت: «مجموعه آثار فاخر کلاسیک ایرانی آثاری هستند که به صورت سینه به سینه منتقل شده‌اند و یکی از هنرمندانی که طی دهه‌های گذشته از خود کارهای بسیار ارزشمندی بر جای گذاشته، استاد «مجید وفادار» است که قطعه‌های مربوط به این هنرمند تاثیر بسیاری در حوزه شنیداری موسیقی اصیل ایرانی داشته است.»

«محمد معتمدی» -خواننده موسیقی ایرانی- هم در این نشست گفت: «یکی از دلایلی که موسیقی اصیل ایرانی در ارتباط با مخاطب موسیقی ایرانی دچار چالش است، موضوع شعر و ترانه است. شما اگر دقت کنید، می‌بینید که ترانه‌های زیادی برای موسیقی سروده شده‌اند که ترانه سرا آن را مختص موسیقی نوشته است. ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی نواخته می‌شود ولی غزل مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می‌دوزیم به همین جهت بر این باورم اگر قرار است غزل در موسیقی استفاده شود باید واژه‌ها و ترکیب‌های جدیدی که در زندگی مردم ملموس‌تر است نیز مورد استفاده قرار گیرد که خوشبختانه در فضای ادبی امروز شاعران بسیار خوبی هستند که سروده‌های بسیار به روزی هم دارند. آثار گذشتگان همواره ورد زبان مخاطبان موسیقی ایرانی بوده؛ ولی خالقان این کار‌ها کمتر به مخاطبان معرفی شده‌اند؛ به همین منظور هدف ما از برگزاری این کنسرت این است که غفلت‌های موسیقی ایرانی را جبران کنیم و به جریان پیوند موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ در ارکستر گل‌ها توجه کنیم. قطع شدن این رشته و کنار گذاشته شدن این استادان از موسیقی باعث شد تا از به دست آوردن ذائقه موسیقی اصیلی ایرانی باز بمانیم و به کارهایی روی بیاوریم که بسیار عجیب و غریب است. ما دوست داریم این رشته‌های پاره شده را به هم متصل کنیم تا موسیقی ایرانی در‌‌ همان فرمت خود با توجه به ذائقه مخاطب امروز ایرانی ارائه شود.»

او به این نکته اشاره دارد که آثاری که در این کنسرت برای مخاطبان اجرا می‌شود، غیر از چند قطعه کمتر شنیده شده است: «شما اگر کمی جستجو داشته باشید، متوجه می‌شوید عموما آثار بازسازی شده باید همانی باشد که قبلا توسط آهنگساز یا خواننده خلق شده بود. من به خاطر دارم وقتی قرار بود در محضر استاد محمدرضا لطفی قطعه «ایران‌ای سرای امید» را بازسازی کنیم؛ ایشان دائم به این موضوع تمرکز داشت که در بازسازی‌ها باید به هدف بازخوانی و بازسازی توجه کرد. به هر حال هدف ما در برگزاری کنسرت پیش رو این است که انقطاع تاریخی که بین موسیقی اصیل ایرانی قدیم با موسیقی امروز ایران ایجاد شده به سهم خود مرتفع کنیم زیرا همه امروز نتایج این انقطاع تاریخی را هم در موسیقی ایرانی و هم در موسیقی پاپ می‌بینیم. ما می‌خواهیم با این برنامه و برنامه‌های مشابه فضایی را در سبد شنیداری مخاطب فراهم کنیم که این انقطاع دیگر وجود نداشته باشد.» ‌

«رضا شایسته» رهبر ارکستر «چکاوک» هم در این نشست رسانه‌ای با انتقاد از کمبود حمایت‌های دولتی از ارکسترهای خصوصی بیان کرد: «چرا وقتی از توسعه اشتغال سخن می‌گوییم این موضوع نباید در حوزه هنر اتفاق بیفتد؟ آیا از یک ارکستر چهل نفره نباید حمایتی انجام گیرد؟ من انتظار دریافت وام از مسئولی را ندارم اما خواسته‌ام این است که در حوزه اجاره سالن کمک بیشتری کنند. من عاجزانه از مدیران دولتی می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند؛ چرا که گروه‌ها و ارکسترهای به شدت نیازمند حمایت بیشتری هستند. وقتی آقای امینی پیشنهاد برگزاری این کنسرت را به مجموعه ارکستر چکاوک داد ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که کارهای ارائه شده بیشترین نزدیکی را به آثار استاد مجید وفادار داشته باشد. در حوزه خوانندگی هم باید بگویم که محمد معتمدی از جمله هنرمندانی است که حساسیت بسیار بالایی برای حضور در ارکستر‌ها و کنسرت‌های زنده دارد و من همواره به این موضوع دقت زیادی داشته و همواره خواهان حضورش در برنامه‌هایمان بودم. برنامه پیش رو در دو بخش اجرا می‌شود که در هر بخش آثار استاد مجید وفادار برای مخاطبان ارائه می‌شود و ما در هر قسمت بخش‌های آوازی نیز داریم که به خوانندگی آقای معتمدی اجرا می‌شود.» ‌

کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی حمد معتمدی با حمایت شرکت «شیناتک» (گروه هنری موزاوی) و همراهی انجمن موسیقی ایران ساعت ۲۱: ۳۰ روز نهم شهریور ماه در برج میلاد تهران با قطعات مجید وفادار اجرا می‌شود. در این کنسرت قطعات «به سوی تو»، «سفری در شب»، «غرور شکسته»، «گلباران»، «گل اندام»، «چون تو را دیدم»، «جلوه هستی» و «محفل مستی» اجرا خواهد شد. این آثار از جاودانه‌های استاد مجید وفادار هستند که توسط معتمدی و با همراهی ارکستر «نیایش» که در این اجرا میزبان نوازندگان مهمان ارکستر «چکاوک» است به صحنه خواهد رفت. رونمایی از آلبوم جدید معتمدی، رونمایی از تکنوازی‌های مجید وفادار و رونمایی از کتاب زندگینامه و آثار مجید وفادار از جمله برنامه‌های جانبی این کنسرت است که قرار است بعداز ظهر نهم شهریورماه در سالن رودکی برج میلاد برگزار شود.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است