خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » چگونه متخصص شبکه شویم؟

چگونه متخصص شبکه شویم؟

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز سازمان ها به شبکه های کامپیوتری مدرن جایگاهی در چارت سازمانی ارگان ها برای “مدیر شبکه” در نظر گرفته شده که با توجه به جایگاه مهم وی از حقوق و مزایای خوبی برخوردار است. وظیفه مدیر شبکه راه اندازی، نگهداری و بروزرسانی زیرساخت های شبکه می باشد .

یک متخصص شبکه چه تخصص هایی باید داشته باشد؟

آشنائی به اصول اولیه شبکه و آموزش شبکه :

یک مدیر شبکه باید تفاوت میان کابل ها ، اطلاعات جامع و کامل از سخت افزار و نرم افزار های مورد استفاده در شبکه مانند مدیریت پهنای باند ، دسترسی های سازمانی و … آشنا باشد

آشنائی با تجهیزات سیسکو و آموزش سیسکو :

سیسکو شرکتی معتبر در زمینه تولید روتر ، سوئیچ ، فایروال و … می باشد. یک مدیر شبکه بدون آشنائی با تجهیزات و امکانات سیسکو تقریبا از شبکه چیزی نمی داند ! شما جهت کار با این تجهیزات پیشرفته باید دوره های آن مانند CCNA – CCNP – CCIE و … را بگذرانید و با موفق بودن در دوره های فوق امکان اخذ اقامت در کشورهائی مانند کانادا ، استرالیا و … برای شما فراهم می باشد !  یک مدیر شبکه پیوسته باید در حال بروزرسانی معلومات خود در زمینه آموزش سیسکو و پشتیبانی سیسکو باشد بدلیل اینکه مدارک بین المللی این شرکت پس از ۳ سال منقضی می گردد و شما باید مجدد امتحان بدهید !

آموزش مایکروسافت  :

مدیریت شبکه بدون آشنائی با ویندوز سرورهای شرکت مایکروسافت امکان پذیر نیست ! یک مدیر شبکه باید توانایی راه اندازی اکتیودایرکتوری  ، تعریف دسترسی کاربران سازمان ، و مدیریت شبکه در سطوح پیشرفته را داشته باشد در غیر اینصورت انتساب مدیر شبکه به وی بسیار ساده انگارانه است . مدیر شبکه های سازمانی بزرگ تفاوت محسوسی با مدیریت شبکه های کوچک دارد چرا که مدیریت در شبکه های بزرگ دانشی فراتر از اشتراک گذاری پرینتر ها و فولدرها می طلبد .

آموزش میکروتیک  :

“من همیشه آدم های تنبل را برای انجام کار های سخت انتخاب می کنم چرا که آنها همیشه راه ساده ای برای انجام آن پیدا می کنند!” این جمله بیل گیتس را متخصصین شبکه درک می کنند ، بدلیل اینکه در بدترین شرایط تجهیزات میکروتیک و کنسول بسیار ساده مدیریتی آن با  پایداری بسیار عالی در شبکه به کمک آنها می آید ! هر جا به راه اندازی سرویس ها در مایکروسافت سخت باشد متخصصین شبکه سراغ تجهیزات ارزان قیمت میکروتیک می روند و راه اندازی هر سرویس در آن در کمتر از چند دقیقه امکان پذیر است!

اگر قصد کار در هتل و مراکزی دارید که نیاز به هات اسپات دارد میکروتیک بهترین گزینه است ، اگر نیاز به محدودیت اینترنت در سازمان دارید در کنار امکانات مایکروسافت ، میکروتیک نیز به کمک شما می آید و بهترین امکانات را در اختیار شما قرار میدهد. آموزش میکروتیک را در برنامه کاری خودتان قرار دهید.

آموزش ویپ :

با منسوخ شدن سانترال های قدیمی تلفن و محدودیت های فیزیکی آن در چند سال اخیر ویپ جای خود را در سازمان ها باز کرده است ، از مزایای راه اندازی ویپ می توان به : عدم محدودیت در شماره های داخلی ، امکان مکالمه در بصورت داخلی و رایگان در شعبه ها ، راه اندازی فکس نرم افزاری ، گزارشات کامل تماس و … نام برد ! پشتیبانی ویپ بسیار ساده و راه اندازی آن ارزان می باشد. آموزش الستیکس را حتما در برنامه کاری خودتان قرار دهید.

امنیت شبکه :

یک مدیر شبکه بدون رعایت موارد امنیتی و تست های متعدد می تواند برای شرکت دردسرهای فراوانی ایجاد کند ، برای مثال عدم بروزرسانی ویندوز و نرم افزار های آن ، نصب نبودن آنتی ویروس و یا رعایت نکردن موارد مختلف امنیتی سیستم VOIP و مخصوصا Elastix می تواند باعث دریافت قبض های چند میلیونی مکالمات خارجی گردد که شما از همه آنها بی خبر بوده اید!

اگر متخصص شبکه هستید به شما استفاده از آنتی ویروس کسپرسکی را پیشنهاد می کنیم ، کنسول مدیریتی این نرم افزار بسیار پیشرفته و دلچسب است !

مجازی سازی :

یک ادمین شبکه باید جهت مدیریت هر چه بهتر سرور ها مجازی سازی را فراگیرد ! شبکه بدون مجازی سازی یعنی شما باید با وجود نوسانات ارز برای هر کاری یک سرور با قیمت های بالا در ایران تهیه کنید در صورتی که بعضی نرم افزار های سازمانی با حداقل منابع سخت افزاری قابل اجرا  هستند. سرور های قدرتمند اچ پی برای راه اندازی همزمان سرویس هایی نظیر راه اندازی TMG ، اکتیودایرکتوری ،  VOIP الستیکس و … استفاده می شوند و برای راه اندازی نرم افزار های سبک نیازی به استفاده از این نوع سرورها نیست . مجازی سازی می تواند بخش قابل توجهی از منابع مالی سازمان صرفه جویی کند

انجمن تخصصی شبکه :

زکات دانش، آموختن آن است به اهلش ! پس اگر دانشی را در تجربیات شخصی خود یاد گرفتید آنرا در اختیار سایر متخصصین در انجمن تخصصی شبکه بگذارید ، قطعا برای ما سوالات و مشکلات فراوانی پیش خواهد آمد که با کمک هم می توانیم آنها را حل کنیم.

شما مینوانید در سایت سیسکوهوم در قسمت فایل های آموزشی شبکه آخرین PDF ها و ویدئوهای آموزشی را دانلود کنید.همچنین تیم فنی سیسکوهوم  مشاوره در زمینه پروژه های شبکه ، تدریس خصوصی شبکه در مشهد  و ویپ را در برنامه کاری خود قرار داده است.

موفق باشید

اشتراک گذاری
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است