خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» درباره‌ آزادگان سرافراز رونمایی شد
پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» درباره‌ آزادگان سرافراز رونمایی شد

پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» درباره‌ آزادگان سرافراز رونمایی شد

پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» درباره‌ آزادگان سرافراز رونمایی شد

شب گذشته «پوئم سمفونی سرزمین دلاوران» ساخته‌ی «احمد پژمان» با رهبری «شهرداد روحانی» – رهبر ارکستر سمفونیک تهران- و با شعری از «عبدالجبار کاکائی» با حضور سیدرضا صالحی‌امیری – وزیر فرهنگ و ارشاد- ، علی مرادخانی – معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ، محمود واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- ، خانواده‌های آزادگان و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین تعدادی از هنرمندان از جمله «فریدون شهبازیان» – مدیر ارکستر ملی- در تالار وحدت تهران رونمایی شد.

این اثر تازه‌ترین ساخته‌ی موسیقیدان و آهنگ ساز برجسته «احمد پژمان» است که در پنج قطعه با نام‌های «نیایش»، «آغاز نبرد»، «دربند دشمن»، «نبرد دلیران» و «جشن» به پاسداشت رشادت‌های آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی ساخته شده است. «پوئم سمفونی سرزمین دلاوران» با نیایش یزدان آغاز و سپس با جنگ و بعدها با اسارت، نبرد و شادی ادامه پیدا کرد؛ اثری که آهنگسازِ کارکشته‌اش، از موتیف‌ها و ریتم‌های موسیقی ایرانی نیز در آن بهره گرفته و از سازهایی چون تنبک، ضرب زورخانه و دف نیز در کنار سازهای کلاسیک بهره برده بود. اجرای این قطعه برای ارکسترِ سمفونیک تهران، قطعه‌ای دشوار بود و برای همین «شهرداد روحانی» و شاگردانش، روزهای دشواری را در تمرین پشت سر گذاشتند تا بتوانند اجرایی در شانِ آزادگان سرافراز داشته باشند. گروه کر شهر تهران به رهبری رازمیک اوحانیان و مهدی قاسمی نیز ارکستر سمفونیک تهران را در این اجرا همراهی می‌کرد.

در ابتدای این رونمایی، «فریبرز خوب نژاد»٬ مدیر موسسه پیام آزادگان از جانب آزادگان از تمام کسانی که در این سه سال در خلق این اثر تلاش کردند تشکر کرد:‌ «موسسه پیام آزادگان تولیدات خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله ادبیات داشته است؛ اما در زمینه موسیقی به دنبال یک اثر فاخر بودیم که حاصل آن «سرزمین دلاوران» بود. از آنجا که می‌خواستیم کار به بهترین شکل انجام شود، از اساتید این رشته بهره بردیم؛ در این میان برادر عزیزم – احمد پژمان- علاقه داشتند در باره رشادت‌های رزمندگان اثری تولید کنند و خوشبختانه از پیشنهاد ما استقبال کردند؛ همچنین آقای کاکایی نیز سرودن اشعار آن را با جان و دل پذیرفتند و در نهایت آقای شهراد روحانی با گروه ارکستر سمفونی تهران ما را در اجرای این اثر ارزشمند و بزرگ یاری کردند.»

او همچنین از همسران آزادگان و فرزندان آن‌ها که در مراسم حضور داشتند به عنوان کسانی که با صبر و استقامت خود در پشت جبهه به مبارزه پرداختند، تشکر کرد. در ادامه گروه ارکستر سمفونیک تهران این پوئم سمفونی را در پنج بخش اجرا کرد. در پایان این اجرا، «شهرداد روحانی» نیز از اینکه در اجرای اثری با موضوع آزادگان نقش داشته است، اظهار خوشحالی کرد:‌ »آزادگان، مردان شجاعی هستند که با رشادت‌های خود نگذاشتند یک وجب از خاک ایران عزیزمان به دست دشمن بیفتد.»

روحانی همچنین اظهار امیدواری کرد که این قطعه در شهرهای مختلف ایران و همچنین خارج از کشوراجرا شود:‌ « آقای وزیر آثار این چنینی کارهای بسیار ارزشمندی هستند که واقعا به حمایت احتیاج دارند و من امیدوارم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که این قطعه علاوه بر ایران در عرصه‌های بین المللی هم اجرا شود تا همه بفهمند ما چه عزیزانی دارم که برای میهن خود فداکارانه در عرصه حضور داشتند. ممنونم به خاطر تمام حمایت‌هایی که از موسیقی می‌شود و می‌دانم که لازم است حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد.»

در این اجرا همچنین «شهرداد روحانی» از «احمد پژمان» دعوت کرد تا روی سن رفته و درباره‌ی این اثر صحبت کند. حضور پژمان با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد. این استاد برجسته هم از کسانی که باعث شده‌اند تا این اثر روی صحنه برود، تشکر کرد و به این مساله اشاره کرد که موسیقی نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد و امیدوار است که این اتفاق رخ دهد:‌ « اعضای ارکستر سمفونیک تهران و گروه کُر زمان کافی برای تمرین این کار نداشتند؛ اما لازم است به همه آنها تبریک بگویم که امشب توانستند با تمام سختی‌ها این اثر را روی صحنه ببرند.» در پایان این مراسم از تمام کسانی که در این اجرا نقش‌آفرینی کرده بودند تجلیل به عمل آمد.

در توضیح این پوئم سمفونی آمده است: «بین آزادی و آزادگی تفاوت قابل اعتنایی است، آزادی سیاسی و اجتماعی از زمره ارزش های رایج تمدن غرب و دستاوردهای نوین انسان امروز است، اما آزادگی مفهومی درونی است، آزادگی معنوی و درونی و فردی برخاسته از متن تمدن های شرقی به ویژه ایرانیان است، ایرانیان آزادگی را در فرمانروایی بر اقوام و بیرون آمدن از قید بردگی و استعمار می دانستند، دو مفهوم آزادگی و بردگی در تاریخ دراز دامن ایران کهن، کارکردی گسترده داشته است و بر این مبنا آزادگان نام مترادف ایرانیان است به نظر می آید در جنگ تحمیلی این مفهوم به شکلی هوشمندانه باز تولید شد و اسرای ایرانی که بزرگترین دستاوردشان حفظ هویت ملی و دینی بود به نام آزادگان شناخته شدند این نامگذاری خردمندانه بار دیگر بر حفظ میراث هویتی ما تاکیدی مجدد بود. در سمفونی سرزمین دلاوران روایت ایران پیشاجنگ تا پساجنگ با تکیه به عناصر ملی و دینی، دو شیرازه اصلی هویت و استقلال کشورمان بیان شده است، این سمفونی در پاره نخست با روایت زندگی در متن جغرافیای ایران بزرگ شروع می شود و سازها یکپارچگی اقلیم پهناور میهنمان را در صلح و آرامش و استقلال می نوازند با ورود به پاره دوم سمفونی به جنگ بزرگ هشت ساله موسوم به دفاع مقدس می رسد و آغاز جنگ و اعزام های گسترده و بسیاری ایرانیان در برابر تهاجم بیگانه ترسیم می شود. سپس در پاره سوم سمفونی وارد اردوگاه های دشمن شده و روایت مقاومت آزادگان را در خاکریزهای پنهان نقل کرده و رنجهای آزادگان در بند را در کنار صبر و امید آنان به فتح نهایی بیان می کند و سرانجام در پاره چهارم و پنجم به فتح نهایی و ششم  جشن ورود آزادگان در بند می رسد. هر قسمت از سمفونی با عنوانی خاص از قسمت دیگر تفکیک شده است که زندگی جاری است، ما بسیاریم، خاکریز پنهان، فتح نزدیک است و کاروان عاشقان در راه عناوین این بخش هاست.»

  • سخنانِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه‌ی اجرای پوئم سمفونی سرزمین دلاوران

در پایان این مراسم، «سیدرضا صالحی امیری» – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-  در جمع خبرنگاران حاضر شد و در سخنانی گفت: «امشب شب بسیار زیبا و حاصل تلاش چند ماهه‌ی دوستان هنرمندی بود که تلاش کردند تا از آزادگان سرافراز جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی تجلیل کنند و خانواده‌ی آزادگان و شهدا نیز از این برنامه دیدن کردند. همین ماجرا، دلیلی برای گسترش گروه های موسیقی به ویژه ارکسترها در سطح ملی است.»

او همچنین ادامه داد:‌ «نسل جوان ما امروز به نشاط نیاز دارد و موسیقی یکی از کانون های اصلی نشاط نسل جوان است. موسیقی ما در حوزه آیینی، مقامی، سنتی و موسیقی ارکسترالی که امشب شاهد اجرای آن بودند موضوعاتی بسیار ارزشمند هستند که همه یک پیام دارند؛ اینکه جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری به نشاط، تعامل و تامین نیاز فرهنگی از مجرای موسیقی و سایر حوزه های هنر مانند سینما، شعر و نقاشی نیازمند است. به هر ترتیب من صمیمانه از معاونت هنری وزارت ارشاد، آهنگساز و رهبر ارکستر و به ویژه آزادگان عزیز که امشب با لبخند زیبا در این جمع حاضر بودند تشکر می کنم.»

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است