خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » پاسداشت ۴۰ سال تلاش متعهدانه خالق نغمه‌های ماندگار
پاسداشت ۴۰ سال تلاش متعهدانه خالق نغمه‌های ماندگار

پاسداشت ۴۰ سال تلاش متعهدانه خالق نغمه‌های ماندگار

 پاسداشت ۴۰ سال تلاش متعهدانه خالق نغمه‌های ماندگار

استادِ آهنگساز در آستانه‌ی ۷۰ سالگی، تقدیر شد. بسیاری از آهنگسازان و بزرگانِ موسیقی در این آیین گرد هم آمدند تا پاسداشتی برای آهنگسازی برگزار کنند که بسیاری از آثارش برای همیشه ماندگار است. «مجید انتظامی» از معدود آهنگسازانی است که بیشترِ عمرِ خویش را در زمینه‌ی موسیقی بی‌کلام فعالیت کرده است؛ همان موسیقی‌ای که بسیاری می‌گویند مخاطبِ عام نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند؛ اما رازی است در نغمه‌های آهنگسازِ ۶۹ ساله که بسیاری از آثارش برای همیشه در حافظه‌ی تاریخی مردمانِ این سرزمین باقی مانده است.  در مراسم بزرگداشتِ او اهالی موسیقی، سینما و مدیران فرهنگی به پاس خدمات ارزنده و خلاقیت‌های ماندگار او و  کارنامه درخشان و غنی‌اش‌ و همچنین حضور و جایگاه تأثیرگذارش در عرصه موسیقی سینما به‌ویژه، سینمای انقلاب و دفاع مقدس سخنرانی کردند از چکناواریان تا هوشنگ کامکار، شاهین فرهت، حسام‌الدین سراج، محمد سریر و خیلی‌های دیگر.

مراسم با تلاوت قرآن مجید آغاز و بعد از آن، بخش‌هایی از فیلم «بوی پیراهن یوسف» پخش شد. در ادامه نیز فعالیت‌های مجید انتظامی در سال‌های حضورش در سینما در کلیپی مرور و «حامی» قطعه‌ای را برای حاضرین اجرا کرد. بعد از آن نوبتِ اهالی موسیقی شد تا درباره‌ی ابوییست و آهنگسازِ برجسته سخن بگویند.

اول «لوریس چکناواریان» در سخنانِ کوتاهی گفت: «مجید، خدمت بزرگی به موسیقی و سینمای ایران کرده است. همانطور که میوه از درخت دور نمی‌افتد، خانواده بزرگ انتظامی هم به هنر خدمت کرده‌اند.» اما «هوشنگ کامکار» در بخش دیگر مراسم گفت: « این مجلس باشکوه جای شکر دارد؛اما به من نگفتند که باید صحبت بکنم. از دوره جوانی که در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل می‌کردم با مجید انتظامی آشنا شدم. ایشان از نوازندگان ارکستر سمفونیک بودند. آن زمان نواختن در ارکستر به‌راحتی امروز نبود. معتقدم که موزیسین ایرانی باید چیزی بسازد که هویت ایرانی داشته باشد و دارای هویت ملی باشد. ایشان کار را به گونه‌ای می‌سازند که روی تم‌ها و ملودی‌های ایرانی کار می‌کند و آثار ایشان کاملا ایرانی است و هویت ملی دارد. استفاده از تم‌های موسیقی ایرانی در آثار کلاسیک بسیار باارزش است. چند روز پیش خبر آمدن ارکستری از ایتالیا به ایران را شنیدم که در ایران اپرایی از جوزپه وردی را اجرا کرده بودند که در نوع خودش جالب بود. اما همین ارکستر به ایتالیا می‌رود و آنجا هم آثار وردی را اجرا می‌کنند. ای‌کاش این ارکستر در ایتالیا آثاری از آهنگسازان ایرانی اجرا می‌کرد..»‌

«محمد باشه‌آهنگر» هم به این مساله اشاره کرد که این مراسم در خاطره‌اش خواهد ماند:‌ «احساس زلال آثار شما تصویر نو و بدیع به من می‌داد. شما زیر سایه پدر نماندید و در ساخت موسیقی مستقل عمل کردید. بسیاری از سازهای کوبه‌ای، زهی و احساسی شما در فیلم‌های داستانی که موسیقی آن را کار می‌کنید تاثیر زیادی بر مخاطب دارد.»

او همچنین برای «عزت‌الله انتظامی» آقای بازیگر- آرزوی سلامتی کرد: «یادآوری می‌کنم شما حالا دیگر تنها، میوه درخت عزت‌الله انتظامی نیستید بلکه، خود درختی تنومند هستید.»

«محمد سریر» سخرانِ بعدی بود که تاکید کرد که «مجید انتظامی» توانست از زیر سایه‌ی پدرش بیرون بیاید: «با توجه به اینکه استاد عزت‌الله انتظامی شخصیت بزرگ و برجسته‌ای در هنر به شمار می‌رود، مشکل است کسی از زیر سایه پدرش برجسته و مستقل شود. او از درون این سایه برخاست و وجه مستقلی در موسیقی متن فیلم از خود نشان داد. این آثار در زندگی بسیاری از ما تاثیر دارد، قدرت نفوذ آثار او بسیار زیاد است و مخاطب را همراه می‌کند، با مجید از هنرستان موسیقی آشنایی دارم، گاهی با انگیزه کمتر یا بیشتر و یا کسالت آثار را خلق کرده اما همه آثار او ماندگار شده‌اند.»

«سیدرضا میرکریمی» در بخشی دیگر از این مراسم با اشاره به حسرت‌هایش از عدم همکاری با مجید انتظامی، گفت: «اگرچه افرادی که یک رشته را پیش می‌برند، موفق‌تر هستند، اما او وجوه مختلفی را دنبال کرده و به همه آن وجوه بسیار عمیق توجه می‌کند.من با موسیقی شما خاطره دارم و امیدوارم اجازه همکاری به من بدهید و اثرم با موسیقی شما ماندگارتر شود.»

«کامران ملکی» هم که از سوی مدیرعامل خانه سینما در این مراسم شرکت کرده، گفت: «به عقیده من آقازاده‌های سیاسی، خود را به سیاست و سیاسیون می‌چسبانند؛ اما آقازاده‌های هنری به هنر تجلی می‌بخشند. ایشان ریاست کانون آهنگسازان را برعهده داشتند، بسیاری از فیلمنامه‌نویسان حین نگارش ملودی ایشان را به ذهن می‌آوردند. آقای انتظامی معتقدند باید نفس نوازنده در کار قرار بگیرد. کمک انتطامی به موسیقی تربیت نوازنده و حفظ آنهاست. انتظامی یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان حال حاضر کشور است که نزدیک به ۱۰۰ موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه‌ای نوشته است و کمتر هنرمندی را سراغ داریم که از چنین گستره وسیعی از فعالیت برخوردار باشد. موسیقی آثاری چون «آژانس شیشه‌ای»، «روز واقعه»، «از کرخه تا راین»، «ترن»، «دوئل»، «سردار جنگل»، «عقاب‌ها»، «مریم مقدس»، «کانی مانگا»، «بوی پیراهن یوسف» و ده‌ها فیلم سینمایی دیگر، یا موسیقی سریال‌هایی چون «تنهاترین سردار»، «مردان آنجلس»، «شیخ بهایی»، «کلاه پهلوی» گوشه‌هایی از کارنامه این هنرمند بزرگ است.»‌

در ادامه حمید حامی قطعه‌ای از سمفونی ایثار را اجرا کرد و پس از اجرا گفت: «همیشه وقتی درباره سابقه‌ی من صحبت می‌شود، نام استاد انتظامی در کارنامه‌ام می‌درخشد، متأسفانه استاد ناصر فرهودی از دنیا رفتند و می‌دانم که استاد انتظامی از این موضوع بسیار ناراحت هستند. امیدوارم روح استاد فرهودی قرین رحمت الهی باشد.»

پس از حامی گوهر خیراندیش که به دلیل شکستگی پا نتوانست روی سن برود گفت: «انتظامی دردانه هنر، ستاره این مجلس است و برای من سخت است که درباره وی صحبت کنم. وقتی آذر عزیز کنار بچه‌هاست، آقا مجید می‌تواند نت‌هایش را بنویسد. البته آقا مجید خودش در کارهای خانه هم کمک می‌کند. روزی به خانه مجید زنگ زدم و من را نشناخت. بعدها زنگ زد و گفت: «ببخشید، آن روز تو را نشناختم، چون مشغول نوشتن اثری و در حال دیگری بودم.» آدم خدا را شکر می‌کند که با کسی در ارتباط است که گاهی چنان شیدا می‌شود که دیگری را نمی‌شناسد و من از چنین اتفاقی نه‌تنها ناراحت نشدم که خیلی هم خوشحال شدم.»‌

«مسعود جعفری جوزانی» در ادامه درباره مجید انتظامی گفت: «برای فیلم موسیقی ساختن کار بسیار سختی است چون سازنده موسیقی آزاد نیست. مجید همه حس و وجودش را برای موسیقی فیلم می‌دهد. موسیقی انتظامی پر از حس، عظیم و فوق‌العاده است. مجید از مردم نبریده و همچنان انرژی برای آثار می‌گذارد.»

«حسام‌الدین سراج» نیز در بخش دیگر مراسم گفت: «از مجید اخلاق مداری، صبر، متانت و مهربانی آموختم، بزرگ‌ترین ویژگی هنرمندی چون انتظامی باهوشی است. مجید ستون فقرات موسیقی و سینما است. تبریک می‌گویم به خانواده انتظامی زیرا استاد در برخورد با خانواده بسیار متین هستند. همچنین  خداوند آقای بازیگر سینمای ایران را حفظ کند و مجید انتظامی در سلامتی کامل برای مردم ایران آثار ارزنده بیشتری خلق کند.»

در این مراسم «مجید انتظامی» که همچنان از درگذشتِ دوستش – ناصر فرهودی- غمگین است، از او یاد کرد و دیگر هنرمندانِ بزرگی که در این سال‌ها از دست رفته‌اند و از جمله «علیرضا خورشیدفر و آندره آرزومانیان:‌ «متأسفانه ما هنرمندان حوزه موسیقی را از دست می‌دهیم؛ اما هنوز آنگونه که شایسته است از هنرمندان موسیقی تقدیر و تجلیل نمی‌شود. ناصر فرهودی از بزرگان موسیقی بود که به تازگی او را از دست دادیم«.

او همچنین از همسرش «آذر صدر صالحی» برای چهل سال زندگی و صبر تشکر  کرد: «او در بارداری صندلی‌های استودیو را کنار هم می‌گذاشت و می‌خوابید که من تنها نباشم.

در ادامه مراسم بخشی از موسیقی و تصاویر فیلم‌هایی مانند از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف ، دوئل، بای سیکل ران، روز واقعه و آژانس شیشه‌ای در قالب کلیپی برای حاضران پخش شد و پس از آن یادداشت سید‌ ضیاءالدین دری کارگردان کلاه پهلوی یادداشتی که نتوانسته بود در مراسم حاضر شود برای عموم قرائت شد.در ادامه محسن مؤمنی شریف، محمد حمزه‌زاده، لوریس چکنواریان، رضا میر‌کریمی، مسعود جعفری جوزانی و هوشنگ کامکار برای تجلیل از مجید انتظامی برروی صحنه آمدند و لوح تقدیر مراسم توسط محسن مؤمنی به انتظامی اهدا شد سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز دیوان حافظ به همراه هدیه‌ای به مجید انتظامی استاد موسیقی اهدا کردند.
.
در خاتمه مراسم انتظامی از حضار خواست تا مستند ابوایست را که دو سال برای آن زحمت کشیده شده را ببینند و پخش مستند پایان‌بخش مراسم بود. «اُبوایست» به مدت ۱۰۰ دقیقه، نام مستند بلندی است که زندگینامه استاد مجید انتظامی را روایت می‌کند. این مستند پرتره‌ای از مجید انتظامی است که به کارگردانی و نویسندگی امیرصادق محمدی توسط موسسه نجوای زلال هنر و به تهیه کنندگی مرکز مستند سوره تولید شده است. این مستند روز گذشته در مراسم تقدیر از انتظامی رونمایی شد
.
مجید انتظامی متولد ۱۸ اسفند ۱۳۲۶در تهران آهنگساز، نوازنده اُبوا و مدرس موسیقی است و از آهنگسازان برجسته سینمای ایران به شمار می‌آید. او از دههٔ ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های «بای سیکل ران»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای» و «دیوانه‌ای» از قفس پرید، مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر می‌باشد
.
انتظامی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و درسال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر، نشان افتخار دریافت کرده است. او فرزند عزت الله انتظامی بازیگر کهنه‌کار سینمای ایران است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است