خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آشنایی با موسیقی » نوبت حکمرانی بازی‌ها
نوبت حکمرانی بازی‌ها

نوبت حکمرانی بازی‌ها

نوبت حکمرانی بازی‌ها

چه از آن دسته‌ای باشید که دل و دینشان را در مقابل بازی‌ها می‌بازند، کار و زندگی‌شان را ول می‌کنند و می‌نشینند پای بازی‌های ویدئویی (حتی دیده شده که ناهار و شام را هم همان جا می‌خورند) یا از آن گروهی باشید که اصلا سراغ اینطور سرگرمی‌ها نمی‌روند، این روزها یک گزینه وجود دارد که بدیهی است: موسیقی بازی‌های ویدئویی، راه‌حلی اساسی برای تمرکز است.

بیایید دوباره به ماجرا نگاه کنیم. بازی‌های ویدئویی بالاترین تمرکز را می‌خوهند؛ کافی است حواستان یک لحظه پرت شود و تیر بخورید یا بلایای آسمانی و زمینی دیگری سر کاراکترتان بیاید. افرادی که بازی می‌کنند، برای اینکه بتوانند به مرحله بعدی بازی بروند، موانع را رد می‌کنند، درهای قفل‌شده را باز می‌کنند، برای اجتناب از تله‌ها به موقع جا خالی می‌دهند و فرار می‌کنند. به همین دلیل، موسیقی انتخاب‌شده برای بازی‌های ویدئویی عموما بیشتر از آنچه فکر کنید، استراتژیک است و در قالب آهنگ‌های مدرن حسی حماسی را انعکاس می‌دهد.  موسیقی این بازی‌ها صرفا جلوه‌های صوتی نیست.

بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته، افرادی که صدای موسیقی را موقع بازی خاموش نمی‌کنند، عملکرد بهتری نسبت به افرادی دارند که صدای بازی را قطع می‌کنند. برای مثال سیو-لان تان استاد روان‌شناسی و همکارانش یکی از بازی‌ها را بررسی کرده‌اند و نشان داده‌اند که موسیقی و جلوه‌های صوتی در عملکرد بازیکنان تاثیرگذار است. درواقع موسیقی بازی‌ها، تمرکز بازیکنان را افزایش می‌دهد.

ارتباط بین موسیقی و تمرکز در مقاله‌ها و تحقیقات بسیاری اثبات شده است. یکی از این مقاله‌ها نشان می‌دهد که موسیقی میزان کارایی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. حال همین الگو را می‌توان در زندگی روزمره پیاده کرد؛ زندگی‌ای که خودش گاه شبیه بازی می‌شود. موسیقی تاثیری مثبت بر شرایط روانی فرد دارد و باعث می‌شود به شوق بیاید و تبدیل به محرکی برای فرد می‌شود. فردی که می‌خواهد خانه را تمیز کند، یا کارهایی از این دست را انجام دهد، عموما ترجیح می‌دهد موسیقی‌ای با تمپوی بالا بشنود (مثل راک). ولی وضعیت در زمان کار کردن یا درس خواندن فرق می‌کند؛ آدم ترجیح می‌دهد به آسمان و زمین متوسل شود که بتواند چند ساعتی را پشت میزش بنشیند و تمرکز داشته باشد. موسیقی بازی‌های ویدئویی می‌تواند بهترین گزینه باشد. اول آنکه ترانه ندارند؛ چون متن ترانه باعث می‌شود حواس آدم پرت کلمات شود. دوم اینکه موسیقی این نوع بازی‌ها برای ایجاد تمرکز بیشتر طراحی شده‌اند. البته باید حواستان باشد که موسیقی چه نوع بازی‌ای را انتخاب می‌کنید؛ بعضی از موسیقی بازی‌ها برای ایجاد هیجان و اضطراب ساخته شده‌اند؛ استفاده از این نوع از آهنگ‌ها برای کار و افزایش تمرکز اوضاع را بدتر از قبل میکند؛ از چاله به چاه.

حال بگذارید موسیقی بازی‌های ویدئویی را هم هل بدهیم توی لیست موسیقی‌هایی که موقع کار یا مطالعه گوش می‌کنیم.

 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است