خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آشنایی با موسیقی » نت‌های موسیقی تحت تاثیر تکنولوژی
نت‌های موسیقی تحت تاثیر تکنولوژی

نت‌های موسیقی تحت تاثیر تکنولوژی

تولد فناوری دیجیتال، اتفاق بسیار مهم و تعیین کننده ای را در دنیای موسیقی رقم زد
ورود فناوری به عرصه موسیقی مانند سایر عرصه ها با اختراع IC در دهه هشتاد، متقارن شد. این تغییر فناوری در عرصه موسیقی، انقلابی به پا کرد و موجی از مخالفت ها و تحسین ها را با خود به همراه آورد، همان اتفاقی که با ساخت اولین سینتی سایزر آنالوگ پلی فونیک در دهه هفتاد رخ داد. در عصر آنالوگ سررشته تمام مراحل فرایند صنعت موسیقی به استودیو ختم می شد. کار با دستگاه های آنالوگ اعم از سازهای موسیقی و وسایل مورد استفاده در فرایند ضبط و ویرایش در ارتباط مستقیم با تخصص کاربر بود و امکان ثبت تنظیم دستگاه وجود نداشت.
اگر برحسب اتفاق قرار بود کاری در چند استودیوی مختلف ضبط و بعد در یک استودیو ویرایش و میکس شود مشکلات فنی زیادی گریبان صدابردار و تکنسین و مهندس استودیو را می گرفت و گه گاه تکه های ضبط شده در استودیوهای مجزا با اختلاف فاحشی در حجم و قدرت صدا، با یکدیگر میکس می شدند. با تولد فناوری دیجیتال اتفاق بسیار مهم و تعیین کننده ای در دنیای موسیقی افتاد. بعد از این نوازنده ها و صدابرداران و مهندسان صدا قادر شدند تا تنظیم ساز یا دستگاه را به حالت دلخواه ذخیره کنند و هر موقع که به همان صدا با مشخصات اولیه نیاز داشتند با Load کردن آن تنظیم از دردسر فرایند پراشتباه و وقت گیر تنظیم مجدد، خلاص شوند. با پیشرفت فناوری دیجیتال و حضور بسیار پررنگ و موثر کامپیوترها، نرم افزارها و استودیوهای مجازی در عرصه موسیقی فرایند کار در عین تخصصی شدن، ساده تر شد و نسخه های خانگی این نرم افزارها هم ساخته شد. نرم افزارهای استودیوی مجازی مانند Cakewalk و CubaseVST هم جنبه حرفه ای و هم جنبه آماتوری دارند. امروزه تقریبا تمام سازهای خانگی هم به پورت MIDI مجهز هستند که این پورت رابط بین ساز و کامپیوتر یا میزهای میکس است. در کنار تمام این اتفاقات رواج اینترنت و پربار شدن محتوای موسیقی دیجیتالی اعم از آموزش های آن لاین ، اتودها و کتب خودآموز اینترنتی، اطلاعات یک عمر دانشمندان و نظریه پردازان موسیقی در اختیار تمام علاقه مندان موسیقی این کره خاکی قرار گرفت.
رسانه های جمعی هم با تزریق انواع موسیقی صنعتی، سلیقه جهان را چه خوب چه بد، یک دست کرد. مجموعه این رخدادها حرکت نوپایی را در عرصه موسیقی موجب شد و آن حضور بسیار بسیار پر رنگ نیمه حرفه ای ها و آماتورهاست. همان گونه که هر فناوری و تبعات آن جنبه های مثبت و منفی دارد، با حضور فناوری اطلاعات در موسیقی و باز شدن پای آماتورها به این عرصه دو دیدگاه کاملا متضاد شکل گرفت. دیدگاه اول که از طرف حرفه ای ها مطرح می شود، آسان شدن کاذب فرایند ضبط و ویرایش را دلیل اصلی ضعف بیشتر کارهای آماتوری می داند. به عقیده مطرح کنندگان این دیدگاه با ظهور فناوری اطلاعات و کشیده شدن فرایند تولید و ضبط به خانه ها و استودیوهای آماتوری، عملا پارامتر تعیین کننده مهارت و تجربه و تخصص از برنامه حذف شده است. رواج کارهای خانگی و برپایی استودیوهای آماتوری در دنیا و به خصوص کشور ما به قدری سریع و پرتعداد بود، که از مراجعات نوازندگان به استودیوهای حرفه ای به طور محسوسی کاسته شده و درآمد حرفه ای های این حوزه کاهش یافته است.
از طرف دیگر با به کارگیری Sampleهای صوتی سازهای هزینه بری مثل سازهای زهی و بادی برنجی درآمد نوازندگان این سازها هم به شدت کاهش یافته که خشم این عده از نوازندگان را از فناوری اطلاعات به همراه داشته است. دیدگاه دیگر که غالبا از طرف تهیه کننده ها، آهنگسازان و نوازندگان مطرح می شود ورود فناوری اطلاعات را به حوزه موسیقی، انقلابی در این عرصه می دانند که جنبه مثبت آن در کفه ترازو بر جنبه های منفی آن سنگینی می کند. به عقیده این گروه فناوری اطلاعات بار بزرگی را از نظر هزینه ای از دوش تهیه کنندگان و آهنگسازان برمی دارد و رواج این فناوری را در استفاده خانگی و آماتوری باعث شکوفا شدن استعدادهای جوانان کشورهای درحال توسعه و مناطق محروم می داند. با خانگی شدن فرآیند تولید، ضبط و ویرایش موسیقی، هنردوستان روستاها و مناطق محروم که دسترسی به استودیو برایشان سخت یا خیلی گران است، می توانند کارهای خودشان را با حداقل هزینه و صرفه جویی در وقت انجام دهند. در دنیای مدرن امروز، استودیوهای تخصصی برای هر کار وجود دارد، استودیوهایی هستند که فقط کار ضبط سازهای ضربه ای ـ پوستی را انجام می دهند و استودیوهایی فقط مخصوص کارهای الکترونیکی وجود دارند و استودیوهای تخصصی ضبط صدای گروه کر.
همچنین قیمت استودیوهای حرفه ای در کشورها با هم تفاوت دارد. از این رو تهیه کنندگان که بعضی وقت ها بدشان نمی آید کار با حداقل هزینه انجام شود،فرایند آهنگسازی و ضبط را به کشوری درحال توسعه محول می کنند. این اتفاق در موسیقی پاپ به وفور افتاده است. می توان کارهای پرفروش و مطرح زیادی را فهرست وار ذکر کرد که به سفارش تهیه کننده ها، در کشورهای درحال توسعه ضبط شده اند. در آن طرف دنیا، تهیه کنندگان با به کارگیری فناوری اطلاعات کارهای ضبط شده در استودیوهای آماتوری یا حرفه ای کشورهای درحال توسعه را دریافت کرده و صدای خواننده را روی آن میکس می کنند و با رسانه های جمعی خودشان به گوش مردم سراسر جهان می رسانند. فناوری اطلاعات آورده های زیادی با خود دارد: سرعت بالا در فرایند ضبط و ویرایش، دسترسی آسان به آرشیوها، انتقال سریع علم و تکنیک، اعمال افکت هایی که با فناوری آنالوگ غیرممکن بود و پایین آوردن هزینه ها. با استفاده از این فناوری با تنوع وسیعی در دنیای موسیقی روبرو می شویم اما نباید فراموش کرد که حضور آماتورها و کیفیت پایین تر کارها، خارج شدن بخشی از کار از دست حرفه ای ها و کلیشه ای شدن کارها از پارامترهای منفی ورود این فناوری به حوزه موسیقی است.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است