خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » مصاحبه و گفتگو » میلاد درخشانی: هنوز نتوانسته‌ام خودم را پیدا کنم
میلاد درخشانی: هنوز نتوانسته‌ام خودم را پیدا کنم

میلاد درخشانی: هنوز نتوانسته‌ام خودم را پیدا کنم

میلاد درخشانی: هنوز نتوانسته‌ام خودم را پیدا کنم

قطعه تصویری «پیش‌درآمد اصفهان»، یکی از آثار استاد جلیل شهناز به نوازندگی میلاد درخشانی.

این آهنگساز پیش از این اعلام کرده بود به مرور، قطعاتی را به صورت تصویری منتشر می‌کند که این قطعه یکی از آن مجموعه کارها است. «پیش‌درآمد اصفهان» یکی از آثار استاد جلیل شهناز است که سال ۸۲ در آلبوم «۱۵ قطعه برای تار» توسط شرکت فرهنگی-هنری «چهارباغ بانگ» منتشر شده است.

این نوازنده تار که تصمیم گرفته این قطعه را به یاد استادش منتشر کند، درباره آن به «موسیقی ما» می‌گوید: «از سال‌ها پیش به قطعه «پیش‌درآمد اصفهان» علاقه‌مند بودم و تصمیم گرفتم اجرایی از آن را منتشر کنم. قرار نیست حتماً در زمان تولد یا فوت یک هنرمند، به یاد اساتید بیفتیم؛ بلکه می‌توان در هر لحظه به یاد بزرگان بود و از آنها یاد کرد و این ویدئو هم یادبودی از استاد جلیل شهناز است.»

مکتب اصفهان جزو یکی از مکاتب اصلی در موسیقی سنتی ما است و میلاد درخشانی هم سال‌ها در این مکتب آموخته و نواخته است. او درباره وفاداری‌اش به این مکتب در این قطعه می‌گوید: «من در این قطعه سعی کرده‌ام اصول مکتب تارنوازی اصفهان را رعایت کنم. من سال‌ها در مکتب اصفهان کار کرده‌ام و چه به صورت غیرمستقیم و چه مستقیم در این مکتب ساز زده‌ام. بنابراین تلاش کرده‌ام در این قطعه تمام تکنیک‌ها و اصول اجرایی مکتب اصفهان را رعایت کنم. البته به مقدار بسیار جزئی دید شخصی خود را هم در این قطعه وارد کرده‌ام اما سعی کرده‌ام به اصل آن پایبند باشم.»

علاوه بر این، درخشانی به تازگی قطعه باکلام «دیوار» را در فضایی الکترونیک منتشر کرده که درباره آن می‌گوید: «چون قطعه «دیوار» یک‌مقدار پیچیدگی‌های ساختاری داشت، فکر می‌کردم ممکن است کمی برای گوش مخاطب غیرحرفه‌ای سنگین باشد؛ اما وقتی منتشر شد و بازخورد آن را دیدم، متوجه شدم که اشتباه کرده‌ام و مخاطب غیرحرفه‌ای هم در حال رفتن به سمت حرفه‌ای شدن است و خدا را شکر، بازخورد خوبی از این قطعه گرفتم.»

این موزیسین علاوه بر تار (که ساز تخصصی‌اش است) در نواختن سه‌تار، عود، گیتار و چند ساز دیگر هم تبحر دارد و تاکنون آلبوم‌های «هیچم خبر از هیچ»، «افشارستان»، «اشارات نظر» و «افشارستان ۲» از او منتشر شده است. درخشانی با وجود اینکه دوره آکادمیک خود را بیشتر در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی گذارنده اما همیشه به این موضوع اشاره دارد که هیچ‌گاه خود را مقید به یک جریان خاص از موسیقی نمی‌داند و به همین خاطر است که گاه موسیقی ایرانی کار می‌کند، گاه الکترونیک و راک و گاه در سبک‌های دیگر فعال است.

او درباره این روش کار کردن در دنیای موسیقی می‌گوید: «شاید در دنیا افراد کمی هستند که به عنوان «مالتی اینسترومنتالیست» معرفی می‌شوند؛ یعنی افرادی که آثارشان میکسی است از سبک‌ها و سازهای مختلف که من هم جزو همین افراد هستم. هنوز نتوانسته‌ام خودم را پیدا کنم که البته قبلاً هم گفته‌ام خیلی مشکلی با این قضیه ندارم. قدیم‌ترها کمی سردرگم می‌شدم، اما الان می‌توانم ذهنم را برای انجام کارهای متفاوت مدیریت کنم. تا امروز هم هیچ یک از کارهایی که در ژانرهای مختلف انجام داده‌ام، به دیگری آسیب نرسانده و هر کدام در جایگاه خود نتیجه‌اش را نشان داده است. در نهایت می‌خواهم باز هم تجربیات دیگری انجام دهم تا شاید سال آینده بتوانم این داستان را به یک وحدت برسانم. به هر حال چندشخصیتی بودن در هنر، کار آسانی نیست و این مالتی بودن انرژی زیادی از من می‌گیرد.»

این خواننده قرار بود امسال کنسرت خود را روی صحنه ببرد که این اتفاق نیفتاد. او درباره برنامه‌های خود در آینده می‌گوید: «در حال حاضر مشغول ضبط آلبوم بی‌کلامی برای تار هستم که سال آینده منتشر می‌شود و احتمالاً یک قطعه باکلام هم تا پیش از عید منتشر می‌کنم که احتمالاً خیلی آکوستیک‌تر از قطعه «دیوار» خواهد بود. امسال به دلیل یک‌سری مشکلات نتوانستم خودم را برای کنسرت آماده کنم اما بهار سال آینده حتماً اجرایی از قطعات باکلام و بی‌کلام خود خواهم داشت.»

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است