خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » موسیقی با چاشنی هیجان؛ دست‌پخت ماتادورها در تهران
موسیقی با چاشنی هیجان؛ دست‌پخت ماتادورها در تهران

موسیقی با چاشنی هیجان؛ دست‌پخت ماتادورها در تهران

موسیقی با چاشنی هیجان؛ دست‌پخت ماتادورها در تهران

کنسرت موسیقی «کولی‌های اسپانیا» به مدت سه شب در تهران برگزار شد. اعضای این گروه اسپانیایی برای دومین‌بار به همت شرکت «اکسیر نوین» به مدیریت «محمدرضا خانزاده» و شرکت «پرشیا فیلم» در ایران روی صحنه رفتند و برنامه آنها تا این لحظه پرمخاطب‌ترین اجرای یک گروه خارجی در سال ۹۶ محسوب می‌شود. به دلیل اینکه ابتدا قرار بود کنسرت کولی‌های اسپانیا به مدت دو شب در تالار وزارت کشور برگزار شود اما با استقبال مخاطبان، این برنامه برای یک شب دیگر تمدید شد و مجموعاً شش سانس اجرا داشتند.

اولین حضور کولی‌های اسپانیا در تهران به سال گذشته باز می‌گردد. آنها در مرداد ۹۵ به مدت ۵ شب در تالار وحدت تهران اجرای برنامه داشتند و آن کنسرت‌ها با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها همراه شد. شاید خاطره خوب آن کنسرت بود که باعث شد این گروه یک سال بعد دوباره به تهران بیاید و در اجرای هشتم مرداد خود، اولین جمله‌ای که بیان کردند ابراز خوشحالی از حضور مجدد در ایران بود. اجرای این گروه با صحبت‌های «شاهرخ بحرالعلومی» آغاز شد و او در ابتدا گفت:«همانطور که می‌دانید این خانواده بسیار بزرگ هستند و آرزو می‌کنیم روزی فرا برسد که همه سی و چند نفر این خانواده در آینده زود روی این صحنه هنرنمایی کنند. امروز در خدمت ۹ نفر از اعضای این خانواده هستیم. جا دارد که از بانی این برنامه آقای محمدرضا خانزاده مدیرعامل شرکت اکسیر نوین قدردانی کنم که بدون حمایت و حضورشان چنین برنامه‌هایی در کشور ما اجرا شدنی نیست. ما به خودمان می‌بالیم که در سرزمینی زندگی می‌کنیم که برای هنر ارزش قائل هستیم و زبان تعامل ما با دنیا به نوعی وابسته به هنر و هنرمندانه است. اما امروز می‌بینیم متأسفانه در غرب و خصوصاً در کشورهایی که می‌دانید نگاهی که به هنر دارند مناسب نیست ولی ما به هنر می‌بالیم.»

سپس اعضای گروه وارد صحنه شدند و اولین قطعه آنها «سلام علیکم» بود. آهنگی که شعر اسپانیایی داشت ولی ترجیع‌بند آن را به شکل جالبی به سلام علیکم، علیکم سلام تغییر داده بودند و می‌خواندند و این شروع پرانرژی برای حاضرین جالب بود. آنها در ادامه قطعات مختلفی را برای حاضرین اجرا کردند و یکی از مواردی که با استقبال دوستداران موسیقی رو به رو می‌شد، تکنیک نوازندگی و سولوهای اعضای گروه بود. چون اعضای خانواده معروف «ره‌یس» اصولاً با موسیقی متولد و بزرگ می‌شوند و با وجود اینکه غالباً تحصیل آکادمیک ندارند اما نوازنده و صحنه‌گردان بالفطره هستند. آنها همچنین در این کنسرت سه قطعه بی‌کلام را اجرا کردند که در این کارها هم سوال و جواب‌های جالبی با هم داشتند. این سوال و جواب‌ها در بین گیتارهای اسپانیش و نایلون نوازنده‌ها، با اکت‌ها و شیطنت‌های آنان همراه و تبدیل به تیکی‌تاکای موسیقیایی کولی‌ها می‌شد!  نکته دیگر برنامه کولی‌ها اجرای فول آکوستیک آنها بود. این گروه بدون کیبورد و تنها با یک گیتاربیس، یک درامز و یک پرکاشن روی صحنه رفت و خلق ریتم‌ها و نواختن ملودی‌ها با این سازها و گیتار اسپانیش و گیتار نایلون بود.

خیلی‌ها می‌گویند که کلام برای مخاطبان موسیقی در ایران اولویت بالایی دارد و واقعیت هم همین است. اما کنسرت کولی‌های اسپانیا، استثنایی بر این قاعده بود. چون زبان اسپانیایی طرفدار چندانی در میان مردم ایران ندارد ولی حاضرین در سه شب کنسرت کولی‌ها بیشتر به دنبال موسیقی و ریتم و هیجان اسپانیولی بودند که در مواردی با موسیقی ایران شباهت‌هایی هم دارد. البته در عین حال کمتر ایرانی هم پیدا می‌شود که قطعه مگاهیت amor mio را نشنیده باشد. اثری که تا سال‌ها روی نوارهای کاست دست به دست می‌شد و خیلی‌ها با آن کار عاشقی کردند و اجرایش در تالار وزارت کشور حس نوستالژیکی داشت. Bamboleo هم یکی دیگر از کارهایی بود که فضای ریتمیک و شادی داشت و می‌توان در زمره کارهای هیت خارجی برای مخاطبان ایرانی قرارش داد.

اما شش سانس کنسرت‌های کولی‌های اسپانیا در حالی به اتمام رسید که برخلاف حاشیه‌های برخی رسانه‌ها، برگزاری این کنسرت در سال گذشته و امسال اتفاق خوبی محسوب می‌شد. به دلیل اینکه برگزاری اجراهای باکلام خارجی به ندرت رخ می‌دهد در حالیکه شنوندگان ایرانی علاقه‌مند این قبیل کنسرت‌ها هستند. آن هم در شرایطی که اغلب کنسرت‌های پایتخت همگی به یک روند روتین تبدیل شده‌اند و ذائقه مخاطبان هم در شیب تکرار گرفتار شده است. حضور کولی‌های اسپانیا در تهران می‌تواند فتح بابی برای حضور بیشتر گروه‌های باکلام خارجی باشد تا علاوه بر ایجاد تنوع در فضا موسیقی، بتوانیم پیام دوستی و صلح ایران را به نقاط دیگر دنیا برسانیم. این اعضای خانواده ره‌یس که سال گذشته و امسال به ایران سفر کردند هرکدام می‌توانند در کشور خود راوی مهمان‌نوازی و صلح و امنیت ایران باشند و چه بهتر که تعداد این راویان افزایش پیدا کند.

مجید مظفری، نیکی مظفری، بابک جهانبخش، شهاب مظفری، میلاد ماهان‌راد، علی اوجی، نرگس محمدی، سارا محمدی، امید معلم و مهران غفوریان هم از جمله مهمانان این اجرا بودند.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است