خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » مهدی یراحی: فیلم «نفس» واقعاً به دلم نشست
مهدی یراحی: فیلم «نفس» واقعاً به دلم نشست

مهدی یراحی: فیلم «نفس» واقعاً به دلم نشست

مهدی یراحی: فیلم «نفس» واقعاً به دلم نشست

مراسم افتتاح رسمی فیلم‌سینمایی «نفس» به کارگردانی «نرگس آبیار» – کارگردان فیلم ماندگار شیار ۱۴۳ – و همچنین رونمایی از آهنگ اختصاصی این فیلم با صدای «مهدی یراحی» شامگاه یکشنبه ۲۳ آبان برگزار شد. این برنامه استقبال خب بینندگان فیلم «نفس» و همچنین طرفداران مهدی یراحی را به دنبال داشت و باعث شد تا پردیس «کوروش» یکی از شلوغ‌ترین روزها را پشت سر بگذارد. اتفاق مهم این برنامه رونمایی و اجرای قطعه «نفس» با صدای خواننده آلبوم «مثل مجسمه» بود. اثری که با ترانه «آرش مهرابی»، آهنگسازی مهدی یراحی و تنظیم او و «سعید زمانی» آماده شده و قرار است در آلبوم جدید این خواننده یعنی «آینه قدی» هم شنیده شود. همچنین برای این آهنگ یک ویدئو هم به کارگردانی گروه «سینارت» تهیه شده که این ویدئو هم با توجه به فرم ساختش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. گزارش این برنامه را در ادامه می‌خوانید:

پیش از شروع رسمی مراسم و در فضای بیرونی پردیس «کوروش» بازار ثبت عکس‌ها داغ بود. از یک سو عکاسان رسانه‌ها و از سوی دیگر طرفداران مهدی یراحی در این زمینه فعال بودند. این بخش تا شروع رسمی برنامه و استقرار مهمانان در سالن همچنان ادامه داشت. مراسم افتتاح فیلم‌سینمایی «نفس» با اجرای «علی ضیا» آغاز شد و او ابتدا از نرگس آبیار دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شود. این کارگردان ضمن قدردانی از همه مخاطبان، از عوامل تولید فیلم دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و یک به یک از آنها تشکر کرد.

در ادامه نوبت به بخش اصلی برنامه و اجرای زنده مهدی یراحی رسید. علی ضیا با عبارت «خواننده‌ای که همه ما اجرای زنده‌اش را دوست داریم» از او دعوت کرد و مهدی یراحی به همراه «رضا تاجبخش» و «احسان نی‌زن» روی صحنه رفتند. یراحی برای اجرای زنده‌اش  قطعه فیلم «نفس» را با سازبندی متفاوت اجرا کرد. چون سازهای گیتار، ویولن و ویولا در تنظیم اصلی کار نقش محوری دارند اما این بار او قصد داشت با پیانوی رضا تاجبخش و ویولن احسان نی‌زن این اثر را اجرا کند. حس و حال احساسی موسیقی، میکروفن طرح قدیمی و همچنین پالتو و استایل کلاسیک مهدی یراحی، فضای سالن را به همان زمان روایت داستان فیلم «نفس» برد. این خواننده توانست در حضور اهالی سینما و مخاطبان اجرای خوبی داشته باشد و پس از اجرای قطعه مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

در ادامه نرگس آبیار روی صحنه حاضر شد و تندیس اختصاصی فیلم «نفس» را به این خواننده و آهنگساز تقدیم کرد.

پس از نمایش فیلم در همان سالن، مهدی یراحی به همراه کارگردان و چند تن دیگر از عوامل فیلم به دو سالن دیگر پردیس کوروش رفتند. آنها در پایان سانس‌های سالن‌های دیگر لحظاتی را با مخاطبان صحبت می‌کردند. یراحی هم در آن سالن‌ها ضمن قدردانی از کسانی که به تماشای فیلم نشسته بودند از آنها خواست که دیگران را هم برای تماشای «نفس» تشویق کنند.به دلیل فراخوان این خواننده روی صفحات اجتماعی‌اش، جمع کثیری از طرفدارانش به سالن اصلی آمده بودند و یراحی با تمامی آنها عکس گرفت. این روند از یک سو برای چهره‌های سینمایی حاضر در سالن جالب بود و از سوی دیگر تا زمان حضور آخرین نفرات در سالن‌های سینما ادامه داشت و مهدی یراحی سرانجام حدود ساعت یک بامداد از مجموعه خارج شد.

  • *مهدی یراحی: خانم «نرگس آبیار» کارگردان بسیار جسوری است

مهدی یراحی پس از اتمام این برنامه به خبرنگار سایت «موسیقی ما» گفت: «فارغ از اینکه من برای این فیلم خوانده‌ام، به همه مخاطبان توصیه می‌کنم فیلم «نفس» را ببینند. یکی از دلایل تعریف کردنم این است که من هر پیشنهادی را برای همکاری قبول نمی‌کنم و «نفس» واقعاً به دلم نشست و این فیلم را برای خودم می‌دانم. به همه مخاطبان جدی سینما که دوست دارند فیلمی ببینند تا چیزی به آنها اضافه کند، توصیه می‌کنم به ذائقه زیباشناسی خود جفا نکنند و «نفس» را حتماً حداقل یکبار ببینند. این اثر آنقدر پرمحتوا و کامل است که فکر می‌کنم هر بیننده‌ای با من موافق خواهد بود و او هم دهان به دهان تبلیغ می‌کند. خانم «نرگس آبیار» کارگردان بسیار جسوری است. این فیلم‌سینمایی از لحاظ ساخت و پرداخت به شدت سخت است و جنبه دیگری که من را به «نفس» علاقه‌مند می‌کند، قاب‌های شاعرانه و نقاشی‌گونه آن است. در سراسر فیلم احساس می‌کردم که در حال تماشای تابلوهای نقاشی هستم و چشم‌نوازبودن تصاویر برایم اهمیت زیادی داشت. نکته جذاب دیگر برای من این بود که خانم آبیار به برشی از تاریخ معاصر یعنی اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت از زاویه جدید نگاه کرده بودند. فارغ از نگاه کلیشه‌ای نسبت به انقلاب و جنگ، ایشان در زاویه‌ای از تاریخ نشسته و نگاه کرده بودند که بسیار جدید بود. همچنین درد زنان سرزمینم را به خوبی به تصویر کشیده‌اند و در مواردی از بین رفتن حقوق واقعی زنان، نه حقوقی که امروزه مد شده و اصلاً حقوق محسوب نمی‌شود، را نشان دادند. خانم آبیار کارشان را بسیار خوب بلد هستند . ایشان قلم بسیار خوبی هم دارند و می‌بینید که چطور می‌توانند قصه را پرداخت کنند و آن را بسط و گسترش دهند. بازی‌ خانم «پانته‌آ پناهی‌ها» در این فیلم فوق‌العاده است و بابت ایفای نقش در «نفس» جایزه هم کسب کردند. در کل این فیلم پکیج درستی دارد و خوشحال هستم که هرقدر کم و کوچک، همکاری شیرینی با پروژه «نفس» داشتم. اگر بتوانم حتی یک نفر را به تماشای فیلم «نفس» تشویق کنم هم برای خودم و هم برای فیلم و هم برای مخاطبان خوشحال هستم.»

  • موزیک ویدیویی از سینارت

او سپس درباره موزیک ویدئوی این کار اعلام کرد:«از گروه «سینارت» تشکر می‌کنم که بسیار بسیار هنرمند و کاربلد هستند. فارغ از کاربلدبودن و مهارت و تخصص، آدم‌هایی هستند که ایدئولوژی و جهان‌بینی دارند. روی آن ترانه و ملودی که با کارهای بازار یک مقدار تفاوت دارد، درآوردن تصاویر و کات‌ها و بستن قاب‌ها سخت بود. همچنین آن دوستان مجبور بودند که طبق فضای فیلم کار کنند، این به دلیل تصاویر زیبا هم حسن بود و هم اینکه ابداع را کم می‌کرد. اما نکته مهم این بود که من وقتی ویدئو را دیدم، منقلب شدم چون ویدئو به شدت در خدمت شعر و ملودی بود. از این گروه تشکر می‌کنم و مطمئن هستم با این هنرمندان می‌توان کارهای جهانی کرد. کارهایی که انجام می‌دهند مفهومی است و خوشحال هستم که همزمان با فیلم «نفس» اولین همکاری ما هم شکل گرفت.»

این خواننده نهایتاً دیدگاه خود درباره تعامل رو به افزایش کارگردان‌های سینما با خوانندگان و اهالی موسیقی طی سال‌های اخیر را اینگونه بیان کرد:«در صورتی که چنین همکاری‌هایی از روی شناخت و منطق و شعور باشد قطعاً اتفاق خوبی است. چون هم خواننده به بهتر دیده‌شدن فیلم کمک می‌کند و هم فیلم می‌تواند به خواننده کمک کند. اما اگر صرفاً برای انجام یک کار بازاری و حتی عوام‌فریبی باشد، شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود. چون گاهی اوقات آهنگی برای یک فیلم ساخته یا انتخاب می‌شود که اصلاً ارتباطی به آن ندارد و به نظر من این اتفاق هنری نیست. هنر یعنی قرینه و باید همه شاخه‌های آن به هم بیاید. اگر همخوانی میان موسیقی و فیلم وجود داشته باشد یک تعامل شیرین رقم می‌خورد و بهتر از بازیگر شدن خواننده‌ها یا ورود بازیگرها به عرصه خوانندگی است. چون این اتفاقات به صنعت موسیقی یا سینما کمک نمی‌کند. اما اگر این دو هنر به بهتر دیده‌شدن و شنیده‌شدن همدیگر کمک کنند شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود. شباهت این فیلم با خودم دلیل پذیرش پیشنهاد همکاری با سازندگان «نفس» بود و امیدوارم که همکاری ما مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.»

  • *نرگس آبیار: تا رونمایی ترانه نمی‌دانستم یراحی این قدر محبوب است

اما یک روز پس از مراسم افتتاح «نفس» و رونمایی از قطعه اختصاصی آن دقایقی را با کارگردان این فیلم هم‌کلام شدیم. نرگس آبیار در گفتگوی اختصاصی با «موسیقی ما» از جزئیات همکاری با مهدی یراحی سخن گفت که در ادامه می‌خوانید:

  • *همکاری شما با «مهدی یراحی» چگونه شکل گرفت؟

از هنرمندان زیادی دعوت کردیم تا فیلم را ببینند و نظرشان را در مورد «نفس» جویا می‌شدیم. آقای «مهدی یراحی» بین مردم بسیار محبوب هستند و از ایشان هم دعوت کردیم که فیلم را ببینند. ایشان خیلی با فیلم ارتباط گرفتند و دوست داشتند. زمانی که درباره «نفس» صحبت کردیم، مقوله خواندن یک ترانه برای این پروژه مطرح شد. با توجه به علاقه‌ای که به فیلم داشتند حس خود را بیان کردند و همین اتفاق منجر به برگزاری جلساتی شد. از آقای یراحی خواستیم ترانه‌ای را برای این فیلم بخوانند و الان می‌بینم که قطعه ایشان به خوبی روی فیلم نشسته و از آن استقبال خوبی هم به عمل آمده است.

  • *چه فرایندی طی شد تا این قطعه ساخته شود؟

به محض اینکه آقای یراحی ترانه را خواندند به اتفاق کسانی که در جلسه حضور داشتند به این نتیجه رسیدیم که با فضای فیلم هماهنگی زیادی دارد. ما در حین تماشای آنونس به ترانه ایشان گوش کردیم و دیدیم که چقدر ارتباط نزدیکی بین‌ بیت‌های ترانه و صحنه‌های فیلم وجود دارد. در همان جلسه هشتاد درصد به این نتیجه رسیدیم که روی همین ترانه کار کنند. با آقای یراحی پس از تنظیم موسیقی جلسه دیگری برگزار کردیم و کار را شنیدیم و دیدیم که تأثیرگذار است.

  • *همانند برخی کارگردان‌ها وسواس زیاد به خرج ندادید که حتماً چندین آهنگ ایشان را بشنوید تا انتخاب کنید؟

ایشان ترانه را بدون لحن و آهنگ برای ما خواندند و دیدیم که از لحاظ محتوایی بسیار نزدیک است. آقای یراحی سپس به ما گفت که من هیچ کاری بهتر از این نمی‌توانم برای «نفس» انجام دهم و فکر می‌کنم این ترانه بسیار هماهنگ با مضمون فیلم است. در جلسات بعد که ملودی را شنیدیم، دیدیم حس خوبی در کار وجود دارد و به جان فیلم می‌نشیند. همین اثر را انتخاب کردیم و به سراغ شنیدن کارهای متعدد نرفتیم. چون بلافاصله خداوند آنچه که قرار بود رخ دهد را سر راه ما قرار داد.

  • *از این قطعه در نسخه نمایش خانگی «نفس» هم استفاده می‌کنید؟

قطعاً نماهنگ این کار را در نسخه شبکه نمایش خانگی قرار می‌دهیم. همچنین از دیشب که این اثر منتشر شده تا کنون بیش از دو میلیون بازدید در فضای مجازی داشته است. آقای یراحی به شدت انسان، هنرمند ارزشمند و بین مردم محبوب هستند و با توجه به کامنت‌هایی که تا الان گرفتم بیشتر به این موضوع پی بردم.

  • *فکر می‌کنم یکی از دلایل تأکید شما روی محبوبیت مهدی یراحی به سوابق کاری او و خصوصاً کارهای اجتماعی که خوانده باز می‌گردد. درست است؟

بله. این موضوع بسیار مهمی برای من بود. تا دیشب که این ترانه رونمایی شد نمی‌دانستم ایشان تا این حد محبوب است. فکر می‌کردم مثل سایر خواننده‌های مطرح پاپ که من هم می‌شناسم و مردم دوستشان دارند هستند. اما دیشب متوجه شدم که محبوبیت ایشان ورای تصور من است و اتفاقات فضای مجازی پیرامون این اثر برایم بسیار جالب بود.

  • *این اولین بار بود که به شکل جدی یک خواننده در کنار فیلم شما حضور داشت. قصد دارید برای ساخته‌های آینده خودتان هم باز هم چنین تعاملی با خواننده‌ها داشته باشید؟

در زمان جشنواره فیلم فجر آقای «حجت اشر‌ف‌زاده» قطعه‌ای با تنظیم آقای «بهروز صفاریان» و شعر آقای «احمد امیرخلیلی» برای فیلم «نفس» خواندند که موضوع آن صلح و نفرت از جنگ بود. آن اثر هم به خوبی شنیده شد و استقبال مردم را به دنبال داشت. در حال حاضر هم که بازخورد زیادی نسبت به کار آقای یراحی از مردم دریافت کردیم. اما برای پروژه‌های آینده در صورتی که شرایط فراهم باشد حتماً با سایر خواننده‌های کشورمان هم همکاری می‌کنیم.

  • *طی چند سال اخیر کارگردانان سینما برای معرفی بیشتر فیلمشان و همچنین جذب مخاطب بیشتر با خواننده‌ها همکاری می‌کنند و قطعه یا موزیک ویدئوی اختصاصی تولید می‌کنند. به نظر شما چرا طی چند سال چنین تعاملی میان کارگردانان سینما و خواننده‌ها بیشتر شده است؟

این دو هنر با یکدیگر مرتبط هستند و از هم جدا نیستند. می‌توانند مکمل هم باشند و به همدیگر کمک کنند. معمولاً موسیقی و ترانه با استقبال عام‌تری مواجه می‌شود و ممکن است یک فیلم جنبه فرهنگی‌تری داشته باشد. آن خواننده با اثرش کمک می‌کند که سطح فرهنگ عام بالاتر بیاید و مخاطبان با محتوای آن فیلم بیشتر آشنا شوند. همچنین در چنین تعاملاتی برای طرفین منفعت وجود دارد و صدای آن خواننده هم به گوش طیف گسترده‌تری که مخاطب سینما هستند هم می‌رسد. در نتیجه اگر در کنار یک فیلم، صدا و شعر و موسیقی خوبی وجود داشته باشد باعث می‌شود که مخاطبان بیشتری به سالن‌های سینما بیایند. از سوی دیگر صحنه‌هایی از آن فیلم با صدای خواننده در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. به عبارت دیگر همراهی و حضور دو هنر موسیقی و سینما در کنار یکدیگر بسیار ارزشمند و ماندگار است.

 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است