خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آشنایی با موسیقی » مصالحــــه فیزیـــک و موسیقـــــی …قسمت دوم
مصالحــــه فیزیـــک و موسیقـــــی …قسمت دوم

مصالحــــه فیزیـــک و موسیقـــــی …قسمت دوم

bet1

خب گفتیم که مشکل از اینجا پیش اومد که در یک گام ماژور نسبت فرکانس نتها به نت پایه بصورت یکنواخت بالا نمیرفت یعنی برای هر فاصله نسبت فرکانس نت به فرکانس نت پایه اینطوری بود :

فاصله : اول دوم کوچک دوم بزرگ سوم کوچک سوم بزرگ چهارم درست
نسبت : ۱/۱ ۲۵/۲۴ ۹/۸ ۶/۵ ۵/۴ ۴/۳
مقدار : ۱٫۰۰۰۰ ۱٫۰۴۱۷ ۱٫۱۲۵۰ ۱٫۲۰۰۰ ۱٫۲۵۰۰ ۱٫۳۳۳۳

 

فاصله : پنجم کاسته پنجم درست ششم کوچک ششم بزرگ هفتم کوچک هفتم بزرگ هشتم اکتاو
نسبت : ۴۵/۳۲ ۳/۲ ۸/۵۰۰ ۵/۳ ۹/۵ ۱۵/۸ ۲/۱
مقدار : ۱٫۴۰۶۳ ۱٫۵۰۰۰ ۱٫۶۰۰۰ ۱٫۶۶۶۷ ۱٫۸۰۰۰ ۱٫۸۷۵۰ ۲٫۰۰۰۰

حالا میشه خیلی ساده از روی این جدول نسبت فرکانس هر نت رو به نت نیم پرده قبلیش حساب کنیم.

که نتیجه اعداد غیر مساوی بدست میاد که همه اونها بین ۱٫۰۴ تا ۱٫۰۸ هستند. اگه همین الان یه کمی دقت کنید میشه به مشکل این گام ماژور پی برد گامی که در اون فاصله نیم پرده های بین نتها یکسان نیست. اگر چه ممکنه که برای گوش خیلی محسوس نباشه و اصلا” به این گام عادت کنه ولی پیاده سازی اون برای سازهایی مثل پیانو و گیتار غیر قابل تحمله!

راه حل خیلی ساده بود اینکه بیایم و فاصله یک اکتاو رو که میخواهیم ۱۲ نیم پرده باشه، به گونه ای تقسیم کنیم که نسبت نتها یکی از آب در بیاد. کافیه یه تصاعد هندسی در نظر بگیرم و قدر نسبت رو حساب کنیم مثلا” برای نت C4 با فرکانس ۲۶۱٫۶۳ هرتز که همون دو وسط هست و C5 با فرکانس ۵۲۳٫۲۵ هرتز، نتیجه قدر نسبتی معادل ۱٫۰۵۹۴۶ در میاد. اختلافی که بدست میاد معادل حداکثر ۵ هرتز بالا یا پایین تر از فرکانس اصلی نت هست. البته این مقدار کم نیست چون گوش حساس کاملا” میتونه اونو تشخیص بده اما به مرور زمان که استفاده از گام های غیر معتدل منسوخ شده گوش مردم و موسیقیدانان به گام معتدل آشنا شده و دیگه احساس بد صدایی از این گام ها بروز نمیکنه.

ما در این بحث از چند نکته خیلی ساده گذشتیم، اول اینکه این نسبت ها مثل ۹ به ۸ برای دوم بزرگ یا ۳ به ۲ برای پنجم درست و … از کجا آمده اند؟ حداقل برای الان این موضوع خارج از مقوله هستش اما اگه خیلی مختصر بخوام اشاره کنم وقتی شما تاری رو مرتعش میکنید یا درون یک لوله صوتی میدمید این دو، علاوه بر فرکانس تشدید خودشون یک سری هارمونی هایی از فرکانس اصلی رو هم تولید میکنند. از قویترین هارمونی ها میشه به فاصله اکتاو و پنجم درست نام برد که خودشون رو خوب نشون میدند و ….. خلاصه اینطوری بگم که تمام این فواصل موسیقی که بوجود اومده پشتش محاسبات و قوانین فیزیک خوابیده یعنی این نسبت ها از روی هوا نیومده. حتما” یه روز راجع به اونها هم خواهم نوشت.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است