خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » شاعر شعر برائت
شاعر شعر برائت

شاعر شعر برائت

شاعر شعر برائت

بعد از درگذشت استاد «حمید سبزواری» – شاعر اشعار مشهور و ماندگار دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس- تعدادی از شخصیت‌های هنری به این ماجرا واکنش نشان دادند.

در این میان استاد «احمدعلی راغب» – آهنگساز پیشکسوت سرودهای انقلابی- به مناسبت درگذشت استاد حمید سبزواری پیام تسلیتی منتشر کرد. ایشان در پیام تسلیت خود آورده است‌:

«در سوگ فقدان یار دیرین روزهای خطر و فرار، و همراه و هم‌‌نجوای لحظات غریبی و انتظار، و امین روزهای فتح و قرار، جز پرده‌‌نشینی و مویه‌‌گری سزا نیست. بار غم، سنگین است و از طاقت بیمار و افسرده‌ی چون منی افزون. اما چه باید کرد که گفته‌اند در مصیبت­ها  ذکر خیر، فراخوانی است که با آن، دیگر دوستان و یاران را برای حمل ثقل بار غم و اندوه، به یاری طلب می‌کنیم. پس برای تسلای خاطر خودم و همه‌ی غم‌زدگان این فقدان، اندکی از بسیارانِ بزرگی و شکوه شعر استاد حمید سبزواری را بر زبان می‌‌آورم و باقی آنچه بر زبان نیاید را به نجوای درونی خودم با روح این عزیز  وامی‌گذارم. مرحوم استاد حمید سبزواری را به القاب بسیاری خوانده‌‌اند. او را به حق، پدر و بلکه بنیان‌گذار شعر آیینی انقلاب نامیده‌‌اند و باز او را صدرنشین حماسه‌­پردازان زمانه ما نام ­نهاده‌‌اند. این همه، برازنده‌‌ی حمید سبزواری است؛ اما به باور من که روزهای بسیاری از عمر هنری خود را با ایشان گذرانده و نیز با کثیری از اشعارش خلوت‌‌ها داشته‌‌ام، شعر سبزواری، بیش از هرچیز، «شعر برائت» بود. برائت، مملو از یقین و اطمینان است اما هرگز آرام ندارد و با هیچ وصلی نیز از پای نمی‌نشیند. بشارت است اما بیم نیز می‌دهد؛ تجلیل است اما نهیب نیز می‌زند. از همین روست که شعر سبزواری، حتی آنجا که در رثای عزیزی است، همواره با موضوع خود، فاصله می‌‌گیرد و در سرگرم شدن به تجلیل و بزرگداشت، هرگز راه ناپیموده‌‌ای که پیش روست را از نظر دور نمی‌‌دارد. در اشعار سبزواری، همواره راهی برای بازرفتن و هدفی برای پی‌گرفتن، در کار است. همین برائت از رضایت به حال و روز است که باعث می‌‌شود، شعر سبزواری، انقلابی باشد و انقلابی نیز بماند و هرگز به زینت‌‌المجالس شدن، حتی در حلقه‌ی یاران نیز رضایت ندهد. بی‌‌تردید این برائت دائمی به پای هدف و مقصد، میراث استاد سبزواری برای شعر و هنر انقلابی روزگار پس از او و پس از ماست.»

او در پایان پیام خود آورده است: «بار دیگر، غم سترگ این فقدان عظیم را  به خودم و به همه‌­ی دلبستگان و وابستگان استاد سبزواری تسلیت می‌­گویم و برای آن جانِ ناآرام، آرامش ابدی را در جوار رحمت پروردگار آرزو می‌‌کنم.»

مجید رجبی‌معمار – مدیرعامل خانه هنرمندان ایران – درگذشت استاد حمید سبزواری را تسلیت گفت: «حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب که گل‌واژه‌های شعرش بوی معطر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌داد، با نهايت تأسف صبح امروز برای همیشه رخ در نقاب خاک کشید. استاد حمید سبزواری در دوران حیات هنرمندانه و انقلابی خود، لحظه‌ای از آرمان‌های والای انسانی فارغ نشد و جانانه از آن‌ها دفاع کرد، بی‌شک نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر شایسته او بود. فقدان این استاد گرانقدر را به همه‌ی هنرمندان این سرزمین و بازماندگان ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

همچنین «محمد علي معلم دامغاني»، رييس فرهنگستان هنر در سوگ شاعر توانمند انقللاب استاد حميد سبزواري «جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر» سروده‌اي منتشر كرد:‌ »ماه مهماني خدا چو رسيد/ شاعر شاعران جناب حميد/ حضرت دوست را مناسب يافت/ سفر خلد را موافق ديد/گو گم جمعه بار رفتن بست/گرگ و ميش سحر به يار رسيد/سر مرغان باغ جنت بود/ فرجه‌اي كرد و سوي باغ پريد/ مرد فرض ركوع بود و سجود/ خم شد از رنج و پيش كس نخميد/ مشفق، جذبه و اوستا بود/ برد از اينجا به شهر نور نويد/ كه در عالم هنوز هست نماز/مردم از خدمت خدا نرميد/ رحمه الله حميد و زمره شعر/ مانده زيشان چكامه باد و نشيد»

سایت موسیقی ما، بار دیگر درگذشت شاعر انقلاب اسلامی، مرحوم حمید سبزواری را به خانواده محترم ایشان و تمامی علاقه‌مندان به شعر انقلاب تسلیت گفته، از خداوند سبحان برای ایشان غفران و رحمت واسعه طلب می‌کند.

 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است