خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » سعید مدرس: خودم را تکرار نمی‌کنم
سعید مدرس: خودم را تکرار نمی‌کنم

سعید مدرس: خودم را تکرار نمی‌کنم

سعید مدرس: خودم را تکرار نمی‌کنم

«سعید مدرس» از جمله خواننده‌های مؤلف موسیقی پاپ است که استایل خودش را دارد. او پس از طی یک دوره سکوت توانست در آستانه نوروز ۹۳ اولین آلبوم رسمی‌اش را به بازار بفرستد. او پس از آن کنسرت‌هایی برگزار کرد و آخرین اجرایش در تهران، ۲۹ شهریور ۹۳ رقم خورد. مدرس که در این مدت بیش از ده قطعه منتشر کرده، قصد دارد یکم خرداد ۱۳۹۵ با اجرا در سالن برج آزادی تهران، دور جدید اجراهای زنده‌اش را آغاز کند. به بهانه این کنسرت با او گپ زدیم…

  •  * آخرین کنسرت تو حدوداً یک سال و نیم پیش برگزار شد. چرا فاصله زمانی بین دو کنسرت اینقدر زیاد شد؟

به این دلیل که بین من و آقای خانزاده یک اختلاف سلیقه وجود داشت و این بود که در آن برهه زمانی ایشان معتقد بودند من باید یک آلبوم تولید کنم و اجرای جدیدم به بعد از انتشار آلبوم جدید موکول شود. تعداد قطعات تولید شده من به اندازه‌ای بود که می‌شد با اضافه کردن چند قطعه، یک آلبوم آماده انتشار کرد. اما به دلیل این‌که مدتی از عرصه دور بودم، حس می‌کردم ایجاد وقفه در انتشار قطعات می‌تواند به من ضربه بزند و به همین دلیل در نهایت قرار بر این شد که تعدادی قطعه منتشر کنم تا کنسرت‌ها را با قطعات جدید شروع کنیم.

  • * پس در واقع دلیل اصلی این تأخیر، تولید آلبوم بود. این آلبوم به چه مرحله‌ای رسیده است؟

من در این یک سال و نیم شاید بیشتر از اندازه یک آلبوم قطعه تولید کردم. اما چون در قالب آلبوم نبود، زمان زیادی طول کشید تا به صورت تک‌آهنگ منتشر شد و برد تبلیغاتی آن هم برای من بیشتر از یک آلبوم بود.

  • * این روزها بیشتر خواننده‌ها ترجیح می‌دهند قطعات را به صورت تک‌آهنگ منتشر کنند و گویا بازخورد بهتری در مقایسه با انتشار آلبوم دریافت می‌کنند…

دقیقاً همین‌طور است. چون انتشار تک‌آهنگ و واکنش‌هایی که از سوی مردم دریافت می‌شود، مسیر را برای خواننده مشخص می‌کند و با ارزیابی بازخوردها، خواننده می‌تواند برای تولید آثار بعدی تصمیم‌گیری کند. از طرف دیگر تک‌آهنگ بلافاصله منتشر می‌شود و لازم نیست آهنگی که بر اساس حال و هوای امروز تولید می‌کنی را یک سال بعد منتشر کنی. در واقع احساست را زودتر با مخاطب در میان می‌گذاری.

  • * حالا که بعد از یک سال و نیم به روی صحنه می‌روی، آیا در اعضای ارکسترت هم تغییری ایجاد شده؟

نه، با همان گروه کار را ادامه می‌دهیم. گروه من رهبری خاصی ندارد، به این دلیل که تنظیم آهنگ‌ها به عهده خودم است و هدفم این است که قطعات شبیه همان چیزی باشد که مردم قبلاً شنیده‌اند. اعضای ارکسترم تقریباً ثابت هستند و هر کدام در حیطه کاری خودشان ایده‌هایشان را بیان می‌کنند و من معمولاً استقبال می‌کنم.

  • * این برنامه با اجراهای قبلی‌ات تفاوتی دارد؟

در نظر داریم در این کنسرت فضا را آنپلاگد کنیم. فاصله من و مخاطبم در این اجرا کمتر و فضا صمیمانه‌تر و خودمانی‌تر خواهد شد.

  • * حس می‌کنم در قطعات آخری که منتشر کردی، بازگشتی به فضای کارهای قدیمی‌ترت داشتی. درست است؟

اصولاً من در بعضی کارها دست به یک سری نوآوری می‌زنم و فضاهای جدید را تجربه می‌کنم. اعتقاد من این است هر آهنگی که تولید می‌شود موجودیت مستقلی پیدا کرده و کاراکتر مخصوص به خود را پیدا می‌کند که منحصر به خودش است. به همین خاطر نمی‌شود یک آهنگ را بازتولید کرد و من هم سعی نمی‌کنم خودم را تکرار کنم. اما به این دلیل که تمام کارها را خودم آهنگسازی و تنظیم می‌کنم و همه این‌ها ریشه در سلیقه یک نفر دارد، طبیعتاً باهم نقاط مشترکی دارند. اما در کارهای اخیرم یک رویکرد احساسی وجود دارد که کمی به انتخاب‌های گذشته‌ام شبیه‌تر است تا آلبوم «سحال چمخاله». در «ساحل چمخاله» تلاشم این بود فضا امیدبخش و مثبت باشد، اما در کارهای اخیرم غمی هست که آن‌را به کارهای گذشته‌ام نزدیک می‌کنم.

  • * در دو مورد از آثار اخیرت («مرغ سحر» و «ای دل») از اشعار کلاسیک استفاده کردی. چه شد که این تصمیم را گرفتی و آیا از بازخوردش راضی بودی یا نه؟

اتفاقاً به خاطر بازخورد مثبتی که از «مرغ سحر» دیدم این کار را تکرار کردم. چندی پیش یکی از خواننده‌های قدیمی قطعه «مرغ سحر» را بازخوانی کردند و متوجه شدم که خیلی از شنوندگان این اثر نسبت به آن اجرا موضع منفی گرفتند. برایم چالش جالبی بود که اگر ملودی این قطعه را عوض کنم و به صورت مدرن در بیاورم، چه بازخوردی خواهد داشت. ریسک کردم و بر خلاف انتظارِ خیلی از دوستانم، این کار با استقبال خوبی روبرو شد و حتی خیلی از کسانی که موسیقی سنتی دوست داشتند، با قطعه من ارتباط برقرار کردند. این مسئله این انگیزه را به من داد که تیپ ملودی و تنظیم من روی قطعاتی با شعر کلاسیک می‌تواند نتایج خوشایندی داشته باشد و شاید در آینده باز هم تجربه این‌چنینی داشته باشم.

  • * تا زمان برگزاری کنسرت اثر جدیدی منتشر می‌کنی؟

در حال تنظیم آهنگ جدیدی هستم که اگر قبل از کنسرت آماده شود منتشر می‌کنیم. اما بعید می‌دانم.

  • * ویدئوهایی که تو تولید می‌کردی، به نوعی وجه تمایزت بود. این روزها که تولید و انتشار ویدئو توسط همکارانت پررنگ‌تر شده، قصد نداری که بار دیگر در این زمینه فعال باشی؟

متاسفانه فضا را برای انجام این کار ریسکی می‌دانم. معمولاً من برای ساخت ویدیوها، نوآوری‌هایی می‌کنم که برای شبکه‌های ماهواره‌ای جذاب است. مثلاً چند وقت پیش ویدیویی سه‌بعدی برای قطعه «من بی دلیل خوشحالم» ساختم که جزو معدود ویدیوهایی بود که به صورت کاملاً سه بعدی ساخته شده بود. این ویدئو پس از پخش اینترنتی، از برخی شبکه‌ها هم پخش شد و باعث شد مدتی ممنوع‌الکار شوم. ترجیح می‌دهم تا زمانی که فضا برای انتشار ویدئو مناسب نباشد، این کار را نکنم. اما در صورت مساعد بودن شرایط حتماً از تولید و انتشار ویدئو استقبال می‌کنم.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است