خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » اخبار موسیقی » رونمایی از آلبوم زمان به آهنگسازی عیسی غفاری
رونمایی از آلبوم زمان به آهنگسازی عیسی غفاری

رونمایی از آلبوم زمان به آهنگسازی عیسی غفاری

رونمایی از آلبوم زمان به آهنگسازی عیسی غفاری

آلبوم موسیقی «زمان» با آهنگساز و نوازندگی  تار «عیسی غفاری» و آواز «زهره قلی‌پور» توسط انتشارات ماهور منتشر شد. نوازندگی قیچک آلتو را در این اثر «شیما شاه‌محمدی» و دف و بندیر را «سارا فطرس» انجام داده است.

عیسی غفاری درباره‌ی این اثر نوشته است: «زمان آهنگسازی‌ای است بر اساس ایده‌ی کلّی و گوشه‌هایی که در آلبوم ردیف نو در آواز بیات کر) پیش از این معرفی کرده‌ام.

برخی از گوشه‌های آن آلبوم دستمایه‌ی آهنگسازی قطعات متریک و غیرمتریکِ این مجموعه شده‌اند، از آن جمله می‌توان به گوشه‌های: نغمه -برگرفته از دستگاه نوا- ایده‌ی ابتدایی قطعات اول و سوم، درآمد برگرفته از دستگاه همایون) قطعه‌ی دوم، بیات راجع (برگرفته از آواز بیات اصفهان) قطعه‌ی چهارم، زنگ شتر( برگرفته از دستگاه های راست‌پنجگاه و همایون) قطعه‌ی پنجم و گوشه‌ی حزین)، قطعه‌ی ششم اشاره کرد.

در این قطعات زمان‌بندی متفاوتی میان اصوات، گهگاه، به کار گرفته شده است؛ زمانی‌ ـ‌خواسته‌ـ  طولانی‌تر از آنچه در ردیف‌نوازیِ کلاسیک ایرانی و تک‌نوازی‌های مربوط به آن و نیز مسبوقات ذهنی مجریان آن معمول است؛ زمانی اغراق‌شده و کِش‌سان که گویی در چنگ نوازنده گرفتار است و این پنجه و ذهن اوست که بر آن حکم می‌راند؛ زمانی که کیفیتِ دوری و ناگذرایی می‌یابد در میان تکرارها و تقارن‌ها، تعلیق‌ها و تضادها. با اینکه هنگام شنیدن، به‌خصوص برای مخاطبِ ناآشنا با ردیفِ سازیِ موسیقی ایرانی، این اثر ممکن است فضاساز، تصویر‌آفرین و آزاد از قیودِ موسیقی کلاسیک ایرانی به نظر برسد ـ اگرچه خود تأکید و اصراری بر نبودنش در این فضای تصویرسازانه ندارم ـ و با اینکه همواره موسیقی در ذهن من فراتر از کلمه و تصویر بوده است و این دو فقط ابزارهایی بوده‌اند برای بیان چیزی که قابل بیان جز با خویشتن خویش نیست، با این حال، تعلق، توجه و تکیه‌ی قابل ملاحظه‌ای بر اصلِ متنِ ردیف در آن وجود دارد که با درک ویژگی‌های «زمان» در این مجموعه قابل ادراک است.»

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است