خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » آموزش موسیقی » آشنایی با موسیقی » رابطه ی علم ریاضیات با موسیقی
رابطه ی علم ریاضیات با موسیقی

رابطه ی علم ریاضیات با موسیقی

در یونان باستان علم موسیقی در دسته ی با اهمیت ترین علوم در نزد دانشمندان قرار داشت.یونانیان به این علم برای اولین بار به صورت ریاضی نگاه کردند.این امر بر دانشمندان ریاضی مسلم بود که هرگز دو صدا بدون داشتن یک ارتباط با یکدیگر برای انسان لذتبخش نیست.یونانیان باستان علم موسیقی را علم بررسی صداهای ناخوشایند و خوشایند تعریف کرده اند.

از جمله کسانی که به تحلیل روابط موسیقی با ریاضیات پرداخت دانشمند همه فن حریف فیثاغورس بود.اولین کشف او آن بود که اصوات موسیقی ای که فرکانس آن ها مضاربی از یکدیگر هستند همواره به صورت خوشایند شنیده می شوند.

37837178228403277739

دیگر یونانیان مطالعات فیثاغورس را پیگیری کردند و متوجه شدند یکی از مهمترین نسبت های فرکانسی نسبت ۲/۱ یا همان اکتاو است که طی آن نسبت هایی مانند ۳/۲ ۴/۳ ۵/۴ ۶/۵ تکرار می شود. و بنابراین متوجه شدند نسبت های فرکانسی

x به x+1 تولید صداهای خوشایند می کند.

فیثاغورس و شاگردانش با این عمل پایه ی دانش هارمونی را بنا نهادند که از دغدغه های غربیون در قرون وسطی بود.مشکل اصلی آنها این بود که نمی توانستند با کنار هم قرار دادن نسبت های x به x+1 به نسبت ۲/۱ برسند.تا اینکه باخ موسیقیدان آلمانی تصمیم گرفت سر و سامانی به این نسبت ها دهد.

54954967223197664369

فیثاغورسیان کشف کرده بودند که اگر شش بار نسبت ۸/۹ (نیم پرده) را کنار هم قرار دهند به نتی می رسند که که تقریبا متناسب با نت اول ۲/۱ است.(در واقع امر ۸/۹ را به توان شش برسانیم ۰۲۷۳/۲ می شود.) در گام معتدل باخ هر اکتاو به ۱۲ نیم پرده تقسیم می شود که نیم پرده های متوالی با یکدیگر نسبت ریشه دوازدهم عدد ۲ را دارا هستند! تحت این شرایط فاصله پنجم گام معتدل باخ معادل هفت فاصله نیم پرده بوده که کمی کمتر از فاصله فیثاغورثی است(یعنی ریشه دوازدهم عدد ۲ به توان ۷ ).

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است